Daar ik weet hoe ik een pessoa om moet doen, vraag ik me nu het volgende na een ''discussie'' af: Die grote katrol, die maak ik altijd vast aan het bit. Dus de lijn door de longeer singel, die grote katrol aan het bit en de kleintjes onder aan de benen. (zo is het mij geleerd)
Nu word er ook wel gedaan: De grote katrol aan de longeer singel vast en dan het touw door de bitring en de kleintjes gewoon onderaan tussen de benen.
Wat is het verschil van inwerking als je de grote katrol ergens anders plaatst zoals hierboven?
Mijn idee erachter: Op het moment dat je de grote katrol aan de bit ring vast maakt dan heb ik het idee dat de het paard zijn hoofd ''vrijer'' kan bewegen / minder gedongen word om zijn hoofd laag te houden.
En op het moment dat je dat touw door de bit ring haalt dat je dat ''vrije'' weg haalt. Het dus ''dwang matiger'' word.
Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk is en of jullie mij hiermee willen helpen.
het touw door de bitringen geeft iets meer wrijving, maar ook weer minder storing doordat het minder "weegt" dan de katrolletjes. het bevestigen van de katrollen aande longeersingel heeft te maken met makkelijk de hoogte van de pessoa te verstellen, hier kan je idd meer "druk" creëren en meer oprichting vragen. Ikzelf gebruik hier extra musketons voor aan de longeersingel.
_pauline_
Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-11 17:12
Die extra oprichting doe je toch met de ''kleintjes'' vragen?
Ter verduidelijking:
Hier zit de grote katrol dus aan het bit en de kleintjes boven op de longeer singel
petitparis
Geplaatst: 13-12-11 17:16
ah ok,ja maar je hebt nog een stand tussenin en dan gaat de lange lijn door de middelste longeerring naar het bit en dan weer naar de onderste ring van de longeersingel.
Als je de touwtjes door de bitring haalt (dus zonder de katrol aan de bitringen) dan kan het touwtje niet goed glijden door de hoek die gemaakt wordt van singel naar bevestigingspunt. Daarom hoort de katrol aan het bit, ondanks het gewicht, maar da's te verwaarlozen en levert wel een betere release op.
Maar bij sommige longeersingels zijn de ringen niet groot genoeg om die grote katrol door te halen, dus vandaar dat sommige mensen de katrol aan de singel doen. Niet correct wat mij betreft.
petitparis
Geplaatst: 13-12-11 17:24
qua "dwang" maakt het bitter weinig uit. Ikzelf vind dat de katrollen soms iets te zwaar zijn en als het paard dan ontspannen loopt, gaan "op en neer wippen" in de cadans van het paard en op deze manier veel storing geven (als je je paard echt "bijzet" in mindere mate, maar ik laat mijn paard echt wel met zeer losse instelling opwarmen)