Welke dikte raden jullie aan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmariska97

Welke dikte raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 13:19

Ik moet nodig een nieuw bit kopen maar welke dikte van het bit raden jullie aan ?
Ik kan kiezen uit ;
16 mm
19 mm
21 mm .

Groetjess . *D

AdnerB

Re: Welke dikte raden jullie aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:20

dat ligt helemaal aan de pony zijn/haar mond..
dat kunnen wij vanaf een computer niet beslissen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:20

Ik heb het liefst een dun bitje. Paarden hebben meestal niet zo veel ruimte in de mond en hoe dunner hoe fijner vindt ik zelf.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:43

Maar hoe dunner is ook hoe scherper... :o

TS, heb je de mogelijkheid om van iemand bitten te lenen? Zodat je kan proberen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:46

Dunner is niet meteen scherper :)

Wij hebben een paard die het fijnst met een dikker bit loopt en de anderen op een dunner bitje. Is maar net wat je paard fijn vind! En ook maar net wat het best in de mond ligt.

Welke dikte gebruik je nu?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:50

Annekeee schreef:
Maar hoe dunner is ook hoe scherper... :o

:n

Leg maar een dik bit in een bekkie met weinig ruimte... dan is een dik bit wel degelijk scherper en zeker niet fijner voor het paard.

Het ene paard heeft meer ruimte in de mond dan de ander, en sommige hebben maar weinig ruimte en dan is een dun bitje weer vriendelijker.
En soms heb je nog paarden met een dikkere tong, tongboog geeft ze wat meer de ruimte (mylers).

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:51

Glossi schreef:
Dunner is niet meteen scherper :)

Wij hebben een paard die het fijnst met een dikker bit loopt en de anderen op een dunner bitje. Is maar net wat je paard fijn vind! En ook maar net wat het best in de mond ligt.

Welke dikte gebruik je nu?

dunner niet scherper ? Volgens mij wel hoor! Maar goed . Ik zou voor een dikker bit gaan! Mits je een paardje hebt met een klein mondje

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:10

Een dik bit is in een mond met weinig ruimte wel degelijk heel scherp!! Een van de grootste misverstanden over dikke bitten is dat ze per definitie vriendelijk zijn. De meeste, hedendaags gefokt paarden hebben kleine mondjes. Leg daar een dik bit is en ze hebben niet de ruimte om met dat dikke bit de kaken op elkaar te zetten. Door de neusriem kunnen ze de mond niet verder openen en ligt de tong ook klem onder het bit. Daardoor drukt het scharnierpunt van het bit permanent in het gehemelte, laat staan als er druk op de teugel komt. Een dik bit in een kleine mond is een martelwerktuig.

Leeftijd is speelt ook een grote rol in de ruimte die een paard in de mond heeft. Een jonkie heeft vaak een laag hangend rooster waardoor er minimale ruimte is. In zo'n geval is het wijs om te kiezen voor een zo dun mogelijk, ongebroken trensje. Geen scharnierpunten die kunnen prikken en het bitje is dun genoeg zodat het paard de mond fatsoenlijk sluiten kan. Daarnaast heeft het paard ook nog de mogelijkheid het bit wat met de tong van de lagen te tillen als er te veel druk ontstaat, mits de mond natuurlijk niet dicht gesnoerd zit.

En aan het einde van de rit is een bit nog altijd zo scherp als de hand die hem vast houdt. Ik zie liever een dun bitje dat goed in de mond past en geen inwerking heeft zolang de ruiter er vanaf blijft dan een te dik bit wat permanent inwerkt doordat het niet past.

Een tandarts kan je goed adviseren over de punten waarop je moet letten bij de luiste keuze voor een bit.