'Dure' barebackpad echt veel beter dan 'goedkope'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

'Dure' barebackpad echt veel beter dan 'goedkope'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 16:50

Om mijn houding wat te verbeteren leek het mij leuk/leerzaam om met enige regelmaat met een barebackpad te gaan rijden. Van een vriendin mocht ik die van haar lenen, een FRA. Vandaag heb ik een poging gedaan tot rijden, maar ik vind het 3 keer niks. Mijn paard gaf ook aan dat het duidelijk niet fijn was, want ze wilde eigenlijk niet aandraven en bleef een beetje nukkig. Na 3 rondjes ben ik dus ook maar gestopt. Maar nou vraag ik me af of de duurdere varianten (Emiel Voest/Christ) echt een betere drukverdeling hebben, en of het het waard is om een duurdere variant te kopen. Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?

siskeh

Re: 'Dure' barebackpad echt veel beter dan 'goedkope'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:54

Het is waard om een duurdere te kopen als jij er ook echt meer mee gaat rijden.
Je paard zal er in eerste instantie echt niet beter van gaan lopen, maar als de drukverdeling beter is kan je er wel langer op rijden.
Welke van FRA heb je trouwens?(heel misschien weet ik dan of het aan het pad ligt)
Rij je ook wel eens zonder zadel?

Als je paard het echt niets vind kan het er wel aan liggen dat jij teveel knijpt of schuift bijv.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:55

Ik heb de Christ (volgens mij gaan ze niet duurder, hihi) en ik vind hem echt zalig! Kan er bijna evenveel mee al met mijn gewone zadel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:56

@caira: nee duurder gaan ze niet :') al heb je wsl niet de duurste christ :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:57

Welke is het duurste dan?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:00

Ik heb dit schaapje. Ik vind hem geweldig hobbel er zo op rond en zit prima.
Hoeveel kost die Christ dan?
Deze is 195.00

Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:00

De duurste zijn de iberia en de butterfly met inlagen, zo'n 450 euro :+

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:01

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 17:12

@Siskeh; volgens mij heb ik met deze 'gereden' vandaag.
Afbeelding
Ik rijd eigenlijk weinig zonder zadel, omdat je daar toch veel 'nare' verhalen over leest. Tivara is al snel wat gevoelig op haar rug, dus dan ga ik dat niet nog eens uitlokken door er lekker met mijn billen in te prikken. Ik merkte met stappen al dat ze het niet zo fijn vond.
@Caira; maar heb jij ook ervaring met een goedkopere, en merk je daar echt heel veel verschil in?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:53

Bij dit pad kán het paard heel heel misschien gevoelig reageren op het anti-slip gedeelte.
Wil je dat uitsluiten kan je zonder zadel gaan rijden of dit pad gebruiken met een dekje eronder.

Daarnaast kan het heel goed van je zit komen, in combinatie met rugklachten van je paard.
Als jij een holle rug hebt óf je paard heeft een holle rug/gebruikt zijn rug niet goed, dan is de kans groot dat het ook niet zo lekker zit.
Is een barebackpad daardoor slecht? nee, jullie hebben in dat geval een rijtechnisch probleem.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 20:57

Ik heb een holle rug, maar let er met paardrijden wel heel erg op. Met zadel rijd ik ook veel op mijn zit, maar ik merkte dat ik nog zoveel van haar rug voelde, dat ik me voor kan stellen dat het niet echt comfortabel is wat zij nog van mij voelt.
Wat ik bij deze bbp ook zo gek vind, is dat het stuk waar je op zit dunner is dan de rest. Weet iemand hier de reden voor?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:03

Als jij een holle rug hebt druk je inderdaad in haar rug.(zie heel veel paarden veranderen zodra er iemand met een holle rug op het bbp stapt)
Dat zal ze waarschijnlijk niet leuk vinden, dus kan me goed de reactie voorstellen.
Met een zadel voelt ze dat ook wel maar lang niet zo sterk als met een bbp, met een dikker barebackpad zal je er ook nog last van hebben maar wel minder..
Mocht je besluiten een duur barebackpad te kopen koop er dan géén die jou in een zit dwingt zoals sommige christ-pads doen.
Die maken namelijk dat je makkelijker hol gaat zitten.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:05

Maar jij denkt wel dat het mij kan helpen om juist beter te gaan zitten? Of zou je het afraden om op een bbp te rijden als je een holle rug hebt?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:08

Nee het kan je zeker helpen!Wij gebruiken ze juist om mensen goed te laten zitten.
Het mooiste zou het zijn met een aantal lessen erbij die ook echt op je zit gericht zijn.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 21:09

Mijn instructrice let sowieso heel erg op houding/zit, dus dat komt dan wel goed :j Bedankt voor je informatie trouwens! Erg fijn! :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:12

Wat zijn jullie ervaringen met de bbp van Barefoot?