Welke pad/onderlegger tussen dekje en zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veradressuur

Welke pad/onderlegger tussen dekje en zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:07

Ik reed voorheen altijd met een 'wolletje/bontje' tussen mijn dekje en mijn zadel. Helaas ligt mijn zadel hiermee niet optimaal heb ik ontdekt. Er is teveel ruimte (lees twee platte handen) tussen de zweetblaren (vooraan) en het dekje waardoor mijn dekje gaat schuiven naar achteren en na het rijden niet meer goed ligt (ook al maak ik het met de lusjes vast aan de singelstoten en singel). Dit is niet zo wanneer ik het wolletje er vantussenuit haal. Enkel vind ik dit zo 'bloot' en zou ik er graag iets onderleggen om toch zijn rug wat te beschermen. Wat gebruiken jullie hiervoor?

Princesj

Re: Welke pad/onderlegger tussen dekje en zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:14

Een goed passend zadel heeft geen "bijzondere" pads of dekjes nodig. Een goeie zadelmaker regelmatig laten komen is voldoende.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:29

Een goed passend (!) zadel met zachte kussens behoeft niets anders dan een goed passend en schoon sjabrak. Alle ruimte die je onder een goed passend (!) zadel hebt, is nodig om de wervelkolom van het paard vrij te houden. Ga je die ruimte opvullen met bontjes etc. dan is de kans groot dat de wervelkolom niet de ruimte krijgt die nodig is, met alle gevolgen van dien.

Succes!

Caroline (zadelmaker/zadelpasser)
Flevo Horse Support

Veradressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:59

Ik heb het zadel begin september laten aanpassen aan zijn rug en heb zelf besloten er een bontje onder te leggen omdat ik dacht dat het beter zou zijn voor zijn rug. Nu voel ik toch dat hij beter loopt en mijn zadel beter ligt zonder bontje. Dat kan dus geen kwaad voor zijn rug?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:05

Als je zadel begin september zonder bontje is aangepast is het logisch dat ie met bontje niet goed ligt. :+
Dus gewoon er onderuit halen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:11

Hoe bedoel je teveel ruimte bij de zweetbladen?
Bontje is bij een goed passend zadel helemaal niet nodig. Als je iets 'zachts' voor de rug wilt, zou je een schapenwol/lamsvellen dekje meteen op de huid kunnen leggen (geen normaal dekje erbij) die én ruggegraatvrijheid heeft én niet heel dik is (je ziet soms echt hele kussens voorbij komen...). Een dun laagje lamswol is vaak al voldoende bij paarden met een gevoelige vacht of rug.

Veradressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 13:27

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:30

Waarom zou je zoiets onder je zadel willen? :o
Als je zadel goed is heb je zulke dingen helemaal niet nodig.

Veradressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 15:13

@Needje: zoals ik in het begintopic zei: "Enkel vind ik dit zo 'bloot' en zou ik er graag iets onderleggen om toch zijn rug wat te beschermen." Ik heb echt schrik om dan zijn rug te gaan beschadigen en zie het als een extra bescherming... Blijkbaar ben ik te voorzichtig?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:43

Ja dat denk ik wel. :D Een goed zadel heeft niet te harde kussens zonder hobbels en bobbels, die mooi de rug volgen. Dekjes gaan er alleen onder om het zweet op te nemen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:51

Je bent zo voorzichtig dat je er meer fout dan goed mee doet. In principe kan je gewoon je zadel op de vacht leggen zonder dekje en gaan rijden. Het dekje dient voor het opvangen van het zweet, zodat het zweet je zadel niet beschadigt.

De tip dus, doe er alleen een dekje onder! :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:58

Xjosee schreef:
Je bent zo voorzichtig dat je er meer fout dan goed mee doet. In principe kan je gewoon je zadel op de vacht leggen zonder dekje en gaan rijden. Het dekje dient voor het opvangen van het zweet, zodat het zweet je zadel niet beschadigt.

De tip dus, doe er alleen een dekje onder! :D

Hier ga ik helemaal in mee :D!
Dekjes zijn er niet voor bescherming van je paard.
Alleen voor zweet ens tiekem voor de mooi :).

Veradressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 17:09

Ok! Hmmm... no more worries dan... :P

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:17

Een onderlegger tussen zadel en dekje heeft geen enkel effect; de werking van het bont (vering, isolatie ed) gaan verloren doordat het dek strak op de rug ligt. Beter is een bontsjabrak direct op de rug te gebruiken wil je toch een wat dikker dek gebruiken.
En nee, bont wordt niet vies vanwege de natuurlijke vetten, deze houden vuil tegen... Wel wassen met wolwasmiddel..