Beugels onder zweedblad bij springzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekj_Jente

Beugels onder zweedblad bij springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 21:22

Hallo,

Ik heb sinds vandaag een nieuw springzadel, en zag dat ik hier de beugels ook onders het zweetblad kan doen.
Ik was het van plan om te gaan doen zodat het zweedblad langer mooi blijft.

Zijn er meer mensen die springen met beugels onder het zweedblad?

Wat zijn hier de voor en na delen van?
:+

Bedankt voor een reactie!

Edit: ik rijd bijna geen wedstrijden, alleen onderlinge ;)
Laatst bijgewerkt door Niekj_Jente op 16-12-11 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MieLo

Re: Beugels onder zweedblad bij springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:26

Ik heb zelf een veelzijdigheidszadel, waar zowel ik als mijn zusje gewoon mee springen. Ook wij doen gewoon de beugels onder het zweetblad, vind dit zelf veel fijner rijden. Heb wel veiligheidsbeugels, mocht ik vallen is de kans sowieso heel klein dat ik in de beugels blijf hangen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:27

Het nadeel is dat als je eraf valt de kans dat je in de beugels blijft hangen vele malen groter is!!!
Je klemt namelijk de beugelriem onder het zweetblad.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:29

LisaB schreef:
Het nadeel is dat als je eraf valt de kans dat je in de beugels blijft hangen vele malen groter is!!!
Je klemt namelijk de beugelriem onder het zweetblad.

Dat is inderdaad het nadeel, vergeten erbij te zetten.
Vind een voordeel wel dat je benen toch minder klapperen (door het zweetblad wat ertussen zit) en niet die riemen in je benen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:30

Beugels onder het zweetblad door vind ik vreselijk rijden. Echt ik snap niet dat er mensen zijn die dat prettig vinden. Maar goed. ieder z'n ding.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:32

Iemand heeft me ooit verteld dat het niet mag op wedstrijden. Of dit waar is weet ik niet, maar voor de veiligheid is het wel logisch. (spring zelf zelden en al helemaal geen wedstrijden).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:33

Bij een springzadel zou ik het niet snel doen omdat tijdens een hoge sprong de stijgbeugels normaal gesproken mee omhoog gelift worden door de opwaardse beweging en dat gaat dan minder goed, ik heb dan het gevoel dat ik ze kwijt raak. Voor lage sprongetjes maakt het niets uit.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:33

volgens mij mag je dat niet bij wedstrijden. Zou je als dat van toepassing is voor jou wel even opzoeken in het reglement.
lijkt me nog best gevaarlijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:35

Mijn bijrijder deed het altijd en ook op wedstrijden. Dat was dressuur. Ik weet niet of het anders is bij het springen.
Maar in alle eerlijkheid. Met springen lijkt het me nog vreselijker dan met de dressuur.

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:53

Ik heb inderdaad hetzelfde gedacht destijds bij mijn veelzijdigheidzadel die ik ondertussen heb verkocht. Echter waarschuwde de zadelmaker mij, dat ik dit beter niet kon doen. En later heb ik het ook andere horen zeggen tegen mensen. De reden is dat het gevaarlijker moet zijn en de beugelsmeeste zadels er niet voor zijn ontworpen. Afgezien van dat je zeetblad langer mooi zal blijven, zou ik ze er toch gewoon maar over heen doen voor de veiligheid.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:26

miss_lizje schreef:
Iemand heeft me ooit verteld dat het niet mag op wedstrijden. Of dit waar is weet ik niet, maar voor de veiligheid is het wel logisch. (spring zelf zelden en al helemaal geen wedstrijden).

Het is bij het springen inderdaad reglementair niet toegestaan maar het wordt wel gedoogd. Ik heb het een keer gemeld bij een jury via facebook, en die heeft het toen bekeken en vond het niet nodig dat ik het ging wisselen. Ik heb het al jaren zo bij twee verschillende zadels, maar als er een jury over valt zal ik het dan zonder problemen wisselen. Ik vind het veel fijner rijden, ik kan mijn benen stiller houden, je voelt niet alle prut wat ertussen komt aan zand enzo en het is gemakkelijk met opsteken.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 19:36

Mistid: Dus jij vind het niet echt storend tijdens het springen of wel?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:16

Nee ik vind het stukken fijner springen! :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 20:18

Okee. Dan ga ik binnekort maar veiligheids beugels aanschaffen en toch eens proberen :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:20

ik denk ook niet dat het uitmaakt zolang je niet in de topklasses springt. Boven 1.50 kan ik me voorstellen dat je toch een stuk bewegingsvrijheid mist...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:22

Petitparis, ik had het bij mijn pony in het ZZ ook, en heb ook daar nooit problemen mee ondervonden.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:38

Wat trouwens ook een nadeel kan zijn is dat je zweetbladen scheef kunnen trekken.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 21:19

Ik ben van gedachte veranderd en heb ze er toch maar over gedaan.
Het zat niet echt fijn bij dit zadel, leek wel alsof mijn benen waren vastgeplakt aan het zadel zo weinig kon ik ze nog bewegen. Haha