Zou een ander bit beter zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Zou een ander bit beter zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 15:05

Ik hoop dat hier nog geen topic over is

Ik rijd mijn pony met een enkelgebroken bustrens. Ik wilde eigenlijk wel een zachter bitje proberen omdat ik bang ben dat mijn huidige bit niet prettig voelt, door wat ik hier allemaal op Bokt lees. :o Maar ik weet niet zo goed wat ik dan moet proberen. Ik zat zelf te denken aan dubbelgebroken, maar heb je dan niet dat het op 2 plekken prikt, i.p.v. 1? Een ongebroken bit lijkt me ook wel wat, maar is dat niet vervelend voor de tong van de pony? En is het trouwens waar van dat enkelgebroken bit verhaal, dat dat pijn doet?
Paardlief doet het overigens prima op de enkelgebroken, maar ik doe haar liefst zo min mogelijk pijn! :)

EmptyWords

Re: Zou een ander bit beter zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:17

als ze het goed doet, waarom overstappen? als je zacht bent in je hand doe je haar geen zeer, als je een ander bitje gebruikt en je bent neit zacht in je hand doet een zacht bit ook zeer....

niet altijd alles geloven op bokt, blijf je eigen gevoel volgen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:19

Een enkelgebroken bustrens is prima hoor, eventueel zou je inderdaad voor een dubbelgebroken kunnen gaan, die heeft naar mijn idee net een wat mooiere vorm voor de mond.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:20

Op dit forum maken de meeste gebruikers van een mug een olifant. Een enkel gebroken mondstuk is helemaal niet slechter dan de andere mondstukken, het is alleen hoe je er mee om gaat. Als je dat met respect doet en hanteert zoals het moet dan zal je paard er geen last van ondervinden en dan is een ander bit helemaal niet nodig.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:54

Als je pony met een enkelgebroken bustrens goed loopt waarom zou je dan overstappen? Dubbelgebroken is ook niet het vriendelijkst. Hangt heel los in de mond. Ons paarden vinden die bitten niet prettig.

Volgens mij is er een tijdje terug een onderzoek geweest waaruit bleek dat myler bitten het vriendelijkst zijn. Maar zeker weten doe ik niet.

Zelf ben ik wel voor voorgevormde bitten omdat die net wat mooier in de mond liggen.
Voorbeeld: (deze is van een myler maar er zijn ook andere voorgevormde bitten)
Afbeelding

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:11

Een bit is zo vriendelijk als de ruiterhand.
Het belangrijkste is dat een bit goed past. Wanneer je een enkelgebroken bit hebt dat te groot is, dan kan je hem inderdaad wel in een punt trekken die dan tegen het gehemelte prikt. Maar wanneer je bit goed past, gaat je dat niet lukken hoor, daar heb je niet genoeg ruimte voor. Om het bit in die punt te trekken, moeten de uiteinden (ringen) dichter naar elkaar toe komen, en wanneer de ringen netjes in de mondhoeken liggen, lukt dat niet.

Een ongebroken bit werkt meer op beide kanten tegelijk in.

Het is ook gewoon een kwestie van proberen. Ken je niet iemand van wie een eens een ander bit kan lenen om het verschil eens te voelen? Puur voor jezelf is dat dan, want als je paard fijn loopt op het huidige bit, is wisselen niet noodzakelijk. Wat je ook eens kunt doen, is als de tandarts er is, je bit laten zien, en vragen of hij het bit netjes vindt liggen in de mond van jouw paard. Wanneer het goed past, en jij met vriendelijke hand rijdt, heeft je paard echt geen pijn ervan!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:19

Zolang jij vriendelijk in je hand ben is er niets aan de hand:) Zelf hou ik niet van enkel gebroken, heb daar zo mijn ideën bij :o Als je toch een ander bit wilt is een dubbel gebroken bustrens heel fijn. Ik rij daar mee van HH ben erg tevreden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:23

Lekker houden zo, als je pony er fijn op loopt. De paarden hier worden voornl. op enkel gebroken gereden, lopen ze het fijnst op. Myler ook al vaak geprobeerd bij diverse paarden, was er van de 6 maar 1 die er fijn op liep. Vind ze bovendien belachelijk duur, net zoals veel Sprenger bitten. Hiervan hebben wij dan wel een enkel gebroken, de Turnado, maar die is normaal geprijsd. Alle paarden hiero nemen (namen) dat bit fijn aan.