[WN] Westernzadel voor paard smalle hoge schoft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Westernzadel voor paard smalle hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 19:36

Ik heb hier dus naar opzoek... het lijkt mij leuk om lessen western te gaan volgen.
Nu heb ik bokt af gestruind en wat ik las is dat het niet verstandig is om met een dressuur zadel western te gaan rijden.

Is er dus zo'n zadel te krijgen? Voor een niet al te dure prijs?

troi

Re: Westernzadel voor paard smalle hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:04

Zadel zal zeker te krijgen zijn bij een zadelpasser met een flinke voorraad zadels. Niet al te dure prijs betekent bij westernzadels tussen de 500/800 voor een tweedehandse, dat zal met een beetje geduld zeker kunnen lukken. Laat je niet verleiden tot prutzadels, erg slecht voor je paard..

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 22:19

Ja, ik had al zitten kijken op zadelsite's maar ik heb ook geen idee hoe het zit met maten etc.
Aangezien de meeste westernzadels zijn aangepast op een rondgeribt paard met beetje/geen schoft, word het indd een moeilijke zoektocht denk ik...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 07:08

Als je idd rond die 500 - 800,- uit wil geven voor een tweedehands, zou ik bij Country mill of Evelien kijken. Die hebben een vrij gote voorraad en kunnen goed passen.

maten als semi-quarter verschillen tussen merken en zeggen ook niet zoveel over de hoogte van de schoft.

Er zijn wel zadels die goed op een paard met vrij hoge schoft liggen, maar het is net even langer zoeken.

Ik heb een paard met vrij brede schouders en een erg hoge schoft, en heb ook gewoon een passend zadel gevonden.

Als je een (ouder) model bighorn kan vinden is dat bv een goede mogelijkheid.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:27

Ik heb voor mijn QH merrie met hoge schoft een cuttingzadel, die hebben een hogere pommel en dus ook meer ruimte voor de schoft. Met een reiningzadel ging het maar net, maar dan wel alleen met een teruggesneden pad (zo'n uitsparing voor de schoft) anders paste het niet.
Ik kan je net als de andere mensen alleen maar adviseren om een goede!! zadelpasser te laten komen (er zijn zat mensen die zadels verkopen, maar goed passen kunnen ze niet allemaal ;) ) Evelien is een aanrader, met de Country Mill heb ik zelf geen ervaring dus kan ik niets over zeggen. En in Westerbork zit ook een westernstore die een goede passervice heeft, komt ook aan huis met 2e hands.
www.oregontrail.nl

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:12

Ik denk dat je beter lekker kunt lessen op je goed passende dressuur zadel (eventueel met western hoofdstel en dan vooral de split reins) dan dat je gaat zoeken naar een goedkoper western zadel.
Ik rij zelf in ieder geval al bijna een jaar western op een dressuur zadel, wel een hoofdstel met split reins en dat kan prima volgens mijn instructrice. Het is de manier van rijden, niet de tack die het 'm doet.
Natuurlijk wil ik ontzettend graag dat western zadel maar een goed zadel is duur en dan spaar ik liever even tot ik een goede kan betalen dan dat ik mijn goed liggende dressuur zadel voor een goedkopere western variant vervang.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:18

Stuur een mailtje naar Evelien van Eurohorse, die heeft tweedehands zadel van zo'n 600 tot 1500 euro, en nieuw vanaf 1600 euro.

Ik heb pas een prachtig tweedehands zadel bij haar gekocht voor mijn kwpner. Typische hoge schoft. Werd goed en kundig aangemeten. Ik ben een tevreden klant!