boomloos zadel welke??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lido_4_ever

boomloos zadel welke??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 13:51

hallo allemaal

ik heb een paar vraagjes over boomloze zadels
heb al een beetje zitten zoeken maar niet echt kunnen vinden wat ik zoek

ik zoek een boomlooszadel liefs tot € 300,- compleet
nu weet ik dat er bij een aantal zadels een speciale pad nodig is
en bij sommige ook weer niet, maar dit staat vaak niet bij de advertentie vermeld.
weet iemand hoe ik dit goed na kan gaan

ik heb zelf een norton boomloos zadel gezien die mij erg aan spreekt
maar ook hier staat dus niet bij of je een speciale pad moet gebruiken
heeft iemand hier toevalig ervaring mee?

groetjes shirley

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:00

Ik zou voor een tweedehands Barefoot gaan. Daar heb je ook een speciale pad met inlages bij nodig.

lido_4_ever

Re: boomloos zadel welke??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 14:15

heb ik ook al voor zitten kijken maar wordt meestal erg verweg aan geboden ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:17

Ik zou ook voor een tweedehands Barefoot aan. Niet beginnen aan merkloze rommel.. Je kunt ook eerst een testzadel aanvragen bij een van de wederverkopers op www.fijnzadel.nl, en als je dan eentje hebt die je fijn vindt, kan je hem laten opsturen door een verkoper op marktplaats. :)

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 14:19

ja dan moet dat zadel er wel toevallig op staan
en norton is na mijn idee niet echt een onbekent merk komt bij ekkia vandaan

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 14:24

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:33

Ik zou zelf nog even doorsparen voor bijvoorbeeld een Barefoot Cheyenne Dry-tex, dan weet je zeker dat je goed zit. Ik heb geen ervaring met het Norton zadel, maar het lijkt erg op freemax, en zo te zien is hij lang niet voor alle paarden geschikt, hij sluit heel strak bij de schoft. Maar goed, er zijn vast paarden waar hij prima op past, en het is je eigen keuze, en ik kan natuurlijk niet oordelen over hoe het zadel echt is, omdat ik er geen ervaring mee heb..

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:22

Nee dat kan ik zelf ook niet want heb het zadel nog niet in het echt gezien
Maar mijn engels zadel ligt niet goed meer dus die gebruik ik niet meer
Het scheeld dat ik zelf op het moment niet meer mag en kan rijden maar voor de bijrijdster die wel rijd en af en toe springt is een western zadel niet zo fijn
Vandaar de topic en kan idd el veel vinden over barefoot zadels maar wil ook graag wat meer info over de andere merken boomloze zadels

Zoals je zelf al zei een ander merk hoeft niet slecht te zijn en er zal waarschijnlijk 2 x in de week mee gereden worden
Daarom hoeft het van mij ook geen mega duur zadel te zijn omdat ik nog een goed zadel heb

Het is dus voor erbij

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:35

Dit type boomloos (gebaseerd op de Freeform) heeft in principe geen kussens en daarbij heb je dus een pad met inlages nodig die de taak van kussens op zich neemt.

De Freeform is de beste kwaliteit in dit soort boomloosjes , hele mooie zadels zijn dat , maar ik vond het verrekte lastig om er een goede pad onder te vinden omdat de inlages vrij lang moeten zijn zodat ze zich niet in gaan graven in het paard.

Zou een dergelijk zadel sowieso alleen kopen als je een paard met heel weinig schoft / ronding in de rug hebt.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:40

Ja me paardje heeft maar heel weinig schoft en is voor een arabier erg rond gebouwd
En dus lastig ook een goed passend engels zadel te vinden vandaar de overstap naar boomloos voor er bij

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:32

Ik heb de Innova Imperator, echt aan te raden, alleen wel wat boven je budget. Het is echt kwaliteit, dus waarschijnlijk kun je er wel lang mee doen. Hij zit ook echt heerlijk!

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 16:41

Tja dit is echt het budget wat ik heb meer heb ik niet dus moet echt binne deze prijs zijn

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:31

Oh das jammer
Wij hebben voor onze andere pony ook een boomloos zadel van agradi.nl, (deze: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4036753/30) Dit zadel vind ik ook erg lekker zitten, en is wel te vergelijken met de oudere barefoot. Voor de prijs vind ik de kwaliteit relatief goed. Let wel op dat je voor dit zadel ook nog een apart dekje nodig hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:38

Dan heb je het wel over de Barefoots uit 2003 hoor Yusa , echt de allereerste versie...gezien de weinige schoftruimte :)

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 10:55

Ik heb vanmorgen toevallig zitten kijken naar dit zadel
Ik ben nog even verschillende zadels aan het bekijken vergelijken
Maar moet ook eerst van het andere zadel af anders zit ik met 3 zadels beetje overdreven

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:06

als ik jou was keek ik voor een 2de hands barefoot.vaak zijn ze te koop inc pad en beugelriemen/beugels voor het bedrag dat jij kunt besteden.maar ik las ook dat je wou springen,dan zou ik kijken naar een barefoot stella deze heeft ook wrongen.ook vind ik de freeform erg mooi,deze vallen helaa buiten je budget.of kijken naar een freemax zadel hier moet ook een pad onder.freemax is nu in de aanbieding bij horseshop international voor jou budget alleen moet je dan ook nog kijken voor een 2dehands pad.

en je zegt dat de zadels meestal verweg zijn,mensen kunnen het zadel ook voor je versturen,barefoot past eigenlijk altijd wel,zou wel voor een arabier maat 1 nemen inverband lengte,ze hebben vaak een korte rug,alleen moet je wel kijken welke maat de ruiter nodig heeft

ik raad je dus aan:
barefoot
freeform (maar te duur)
freemax
ook kun je kijken op de site van buitenzinnig zij hebben nu ook een goedkoop boomloos zadel ontwikkeld en het zadel kost 225,- en de pad 65,- hier site van buitenzinnig http://www.ghostzadel.nl/BuitenZinnig/L ... eless.html

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:08

Die hebben ze bij Buitenzinnig niet ontwikkeld hoor , die verkopen ze alleen :)

Als Don en Ron zelf een zadel zouden ontwikkelen dan zouden ze er vast wat mooiers / beters van maken :)

Dit is gewoon een budgetzadeltje om het aanbod compleet te maken , daar er veel vraag is naar goedkope zadeltjes.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 11:18

Ja ik snap het wel ik rij zelf western recreatief maar de bijrijdster springt wel af en toe met hem
Het heeft gelukkig niet zo heel veel haast maarja liefs wel zo snel mogelijk zodat ze weer af en toe kunnen springen
das niet zo fijn met een western zadel

En ik kan als ik geluk heb pas in maart weer gaan rijden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:21

Als je alleen af en toe wat recreatief een sprongetje maakt en netjes springt (dus niet idioot ver naar voren komen zoals veel mensen helaas doen , alsof ze een Olympische hindernis nemen :P ) dan moet je tot een metertje wel met een westernzadel kunnen springen hoor , zonder dat je meteen de knop in je buik hebt.

Op zich is het wel een goede oefening om niet teveel op de hals te gaan liggen :P

Ik denk dat je het beste eens rond kunt kijken voor een zadel dat binnen je prijsklasse valt en dat je eerst kunt proberen , zodat je het goed kunt bekijken of het recht in elkaar gezet is , goed ligt op je paardje en lekker zit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:22

sorry,bedoelde ook niet dat hun het gemaakt hebben,messchien verkeerd verwoord.maar het maakt toch ook niet uit wie het gemaakt heeft denk wel dat ze achter de spullen zullen staan die ze verkopen
pmarena schreef:
Die hebben ze bij Buitenzinnig niet ontwikkeld hoor , die verkopen ze alleen :)

Als Don en Ron zelf een zadel zouden ontwikkelen dan zouden ze er vast wat mooiers / beters van maken :)

Dit is gewoon een budgetzadeltje om het aanbod compleet te maken , daar er veel vraag is naar goedkope zadeltjes.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 11:36

Geef niks hoor ze zagen er wel netjes uit zo op de foto
Maar ik ga graag langs om te kijken en ze zitten altijd zo verweg daar vint ik geen taxi voor :o
zo gek krijg ik me vriend niet

Hou ook mp enzo in de gaten hoor maar staat niks op wat aan te rijden is ja 1 zadel maar die vin ik zo omte :r

Dat ik niet eens langs wil gaan , moet er wel netjes uitzien

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 11:39

Owe ja en springen kan idd met een western zadel heb ik zelf ook wel eens gedaan
maar ik ben als de doods voor springen zins een ongeluk daar door en spring zelf dus niet hoog uit een afgewaaide tak op het ruiter pad maar niet en dan geen omgewaaide boom :P

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:04

Barefoot cheyenne drytex, is een heel fijn zadel

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:51

pmarena schreef:
Dan heb je het wel over de Barefoots uit 2003 hoor Yusa , echt de allereerste versie...gezien de weinige schoftruimte :)

Jah klopt, maar wij hebben dan ook een pony met amper schoft ;)
En het zadel past haar wel gewoon goed, dus als je een paard hebt met weinig schoft, kun je het best gebruiken (al moet je niet teveel wegen).

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 08:35

Neem vooral niet een te oud boomlooszadel. Ze zakken namelijk in en dan helpt een pad ook niet bij de verdeling. Ik vind Barefoot zelf waardeloos zitten, maar dat is een mening.
Ik zou geen 2de hands kopen van meer dan 2 jaar oud.
Persoonlijk vind ik de Norton mooier dan de Barefoot eruit zien.

Een andere optie is een goedkoper boomzadel opzoeken en dan wat geld over houden voor de zadelmaker. Of bellen of een zadelmaker iets goedkoops heeft.