Ongebroken of gebroken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Ongebroken of gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:16

Ik heb een vraagje; wat is nu zachter? Een ongebroken, gebroken of dubbelgebroken bit? Mij is altijd verteld dat een enkel gebroken bit het scherpst is en een ongebroken het zachtst. Maar nu zie ik ineens weer bij een ongebroken bit staan dat het een scherpere inwerking heeft? Natuurlijk is een zachte ruiterhand van belang maar afgezien daarvan :)

Quir

Re: Ongebroken of gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:18

Ongebroken is het zachtste bit, mits het een trens is en geen stang (met hefboom werking).
Veel mensen noemen een ongebroken trens ook een stang, maar dat is het zeker niet.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 20:21

Oke, dat is idd mij ook verteld :) Nee, ik bedoel geen stang ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:21

Ik heb ooit eens geleerd dat om de inwerking van een bit te ''testen'', moet je m tegen de scheenbeen aanhouden en dan zachte druk op zetten... Heb dat 1x gedaan met het enkelgebroken bitje wat ik toen had, die is accuut de vuilnisbak in gegaan...
T is natuurlijk ook de hand van de ruiter die de inwerking bepaalt, maar een enkelgebroken komt er hier nooit meer in. Vind zelf de dubbelgebroken altijd erg fijn, ongebroken heb ik verder geen ervaring mee :)

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:26

amyz schreef:
Ik heb ooit eens geleerd dat om de inwerking van een bit te ''testen'', moet je m tegen de scheenbeen aanhouden en dan zachte druk op zetten... Heb dat 1x gedaan met het enkelgebroken bitje wat ik toen had, die is accuut de vuilnisbak in gegaan...
T is natuurlijk ook de hand van de ruiter die de inwerking bepaalt, maar een enkelgebroken komt er hier nooit meer in. Vind zelf de dubbelgebroken altijd erg fijn, ongebroken heb ik verder geen ervaring mee :)

Maar hoe moet je dat met gebroken testen dan? Met de 'knik' tegen je scheenbeen? Mijn ene paard rijd ik met enkelgebroken en eigenlijk nooit problemen gehad, ander dubbelgebroken maar heb t idee dat hij toch niet fijn is voor dat paard..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:53

Nou, je houdt gewoon t bit tegen je scheenbeen aan (met een ring aan elke kant en elke ring dus in een hand) en dan zet je lichte druk... Geloof me, je gaat door de grond met een enkelgebroken... Zelfs al is de druk nog zo licht. Je moet het ''midden'' van je scheenbeen (dus de voorkant) zien als het midden van de mond van je paard :-)

En dan nog hoor, ene paard loopt beter op een bepaald bit dan het andere.. Ik zweer echt bij de dubbelgebroken aurigan gold bitjes, heb ik heel erg fijne ervaringen mee, maar voor een ander doet een ongebroken weer veel meer. Gewoon kwestie van testen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:18

Het is vrij lastig ieder paard vindt iets anders fijner. Een ongebroken bit heeft als voordeel dat het niet beweegt en dus voor een rustige ligging zorgt in de mond. Daar in tegen is het nadeel volgens mij dat je wel druk zet op de gehele tong.
Met een dubbel gebroken lijkt me dat het meer met de mond mee gaat en je de tong niet zo "plet". Al hoewel je natuurlijk helemaal niet moet trekken en sjouwen aan een bit zul je daar bij normaal gebruik dus geen last van hebben.
Enkel gebroken ben ik geen fan van gezien die bij druk het notenkraker effect heeft en dus in het gehemelte kan prikken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 07:04

je kan niet echt zeggen of de een echt minder vriendelijk is dan de ander,het scheelt ook erg wat het paard zelf fijn vindt en goed op reageert.

ik heb bij mijn pony vanalles geprobeerd maar op een supersimpele ongebroken bustrens reageert ze het fijnst

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:42

De dubbelgebroken zou eigenlijk het zachtst moeten zijn, maar dat tussenstukje zorgde niet echt voor een rustige ligging.. Bij mijn verzorgpony werkt daarom enkel gebroken beter. (ze wordt trouwens nu ingereden met bit, ze is al bitloos ingereden.)