Ik heb een 5,5 jarige andalusier. Ik heb nu een wintec pro met blauwe boom op mijn paard liggen. Nou ligt het zadel niet meer goed omdat hij een stukje breder is geworden.
Als het zadel aangesingels is dan ligt hij erg strak bij zijn schouders, ik kan met moeite een hand er tussen persen. Ik heb er een grotere boom in gezet, ik heb dan nog 2 vingers (aangesingelt) ruimte tussen schoft en boom. Bij de schouder kan ik mijn hand er makelijker tussen krijgen, maar knelt nog steeds. Ook ligt het zweetblad iets over de punt van de schouder heen, dus hij kan zijn schouder niet vrij bewegen lijkt mij. Een nog bredere boom er in zetten (zou dan een witte worden) heeft denk ik geen zin omdat je dan te weinig ruimte krijgt bij de schoft.
Nou heb ik er ook een ketaur op gelegd. Bij de schoft ligt deze goed, ruim 3 vingers (aangeslingelt). Ook bij dit zadel ligt het zweetblad over de punt van zijn schouder heen. Maar ik kan zonder moete mijn hand er langs halen en knelt niet. Ik heb het idee dat hij bij dit zadel zijn schouder vrij onder het zadel kan bewegen. Veder sluit dit zadel goed aan bij de rug en laat de ruggengraat voldoende vrij.
Nou is mijn paard een PRE dus heeft een kortere rug dan een standaard KWPN`er. Mijn paard heeft iets schoft, ris rond geribt en heeft brede schouders die wat veder naar achter liggen. Als ik zijn schouder volledig vrij wil hebben liggen dan moet ik het zadel erg ver naar achter leggen met het gevolg dat de singel ook achter de singelplek komt te liggen en dan gaat het zadel naar voren schuiven.
Nou kan ik er natuurlijk een zadelmaker naar laten kijken, maar er zijn zoveel prutsers (er was er een die zei dat mijn wintec goed lag) dus ik wel zelf ook graag weten hoe het zit.
Volgende week komt er iemand van Happy Athlete mijn paard nakijken dus ik hoop dat hij ook verstand heeft van zadels. Maar door de bouw van mijn paard ben ik bang dat ik geen zadel zal kunnen vinden dat echt goed achter de schouder ligt. Tevens heb ik wegens omstandigheden ook niet zo`n heel groot budget voor een nieuw zadel.
Hoe zit het nou precies met de schouder vrijheid van een zadel. Moet het zadel echt achter de schouder liggen of is het ook goed als de schouder goed onder het zadel (zweetblad) door kan bewegen. En hoe zie ik dit precies. Zelf vind ik de wintec isabell werht een erg mooi zadel dat erg lekker zit. Weet iemand of dit zadel meer schouder vrijheid geeft dan een wintec pro?
Wie kan mij helpen???
Leedebee
Geplaatst: 13-12-11 13:34
Volgens mij moet het zadel in stand net achter de schouder liggen. Als je het been dan optilt, gaat het schouderblad naar achter. Deze mag dan niet tegen gehouden worden door te weinig ruimte.
Ik heb de filmpjes bekeken. Duidelijke uitleg en zeer leerzaam. Hier kan ik wel wat mee, bedankt!
_Cher
Geplaatst: 15-12-11 13:59
Die filmpjes zijn idd heel erg duidelijk en fijn uitgelegd. (mits je engels een beetje goed is )
LisErm94
Geplaatst: 15-12-11 15:09
Wat een goede uitleg, ik ga vanavond de stappen maar eens doorlopen. Jammer dat deze man geen zadelmaker is in Nederland, ik zoek namelijk nog een goede haha