Ik heb net een nieuw hoofdstel. Ik heb altijd dezelfde zwarte gehad (nouja, een paar maanden, erbij gekregen bij de koop pony). Nu wilde ik dus enkele dagen geleden het hoofdstel op de goede maat maken. Toen vroeg ik me af, is er ook een ezelsbruggetje voor je bakstukken? Bijv bij aansnoeren neusriem: 2 vingers, keelriem: een vuist. Nu wist ik dus niet hoe strak ik de bakstukken moest doen, want ik had er nooit bij stilgestaan. Niet te los natuurlijk anders hangt dat bit in z'n mond, maar hoe strak? Ik ben bang het te strak te doen.... Iemand die het kan vertellen?
Iris82
Geplaatst: 12-12-11 10:14
Je moet het eerste gaatje vinden waarop de bitring in een rechte lijn hangt met het bakstuk. Ow, das lastig uitleggen.
Edit: Dit is te los:
Dit is wel goed:
BrankaZ
Geplaatst: 12-12-11 10:16
Mijn instructrice omschreef het heel mooi: paard moet net een 'glimlachje' hebben. Dat houdt in dat de mondhoeken dus niet strak omhoog getrokken moeten worden! Er mogen een paar plooitjes zijn bij de mondhoeken.
@ Iris82: dat wordt lastig als je b.v. een bustrens of d-trens hebt. Die ringen zijn vaak niet helemaal rond.
1 tot 2 rimpeltjes in de mondhoeken (zonder dat de sperriem of lage neusriem al vast is) Als je "normaal" contact op de teugels neemt, mogen je bakstukken niet in een boog van de kaak af gaan staan. Is dit het geval, dan kan je toch best de bakstukken een gaatje korter doen ook al betekent dit dat de mondhoeken iets hoger opgetrokken worden dan 2 rimpeltjes...
Ik heb altijd geleerd dat er 1 plooi in de mondhoek moet komen, dan ligt het bit goed. Het kan echter gebeuren dat de combinatie bit/mond het best ligt als er 2 (kleine!) plooitjes in de mondhoek zitten.
Mij hebben ze ook geleerd dat je 1 tot 2 rimpeltjes moet kunnen zien bij zijn mondhoeken, dan zit het eigenlijk altijd goed. Zoals Sabine hierboven al zegt is het natuurlijk ook afhankelijk van de mond van jouw pony en wat voor bit je hebt. Bij een dik bit is 1 rimpeltje genoeg, heb je een smal bitje, dan zou ik voor 2 gaan! succes ermee