Invloed van kleur sjabrak en peesbeschermers op je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HappyThilde

Invloed van kleur sjabrak en peesbeschermers op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 00:25

Vele kleurenexperts hebben onderzocht op welke wijze kleuren invloed hebben op de mens. Nu zien paarden kleuren anders dan mensen en de invloed van kleuren op paarden is niet onderzocht. Mensen reageren wel degelijk op kleuren. Als je bepaalde kleuren gebruikt met je dekje en peesbeschermers dan heeft dit invloed op de benadering van de ruiter naar het paard toe. Bijvoorbeeld: een zwarte ruin krijgt een fel roze dekje met roze peesbeschermers. Hij wordt dan anders behandeld dan als hij zwart dekje op heeft.
{:)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:27

:')
Zijn die setjes toch nog ergens goed voor.

vaughane

Re: Invloed van kleur sjabrak en peesbeschermers op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:34

Volgens mij zegt dat vooral iets over de ruiter en hoe die met het paard omgaat. In je voorbeeld met roze denk ik aan een "Penny-meisje" dat graag haar paard graag vertroeteld.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:42

Nou ik dompel mijn bijrijdpaard ook heel graag helemaal in roze maar ik vind mijzelf niet echt een penny-meisje :P

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 02:12

+:)+ Dat Penny-meisje had ik bedoeld ter illustratie. Ik had er ook wat anders neer kunnen zetten.
Hopelijk vertroetel je jouw bijrijdpaard wel regelmatig :))
Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:03

ja ik weet toevallig dat paarden met een korte rug een donkere kleur shabrak op kregen omdat t dan minder opvalt dan met een velle kleur.

en zo werkt t ook met de benen.
een paard dat heel mooi loopt krijgt felle kleuren zodat t goed afsteekt en je er automatisch naat toe getrokken word om te kijken.
en slecht beenwerk word dan met donkere kleuren wat meer verdoezeld zegmaar.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:53

HappyThilde schreef:
Nu zien paarden kleuren anders dan mensen en de invloed van kleuren op paarden is niet onderzocht.

Ik mag hopen dat paarden er niks anders op reageren (lijkt me ook stug :+ ), anders zouden heel wat paarden een hartaanval krijgen als ze zichzelf+ruiter zouden zien denk ik!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:58

Denk dat een paard wel op kleuren reageert.
Hier op stal staat een ex-dekhengst, nu ruin.
En hij reageert nog steeds behoorlijk op merries.
Alleen mn tinkermerrie en de halflingermerrie die hier stond, liet ie met rust.
Omdat die anders zijn?

Oke heeft verder nix met dekjes en zo te maken.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:16

Diepgaand verhaal :j

Sa_ndraaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:41

Volgens mij maakt het voor het paard niets uit wat voor kleur sjabrak hij op krijgt.. Alleen staat het wel mooi als alles dezelfde kleur heef!:D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:06

Tijdens het rijden ziet het paard (als hij in aaleuning loopt) de grond of hij zijn benen dan ziet en dus zijn beschermers dan kan hij dus wel degelijk reageren op de kleur. Voorbeeld tijdens de schriktraining met mijn paard liep ze zonder problemen over het oranje zijltje maar de blauwe zijn we heel lang mee bezig geweest. Zelfde zijltje zelfde grote enz. Als een paard angstig is voor een bepaalde kleur zou het dus best flauw zijn om hem deze kleur beschermers om te doen als zou hij/zij er wel aan wennen op den duur.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat een ander paard reageerd op het bewegende kleur vlak (dekje) bij een ander paard. Maar of het in de praktijk ook echt zo werkt vraag ik me af. Theoretisch gezien zou het paard er last van kunnen hebben.

Ik ben benieuwd wat andere denken :)
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 19-12-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:12

Sjeee... Je kunt ook overal over na gaan denken... Ik kan me niet voorstellen dat het werkelijk een wezenlijk verschil gaat maken. Graduele verschillen zijn wat mij betreft te verwaarlozen, gezien de communicatie tussen paard en ruiter doorgaans toch al niet perfect verloopt, iedere situatie anders is en het daardoor eigenlijk niet meetbaar wordt.

Aangezien ik van ons tweeen het hardst moet werken om het geld te verdienen, vind ik dat ik ook de kleurtjes mag uit kiezen! ;) pech voor de poonie!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:27

of het paard er nu wel of niet op zal reageren, ik ga echt niet kijken wat voor kleur alles heeft. Gewoon 1 dekje en 1 paar peesbeschermers pak en die liggen dan op alle paarden ongeacht de kleur en ze gaan er niet beter of slechter van lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:29

furyke schreef:
Denk dat een paard wel op kleuren reageert.
Hier op stal staat een ex-dekhengst, nu ruin.
En hij reageert nog steeds behoorlijk op merries.
Alleen mn tinkermerrie en de halflingermerrie die hier stond, liet ie met rust.
Omdat die anders zijn?

Oke heeft verder nix met dekjes en zo te maken.

:j De bonte paarden op de manege waar mijn paard staat hadden zich in het begin ook echt te bewijzen tegenover hun collega-manegepaarden. Ze werden in het begin echt met argusogen bekeken. :D

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:30

Je paard ziet toch niet de grond in aanleuning? Paard heeft de ogen aan de zijkanten dus kan nog een heleboel zien haha.

Maar ik denk niet dat kleuren iets uitmaken, maar wel hoe ikke_draver klinkt het best logisch.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:38

Ik zie het al voor me... :D
Mijn paard die zo ongeveer achterstevoren loopt te kijken in de spiegel, wat voor dekje hij vandaag weer op heeft.
Om zijn peesjes te kunnen zien, moet ie even rollkur lopen en dan kan hij zijn gedrag aanpassen aan zijn harnachement.

Noop... geloof er niet in.
Hij loopt net zo goed of slecht als altijd, is niet afh. van de kleur van het dekje.

Paarden doen wel aan discriminatie wat betreft paarden model en kleuren, maar dat is algemeen bekend.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:38

Ik denk dat de kleuren voor het paard zelf niet veel uit zullen maken, maar wel voor de manier waarop mensen ze zullen benaderen. Als je een paard opgezadeld ziet in babyroze, verwacht je gewoon geen woeste hengst... Zelfs al zou het dat wel zijn, zou je hem niet zo benaderen en zal het paard zich daarop aanpassen.

Hetzelfde met namen, daarvan is al eerder een onderzoek geweest, dat paarden zich gaan gedragen naar de naam die ze krijgen, omdat mensen daar een lading aan geven en dus het paard op een bepaalde manier zullen benaderen.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:41

PriscaZ schreef:
Ik denk dat de kleuren voor het paard zelf niet veel uit zullen maken, maar wel voor de manier waarop mensen ze zullen benaderen. Als je een paard opgezadeld ziet in babyroze, verwacht je gewoon geen woeste hengst... Zelfs al zou het dat wel zijn, zou je hem niet zo benaderen en zal het paard zich daarop aanpassen.

Hetzelfde met namen, daarvan is al eerder een onderzoek geweest, dat paarden zich gaan gedragen naar de naam die ze krijgen, omdat mensen daar een lading aan geven en dus het paard op een bepaalde manier zullen benaderen.

Daar zit wel wat in denk ik :j

Die hele kleurentheorie niet. Paarden zijn groen-rood kleurenblind en zien ook minder scherp als mensen, dus je kan het sowieso niet vergelijken.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:51

Nou volgensmij maakt een paard het niet zoveel uit wat voor kleur dekje die op heeft. Ze zullen er niet beter van gaan lopen. Maar aangezien ik de dekjes betaal, bepaal ik dus ook wat voor kleur erop haar rug komt haha :')