Test ervaringen van zadels , Test Zaldi San Jorge

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Test ervaringen van zadels , Test Zaldi San Jorge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 09:57

Aangezien ik jaren allerlei zadels test, zowel de pasvorm als de zit voor de ruiter.
Leek het mij interessant om hetgeen ik ervaar, hier te omschrijven en hiermee een beeld neer te zetten.

Momenteel ben ik een Zaldi San Jorge aan het testen.
Eerlijk gezegd, was ik door de jaren heen nooit zo gecharmeerd van de zadels met een diepe zit.
Maar aangezien ik korte rond gebouwde PRE's heb en ook in het klantenbestand, moest ik dit eens testen.

Op advies van Zaldi, waarin ik een probleem omschreef van mijn kortste paard, Nombrado, die zeer kort en rond geribt is. En de neiging heeft de zadels naar achter te duwen met zijn zeer bespierde schouders.
Had ik gekozen voor de Zaldi San Jorge, (de diepe zit) met een optie bij de kussens bij de schouders uitgesneden, en de 1 ste singelstoot, die achter het begin van de boom loopt met elastiek aan de bovenzijde.
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... s/44_2.jpg

Wat ik ervoer, als ik mijn paarden zonder zadel reed, en ze extreem de verzameling naar piaffe of passage rijd, is dat ze de spier rond dat gebied achter de schouder gebruiken en daar dus opbolt. Belangrijk daar is dus een ruimte die ze daar behouden. Dat is veelal met een voorsingel stoot al lastig, omdat die precies over dat gebied loopt.
Mijn voorkeur ging dus altijd uit naar 2 singelstoten in het midden. Maar deze optie met elastiek aan de bovenzijde vond ik ook interessant.

Bij binnenkomst van het zadel, was ik al zeer enthousiast over het prachtige boterzachte leer.
In 2 kleuren besteld, (en dan het probleem kleur chabrak :+ )
Bij het opleggen van het zadel op Nombrado, vond ik hem in eerste instantie voor best hoog liggen (helemaal als je de diepe zit niet gewend bent.)
De lengte was perfect, niet te lang voor dat korte ruggetje. (17.5 inch)
De uitsparing aan de kussens , zag er in eerste instantie raar uit, maar geeft wel mooi ruimte voor de schouder.
Ik had ook de anatomisch gevormde singel erbij genomen
http://www.ollashop.nl/images/product_i ... s/73_0.jpg
ook boterzacht leer, wel even lastig vastmaken, want in het midden zit 1 stuk elastiek, dus als je aan 1 gesp vastmaakt, trekt de andere gesp iets weg. Belangrijk is dus deze singel wel in de juiste maat te bestellen en niet te kort te nemen. :+

Ik was best huiverig voor de diepe zit, omdat ik graag werk met mijn bekken en daarin zo min mogelijk beperking wil ondervinden van een zadel.
Eenmaal in het zadel, slaakte ik een zucht van verlichting. Dit was gelukkig een zadel, die zo gevormd was, dat ik mijn bekken goed kan ontspannen. En merkte dat ik dit bij de voorafgaande testzadels toch wel gemist had.
De vorm die het bekken volgt, de lepel, klopt dus prima.
De beenligging, de wrong voor je been, lag precies op de juiste plek en ondervond ik absoluut geen hinder van.

Dit zadel is zeker geschikt, voor paarden die veel beweging hebben (ruimte) waarin je als ruiter toch wel enig steun kan gebruiken om rustig te kunnen zitten.
Wel is het belangrijk als ruiter om te weten, of je zelf al een onafhankelijke zit hebt, en goed op je middelpunt kan zitten, want een stoelzit kán niet in dit zadel.
(dan kom je echt in de knoop met je wrongen)
Gewoon dus zitten op het zadel, zoals je ook gewend bent te staan op de grond.
De beweging van het paard is duidelijk te voelen en te volgen. De diepte van het zadel, blokkeert dus niet de beweging.

Het zadel vormt zich na ongeveer 10 x rijden helemaal naar het paard en de ruiter.
Ik zal binnenkort wat foto's maken van de ligging op het paard en de beweging eronder.

meisje2000

Re: Test ervaringen van zadels , Test Zaldi San Jorge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:02

ik ben ook heel erg tevreden over de zaldi.
Zelf rij ik al dik drie jaar met de zaldi lander en eb nooit problemen gehad.
Mijn paard is zeer rond gebouwd met weinig schoft waardoor ik heel lang op zoek ben geweest naar een geschikt zadel.
Heb vier zadels op haar gehad mar die blevenb nooit langer dan een jaar goed liggen en moest er dus weer een nieuwe komen.
Ik kreeg advies om callista te bellen die deze zadel verkoopt en zij heeft mijn pard helemal op gemeten en dit zadel paste haar gewoonweg .
Ze is in de tussentijd erg veranderd qua bouw maar nog steeds past het zadel nog perfect.
Dus voor mij geen andere zadels meer.
En nog een pluspünt deze zadels zijn goefd te betalen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 10:12

De lander is ook een zeer goed verkocht model
echter is dat wel zo, dat de daarin met latex gevulde kussens wel in 1 keer goed moeten liggen op de rug, want dat is niet aan te passen.

de zaldi san jorge , is wel iets duurder dan de bv new kent, of lander.
dat verschil zie je dan ook wel terug in het leer.
maar de zaldi new kent, of de lander, zijn zeer zeker super modellen.
(zo niet, meest verkochte modellen)

De San Jorge, is echter redelijk nieuw, dus had dit model nog niet uitgetest tot op heden.
Zelf heb ik al mijn paarden beleerd met de Zaldi new kent.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:38

de zaldi lander moet inderdaad wel in een keer goed liggen ja.
Dit gelukm had ik dus wel.
Heb nhet zadel nu drie jaar en word 6 tot 7 dagen in de week gebruikt en het ler ziet er nog steeds super uit.
Je ziet wel wat gerbuikersporen natuurlijk maar heb wel duurdere maar toch qua kwaliteit van het leer minder gehad.
Ik was de eerste met een lander was net uit toen de kent was er wel al een tijdje.
ZOals ik zei ben er nog seds helemaal weg van en de pasvorm van dit zadel is geweldig voor mijn aard....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:47

Zaldi maakt supergoede zadels, echt A-merk. Ik heb alleen geen passende zaldi voor mijn paard (heb nog een springzadel liggen, maar past helaas niet goed).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 10:49

germie schreef:
Zaldi maakt supergoede zadels, echt A-merk. Ik heb alleen geen passende zaldi voor mijn paard (heb nog een springzadel liggen, maar past helaas niet goed).

de bomen zijn wel te verstellen ? is dat misschien een optie voor je?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 10:57

meisje2000 schreef:
de zaldi lander moet inderdaad wel in een keer goed liggen ja.
Dit gelukm had ik dus wel.
Heb nhet zadel nu drie jaar en word 6 tot 7 dagen in de week gebruikt en het ler ziet er nog steeds super uit.
Je ziet wel wat gerbuikersporen natuurlijk maar heb wel duurdere maar toch qua kwaliteit van het leer minder gehad.
Ik was de eerste met een lander was net uit toen de kent was er wel al een tijdje.
ZOals ik zei ben er nog seds helemaal weg van en de pasvorm van dit zadel is geweldig voor mijn aard....

Ik zie dat je een fries hebt,
de zaldi lander zijn inderdaad vaak zeer geschikt voor de fries

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:01

Ik heb inderdaad een fries.
En heb er talloze zadels opgehad de eerst goed lagen maar toch binnen een jaar niet meer.
Doordat ze zo rond gebouwd is heeft ze ook een redelijk platte rug en doordat de kussens bij de meste zadels rond zijn bleef dit niet liggen.
Bij de zaldis zijn de kussens plat aan de onderkant waardoor deze dus perfect op haar rug aansluit.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:03

Afbeelding
Zo ligt mijn zadel na dik drie jaar.
Heb het zadel in aug 2008 geregen en ligt nog perfect en ze is goed afgevallen en bespierder geworden in die drie jaar.
Zeg maar wat je er van vind

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 11:08

meisje2000 schreef:
Afbeelding
Zo ligt mijn zadel na dik drie jaar.
Heb het zadel in aug 2008 geregen en ligt nog perfect en ze is goed afgevallen en bespierder geworden in die drie jaar.
Zeg maar wat je er van vind

de ligging op de rug is een beetje lastig te beoordelen op deze foto
het valt mij wel altijd op, dat de ruiters recht kunnen zitten op deze zadels. :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:10

nu je het over het rechtzitten hebt.
Bij de andere zadels zat ik inderdaad altijd te ver achterover of voorover en bij dit zadel heb ik dit dus niet.
Mijn houding is nog niet goed maar goed heb twee jaar niet kunnen rijden en was hier net weer begonen dus moest weer erg wennen (paard is in de tussen tijd wel gewoon dorgereden)
zal even kijken of ik een betere foto kan vinden maar denk het niet

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:15

Afbeelding

Afbeelding

misschioen heb je aan deze fotos iets meer....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:01

Heb ook goede ervaringen met Zaldi. Hebben een Grand Prix gehad, was 10 jaar oud en nog als nieuw. Volgens mijn dochter het meest fijne zadel waar ze ooit mee gereden heeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 12:26

meisje2000 schreef:
Afbeelding

Afbeelding

misschioen heb je aan deze fotos iets meer....

Nog lastig
ik kan je wel een voorbeeld sturen, hoe je de boommaat die je paard nodig heeft opmeet.
waar ze de hele mal voor gebruiken, kan je simpel met een ijzerdraadje doen.
en die meten.
dan weet je ongeveer de boommaat.
http://www.equusdomus.eu/index.php/medicion/
het lastige is, bij jou paard, dat hij iets week in de rug is, dus je rekening moet houden met het verzonken stuk in het midden.
andere zadels zullen al gauw bruggen in het midden (niet dragen)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:36

ze heeft destijds de boommaat opgemeten met een ding wat ze op de schoft had liggen.
Daar kwam uit dat ze maat 33 nodig had en die heeft ze er nu opliggen.
Ze heeft inderdaad een iets weke rug maar dat zadel brugt gelukkig niet.
Het zadel sluit overal netjes aan klappert niet (ook zonder iemand erop) En ligt niet te hoog of te laag bij de schoft of achter en als je een balletje op het zadel ligt balanceert die netjes in het midden waar je dus hoor te zitten.
Al met al tekens dat het zadel goed past..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 12:58

Dan moet je er zeker niets aan veranderen.

een jaar of 8 geleden, kwam zaldi met de Zaldi Hanover (ook met latex kussens, maar dan met dat nieuwe nepsuede) Ik had toen dat zadel in het groen besteld :+
Ik was zo enthousiast over het model toen, en heb die in een leren uitvoering gevraagd en besteld.
Nog geen 2 maanden later, is dat uiteindelijk de Zaldi Lander geworden
(dat is dus de Hanover, maar dan in leren uitvoering)
Overigens is de hanover, lander en new kent, precies dezelfde boom, die ze gebruiken, alleen is de opbouw , kussens en materiaal verschillend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:06

Nombrado, hoe breed is de boom? Mijn merens is ook kort in de rug en is heel breed van voren. Ik heb nu een David Wispelaer zadel conquestor dressuur zadel met zeer brede boom op haar liggen en voor haar is dat een enorme verbetering. Paardje loopt aanzienlijk beter, zadeldwang is weg en ze komt gewoon naar me toe als ik ga rijden. Dus ik zie me niet gauw veranderen van zadel. Alleen voor mij zelf (en anderen die het geprobeerd hebben) zit het niet heel erg super. Ik kan er mee rijden en dat is al heel wat met mijn versleten tussen wervel schijven maar het voelt niet super.
Ik vraag dit omdat ik weet van merens eigenaren dat zij vaak behoorlijk tobben om een goed zadel te krijgen en wellicht is dit wat. Dat zet ik het op het merensforum neer.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:21

VOLGENS MIJ GAAN DE ZALDI BOMEN TOT MAAT 34 maar dat weet ik niet zeker.
Dit was in ieder geval drie jaar geleden wel zo maar misschien is dat in de tussentijd veranerd

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 13:27

pien_2010 schreef:
Nombrado, hoe breed is de boom? Mijn merens is ook kort in de rug en is heel breed van voren. Ik heb nu een David Wispelaer zadel conquestor dressuur zadel met zeer brede boom op haar liggen en voor haar is dat een enorme verbetering. Paardje loopt aanzienlijk beter, zadeldwang is weg en ze komt gewoon naar me toe als ik ga rijden. Dus ik zie me niet gauw veranderen van zadel. Alleen voor mij zelf (en anderen die het geprobeerd hebben) zit het niet heel erg super. Ik kan er mee rijden en dat is al heel wat met mijn versleten tussen wervel schijven maar het voelt niet super.
Ik vraag dit omdat ik weet van merens eigenaren dat zij vaak behoorlijk tobben om een goed zadel te krijgen en wellicht is dit wat. Dat zet ik het op het merensforum neer.

Ze kunnen best breder dan de nu standaard maten geleverd worden. Ik denk wel tot 36 (wel volgens de zaldi maten hé, dat verschilt altijd per merk, dus de Equestor zadels hanteren andere maten dan bv zaldi, het is afhankelijk van de takken van de boom)
Overigens heb ik ook op een de wispelaer zadel gereden, en kreeg daar pijn van in mijn rug
daar heb ik met zaldi nog nooit last van gehad.
Het schijnt dat dit te maken heeft met het dieptepunt wat bij deze zadels op de iets verkeerde plek ligt volgens een bekende zadelmaker in Nederland.
Heb jij een foto van jezelf op je zadel? dan zou ik eens kunnen kijken, waar het aan kan liggen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:55

nombrado schreef:
pien_2010 schreef:

Ze kunnen best breder dan de nu standaard maten geleverd worden. Ik denk wel tot 36 (wel volgens de zaldi maten hé, dat verschilt altijd per merk, dus de Equestor zadels hanteren andere maten dan bv zaldi, het is afhankelijk van de takken van de boom)
Overigens heb ik ook op een de wispelaer zadel gereden, en kreeg daar pijn van in mijn rug
daar heb ik met zaldi nog nooit last van gehad.
Het schijnt dat dit te maken heeft met het dieptepunt wat bij deze zadels op de iets verkeerde plek ligt volgens een bekende zadelmaker in Nederland.
Heb jij een foto van jezelf op je zadel? dan zou ik eens kunnen kijken, waar het aan kan liggen?

Ik denk dat je gelijk hebt als het gaat om het dieptepunt van het zadel. Iedereen die op dit zadel heeft gereden (twee instructeurs) hadden er ook last van. Ik zelf minder als hun want dit zadel vangt wel heel goed de "schokken" van het paardje op en mijn echte rugproblemen zitten in zware slijtage van mijn schok dempertjes. Dus mijn rugklachten vanuit dit zadel speelt zich af op mijn niet kwetsbare plekken. Dus goed te hebben. Behalve dat ik te onhandig ben met uploaden en onherkenbaar maken van mijzelf ben ik erg terughoudend met foto's plaatsen van mijzelf en of een van mijn paardjes. Bedankt voor je antwoord in de toekomst als ik weer eens geld heb zal ik zeker aan dit zadel denken om te gaan proberen. Dan kom ik er misschien bij je op terug.
Voorlopig houd ik dit zadel want mijn paardje loopt er zo geweldig mee. Nu pas kan ik haar in evenwicht rijden. Mijn vriendin die zadel maakster is die heeft gekeken en gaf aan dat zelfs dit zadel niet 100% is voor mijn paardje maar dat ik het maar eens even zo moet laten omdat de rug wel heel ingewikkeld is om daar iets goeds op te vinden en het paardje er super op loopt en zichtbaar zich er heel fijn bij voelt. Zij was erbij toen ik het kocht en kon dus het verschil zien van oud zadel en nieuw zadel en wat dit deed met paardje. Ik heb in ieder geval dit merk zadel gpb-t naar iemand met een merens die ook zo aan het zoeken is op dit moment.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 17:24

pien_2010 schreef:
. Behalve dat ik te onhandig ben met uploaden en onherkenbaar maken van mijzelf ben ik erg terughoudend met foto's plaatsen van mijzelf en of een van mijn paardjes. Bedankt voor je antwoord in de toekomst als ik weer eens geld heb zal ik zeker aan dit zadel denken om te gaan proberen. Dan kom ik er misschien bij je op terug.
Voorlopig houd ik dit zadel want mijn paardje loopt er zo geweldig mee. Nu pas kan ik haar in evenwicht rijden. Mijn vriendin die zadel maakster is die heeft gekeken en gaf aan dat zelfs dit zadel niet 100% is voor mijn paardje maar dat ik het maar eens even zo moet laten omdat de rug wel heel ingewikkeld is om daar iets goeds op te vinden en het paardje er super op loopt en zichtbaar zich er heel fijn bij voelt. Zij was erbij toen ik het kocht en kon dus het verschil zien van oud zadel en nieuw zadel en wat dit deed met paardje. Ik heb in ieder geval dit merk zadel gpb-t naar iemand met een merens die ook zo aan het zoeken is op dit moment.

snap ik hoor ;)
en wat je zegt, als je paard er goed op reageert en het is voor jou acceptabel, fijn zo houden.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:12

Ik geloof dat de San Jorge een fijn zadel is, heb alleen geen San Jorge geld ;) Ik heb de Zaldi Doma Lancer http://www.ollashop.nl/product_info.php ... ander.html héérlijk zadel. Heb op verschillende dressuurstallen gewerkt en dus op veel zadels gereden,maar dit is echt de meest fijne.
Nu is een zadel ook heel persoonlijk natuurlijk, maar ik wil niks anders meer!