schuurplekken zadel alleen in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabien70

schuurplekken zadel alleen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 16:12

Hoihoi,

Een vraagje voor jullie mede bokkers...

Het paard van mijn dochter krijgt (weer) (2e winter dat we hem hebben) kale schuurplekken op zijn rug, op de plek waar de kussens van het zadel liggen.

Wij hebben er al 2 zadelmakers/aanpassers bijgehaald. In de 1e zadelmaker heb ik mijn vertrouwen wellicht wel onterecht opgezegd...aangezien het paard in de zomer nergens last van had, maar nu het winter wordt speelt dit ""probleem"" weer op.

Zijn jullie bekend met dit probleem? Voordat ik er nu (wellicht voor niets) een 3e zadelmaker naar laat kijken en we volgende winter opnieuw kale plekken krijgen.

Het paard van mijn dochter is een paardje met een heeeeeeel babydun huidje en krijgt van het minste of geringste schuur of singelplekken. Inmiddels weten we dat we alleen Kieffer hoofstellen kunnen gebruiken en neopreen singels, dan gaat het goed.

Toen de winter afgelopen was zijn die haren overigens gewoon helemaal normaal weer aangegroeid, je zag er niets meer van.

Heeft iemand wellicht tips om deze schuurplekken zoveel mogelijk te kunnen beperken? Ik heb ooit eens iets gehoord over een compleet bonten chabrak in zadelvorm?

Kortom, alle tips zijn welkom!!

Alvast hartelijk dank!!!

Sabine

ambre

Re: schuurplekken zadel alleen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:14

Ik heb het met diverse paarden.Het haar is gewoon een stuk brozer in de winter.
Het schuurt dus gewoon door de beweging onder het zadel kaal.
Ik doe er een bontje onder,dus direct op de huid.
Wel goed schoonhouden en opborstelen steeds,anders helpt het niets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:15

Het beste hier tegen werkt een zo goed mogelijk passend zadel waar zo weinig mogelijk onderdoor bewogen wordt en een dekje dat aan de onderkant helemaal voorzien is van echt lamsvel...dat goed schoon gehouden wordt zodat het superzacht blijft :)

Mogen dan ook geen stugge biesjes omheen zitten anders krijg je daar weer plekjes van :P

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:19

boomloos zadel een idee? Wordt dit paardje geschoren?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:22

Als je zadel goed ligt, een Mattes shabrak. Echt lamsvel nemen in ieder geval, geen namaak. Direct op de huid leggen en geen andere dekjes meer. Ik heb het met een paard gehad met Anky dekjes. De randjes daarvan zijn omgestikt naar binnen en dat ging schuren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:37

ik heb nog een dressuurbont sjabrak liggen, niet nieuw meer, maar ook geen hoofdprijs, kun je het eens uitproberen?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:36

Heb je je paard geschoren? Zo ja dan de volgende keer het haar waar het zadel komt te liggen laten zitten.

Het kan zijn dat je sjabrak schuurt. Er staat hier boven ook een bontje onder het zadel maar hou er rekening mee dat je zadel dan een maat kleiner word en het dan misschien wel niet meer past! Je zou ook nog kunnen kijken hoe het paard reageert zonder sjabrak. Dus met niets eronder.

blub123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:33

het haar s is stuk stugger in de winter probeer voor onder de deken zoon soort BH van HaHO!
en gwn lekker dikke pads

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 13:18

Wat fijn dat iedereen meedenkt!!! Super!!!!!

Het paard is en wordt ook niet geschoren.
Het zadel is afgelopen juni helemaal opnieuw aangepast en opgevuld etc. door een erkende zadelaanpasser.....ik heb ook echt vertrouwen dat het zadel gewoon "goed"ligt....

Paard heeft geen klachten, loopt prima, niet vervelend met aansingelen en ook in het voorjaar/zomer verschijnen er geen kale plekken.
De eerste tekenen begonnen "pas"" weer toen het een paar dagen vrij koud was en hij wintervacht begon te ontwikkelen...

Mijn dochter legt een zadeldek (niet in zadelvorm) op de rug, dan een lamswollen bontje en dan pas het zadel.....

Ik ga haar toch eens aanraden om het bontje direct op de rug te leggen.

@EmptyWords dat dressuurbont chabrak... is dat dan zadelvorm of niet? Het is trouwens een veelzijdigheidszadel richting dressuur van Daaleman, zou dat chabrak van jou hierop passen? Wat vraag je ervoor?

Ik ga ook eens ff kijken naar zo'n Mattes chabrak, daar kreeg ik nog wat pb tips over!

Tot zover jullie allemaal hartelijk bedankt.. Ik ben weer redelijk gerust gesteld en laat de 3e zadelaanpasser maar zitten!!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:41

staat je paard onder de dekens? want dit zou ook kunnen verklaren waarom de haren sneller afbreken.

Mijn paard krijgt ook alleen in de winter "schuurplekken" van het dekje. De winter dat ze geschoren was en we het dekje hadden laten staan toen stond er geen peil haar meer waar de rand van het dekje stopte. Nu laat ik de rug volledige scheren en nu kan je bij het borstelen wel zien dat daar de vacht iets dunner staat op het einde van de winter tegen de rui aan. Maar niet meer kaal.
ik probeer er op te letten dat het dekje goed hoog in het kussenkanaal zit.

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:25

@Petitparis,

ja het paard staat inderdaad onder een deken.
Wat vorig jaar heel opvallend was, was het feit dat de haren begonnen te groeien toen de deken er af ging in het voorjaar. Dat is ongetwijfeld toeval geweest.

Scheren zie ik niet zo zitten, hij heeft een hele tere huid en snel schuur en singelplekken, ik ben een beetje bang dat dit weer gaat opspelen zodra hij geschoren is.
Hij heeft geen "last" van zijn wintervacht, alleen zijn hals heeft een teddybeer vachtje hihi, we zorgen dat hij goed droog is, vorige winter is het ook allemaal prima gegaan zonder scheren.

Mijn dochter zat er ook al over te denken om anders alleen de plek van het zadel te scheren (in tegenstelling tot wat bijna iedereen juist laat zitten bij het scheren) om te kijken hoe het dan gaat, als er geen haar zit (of stukken minder) dan kan het ook niet afschuren zegt ze.... tsjaa.... lijkt me zo'n raar gezicht eerlijk gezegd....

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:52

doe je sjabrakje regelmatig in de was! kan helpen

daine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:16

Heb ook gehad alles geprobeert schapebontje wel scheren niet scheren zadel laten opvullen. heb nu sinds een jaar de oplossing een bontje van rendier vacht is wel vrij duur maar je kan ook gewoon op een kerstmarkt een rendier vel kopen en dan aan de zadelmaker vragen of hij het op maat wil snijden sinddien nooit meer schuur plekken gehad *D