Leek het mij interessant om hetgeen ik ervaar, hier te omschrijven en hiermee een beeld neer te zetten.
Momenteel ben ik een Zaldi San Jorge aan het testen.
Eerlijk gezegd, was ik door de jaren heen nooit zo gecharmeerd van de zadels met een diepe zit.
Maar aangezien ik korte rond gebouwde PRE's heb en ook in het klantenbestand, moest ik dit eens testen.
Op advies van Zaldi, waarin ik een probleem omschreef van mijn kortste paard, Nombrado, die zeer kort en rond geribt is. En de neiging heeft de zadels naar achter te duwen met zijn zeer bespierde schouders.
Had ik gekozen voor de Zaldi San Jorge, (de diepe zit) met een optie bij de kussens bij de schouders uitgesneden, en de 1 ste singelstoot, die achter het begin van de boom loopt met elastiek aan de bovenzijde.
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... s/44_2.jpg
Wat ik ervoer, als ik mijn paarden zonder zadel reed, en ze extreem de verzameling naar piaffe of passage rijd, is dat ze de spier rond dat gebied achter de schouder gebruiken en daar dus opbolt. Belangrijk daar is dus een ruimte die ze daar behouden. Dat is veelal met een voorsingel stoot al lastig, omdat die precies over dat gebied loopt.
Mijn voorkeur ging dus altijd uit naar 2 singelstoten in het midden. Maar deze optie met elastiek aan de bovenzijde vond ik ook interessant.
Bij binnenkomst van het zadel, was ik al zeer enthousiast over het prachtige boterzachte leer.
In 2 kleuren besteld, (en dan het probleem kleur chabrak
)Bij het opleggen van het zadel op Nombrado, vond ik hem in eerste instantie voor best hoog liggen (helemaal als je de diepe zit niet gewend bent.)
De lengte was perfect, niet te lang voor dat korte ruggetje. (17.5 inch)
De uitsparing aan de kussens , zag er in eerste instantie raar uit, maar geeft wel mooi ruimte voor de schouder.
Ik had ook de anatomisch gevormde singel erbij genomen
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... s/73_0.jpg
ook boterzacht leer, wel even lastig vastmaken, want in het midden zit 1 stuk elastiek, dus als je aan 1 gesp vastmaakt, trekt de andere gesp iets weg. Belangrijk is dus deze singel wel in de juiste maat te bestellen en niet te kort te nemen.
Ik was best huiverig voor de diepe zit, omdat ik graag werk met mijn bekken en daarin zo min mogelijk beperking wil ondervinden van een zadel.
Eenmaal in het zadel, slaakte ik een zucht van verlichting. Dit was gelukkig een zadel, die zo gevormd was, dat ik mijn bekken goed kan ontspannen. En merkte dat ik dit bij de voorafgaande testzadels toch wel gemist had.
De vorm die het bekken volgt, de lepel, klopt dus prima.
De beenligging, de wrong voor je been, lag precies op de juiste plek en ondervond ik absoluut geen hinder van.
Dit zadel is zeker geschikt, voor paarden die veel beweging hebben (ruimte) waarin je als ruiter toch wel enig steun kan gebruiken om rustig te kunnen zitten.
Wel is het belangrijk als ruiter om te weten, of je zelf al een onafhankelijke zit hebt, en goed op je middelpunt kan zitten, want een stoelzit kán niet in dit zadel.
(dan kom je echt in de knoop met je wrongen)
Gewoon dus zitten op het zadel, zoals je ook gewend bent te staan op de grond.
De beweging van het paard is duidelijk te voelen en te volgen. De diepte van het zadel, blokkeert dus niet de beweging.
Het zadel vormt zich na ongeveer 10 x rijden helemaal naar het paard en de ruiter.
Ik zal binnenkort wat foto's maken van de ligging op het paard en de beweging eronder.