Bitloos hoofdstel voor mijn PRE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Bitloos hoofdstel voor mijn PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 13:28

mijn PRE is nogal getrouwmatiseerd.
Ik ben nu zeker een jaar met hem aan het werk en we gaan met stapjes vooruit.

Sinds kort train ik hem vanaf de grond met een trainingshalster van MR.
Maar hier wil ik niet mee gaan rijden.
In spanje is hij waarschijnlijk getraind met kaptoom / kandare. Naar ieders vermoeden is dit niet op de correcte manier gebeurd gezien hij over zijn hele neus flinke littekens heeft zitten. Die alleen veroorzaakt kunnen zijn door ijzerenpinnetjes onder de kaptoom (aldus de kenners) Ook heeft hij schade aan zijn gebit, die volgens een zeer goede tandarts veroorzaakt is door menselijk geweld / verkeerd bitgebruik. Hij heeft hier lichamelijk geen last meer van, maar je begrijpt dat hij in zijn koppie hier nog wel last van heeft. En heel heftig kan reageren op het bit als hij een slechte dag heeft.
Dus je kan je voorstellen dat mijn paard behoorlijk het vertrouwen in mensen kwijt is geweet.
Toch merk ik dat het vertrouwen in mij onze trainingen en het bitloos trainen bij hem steeds groter word , vandaar dat ik de stap wil wagen om ook bitloos te gaan rijden met hem. (hoewel dat echt een grote stap is die ik nog niet meteen morgen ga maken)

Nu ben ik opzoek naar een bitloze optoming die druk geeft boven op de neus, en misschien wat achter de oren. Ook graag een neusriem die vrij breed is (en dus de druk goed verdeeld) en verder een gewoon zo simpel mogelijk inwerking, en vooral iets wat heel vriendlijk is.

Vandaar dat ik hier tips vraag over welke optoming ik het beste voor mijn paard kan kopen.

amayziah

Re: Bitloos hoofdstel voor mijn PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:51

Een heel vriendelijk hoofdstel is die van de ruitersportshop. Deze heeft een hele brede neusband en is met dik, zacht materiaal onderlegd. Dit verdeelt de druk dus goed en zacht. Het hoofdstel geeft geen druk achter de oren. Het is ook een simpel hoofdstel, zonder allerlei riempjes, bandjes en gespjes. Ik denk dat je paard het hier goed mee zal doen. Succes!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:58

http://www.bitloosrijden.nl/website/info-producten

Hier staat informatie over diverse optomingen.

Wat akelig voor je paard dat hij dat allemaal heeft mee moeten maken |( maar wat fijn dat ie 't bij jou goed heeft!

Ben benieuwd hoe het bitloos verder gaat!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 19:06

Dank je voor de tips, die van de ruitersportshop ziet er idd heel vriendelijk uit, die is wel kaak gekruist, lijkt op het plaatje.

@ ginger, dank je voor de site. Ik was net een beetje aan het lezen daar en dan lees je bij kaptoom

Citaat:
Waarom een kaptoom?
In o.a Spanje, (Doma Española), en op de Weenserijschool is het gewoon om de mond nauwelijks te gebruiken. De paarden wordt geleerd op de neusbesturing te gaan in de gewenste richting en wordt gelijk gestart met de hulpen van de ruiter. Zit, benen, stem en beloning. Zo wordt een jong paard gedurende een lange periode beleerd om te reageren op de hulpen van de ruiter, en daarbij wordt het bit niet gebruikt. Pas als je zeer vergevorderd bent mag je met bit rijden. Als bewijs dat je geschikt bent om er mee om te gaan.
De oude leermeesters hadden dit vroeger al ontdekt dat dit een zeer handig hulpmiddel was om hun paarden voor te bereiden op het zware werk. Dit is gelukkig altijd bewaard gebleven en ook nu in deze tijd maken we nog gebruik van dit hoofdstel.

En dan denk ik.... bij mijn paard hebben ze toch echt iets verkeerds gedaan. Wat er precies is gebeurd zullen we nooit weten. Die littekens op zijn neus ontstaan niet zomaar en schade aan het gebit door verkeerd bit-gebruik, dan moet je toch al heel heftig met het bit omgaan (lijkt mij)

Ik zeg niet dat ik totaal overstap op bitloos, gezien we ook wedstrijd plannen hebben, maar ik denk dat dit voor het vertrouwen wel erg goed gaat zijn.
Al moet ik eerlijk zeggen, ik ben niet snel bang, maar heb met dit paard als ruiter toch het een en ander mee gemaakt, dingen die akelig hadden kunnen aflopen voor zowel paard als ruiter, dat ik het wel een " spannende" stap vind.

Ibelia14

Re: Bitloos hoofdstel voor mijn PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:09

Ik heb met bit gereden en ben toen eigenlijk in één keer overgestapt naar bitloos.
Het is spannend maar je leert zo op je paard te vertrouwen en hij op jou en jouw hulpen.
Echt mooi! Juist doordat je zo op elkaar aangewezen bent, wordt de band sterker en sterker.
(je mag trouwens bitloos starten :D)

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:02

Mijn paardje is beleerd met een sidepull met leren neusriem. Daarna overgegaan op een gebroken bitje. Dat ging perfect. Moet ik wel zeggen dat mijn paardje geen trauma's of zo heeft opgelopen.
Misschien is dit een optie voor jou:
Er zijn sidepulls waar ook een bitje in kan. Je zou dus eerst bitloos, met de sidepull, kunnen rijden. Als je paard daaraan gewend is en er helemaal mee vertrouwd is, het bitje erbij kunnen gebruiken. Daarna zou je het vertrouwde bitje kunnen gebruiken samen met een gewoon hoofdstel.
Bij het gebruik van een sidepull opletten wat voor neusriem erbij zit en dat van de bakstukken naar de mond de riempjes een driehoek vormen. (zie ook http://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming )
Bij het bitje wel goed opletten op de dikte van het bitje. Veel mensen denken dat een dik bit paardvriendelijk is. Dat klopt op zich wel, maar het paard moet nog wel zijn mond dicht kunnen doen (de kaken op elkaar kunnen zetten). Anders is een dik bit alleen maar irritant voor het paard.

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:26

Kady1 schreef:
Dank je voor de tips, die van de ruitersportshop ziet er idd heel vriendelijk uit, die is wel kaak gekruist, lijkt op het plaatje.

Het hoofdstel is kingekruist. De bandjes lopen dus niet langs/onder de kaken.