Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ene zegt stang 0,5 groter (oa fabrikant) terwijl sjef jansem (zie site anky) juist beweerd dat stang 0,5cm kleiner dan trens moet zijn. En er zijn ook mensen die gewoon met dezelfde maat rijden.bruintjebobo schreef:toch vind ik het nog raar dat ze de bogen recht op de stang maken terwijl deze in een hoek (bij losse verbinding) op de paardentong ligt. De tong van een paard loopt van boven schuin naar benenen zeg maar de stang ligt daar recht op. (kan je me nog volgen?) Dan lijkt die boog geen invloed op de tong te hebben maar alleen naar voren tegen het gehemelte te drukken. Of bekijk ik het nu verkeerd?
WhySoWhite schreef:bruintjebobo schreef:toch vind ik het nog raar dat ze de bogen recht op de stang maken terwijl deze in een hoek (bij losse verbinding) op de paardentong ligt. De tong van een paard loopt van boven schuin naar benenen zeg maar de stang ligt daar recht op. (kan je me nog volgen?) Dan lijkt die boog geen invloed op de tong te hebben maar alleen naar voren tegen het gehemelte te drukken. Of bekijk ik het nu verkeerd?
Je hebt contact met je teugels dit druk het bit als het waren recht. Hoe strakker je die ketting doet hoe meer het bit op de tong gaat drukken.
Waarom wil je met stang en trens rijden? Omdat het mooi staat en je dan het échte Z idee hebt of omdat je het écht nu al nodig gaat hebben? Want het is een fixe verandering!
Hoe langer de scharen hoe meer druk, dit ligt natuurlijk ook ompleet aan de ketting. Hoe strakker jij de ketting doet hoe meer de hefboom inwerkt, hoe ''strakker'' het in de mond ligt.
Ik zou lekker dit trensje erin laten hangen als trens en e.v.t daarvoor een stang met iets wat tongvrijheid ( 0,5 cm kleiner of even groot) maar een te hoge boog zal ik niet doen aangezien je dan de druk nog maar op 2 punten heb ipv gelijk verveeld over de hele mond/tong/lagen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt
dan wordt er wel heel veel verkeerd met een stang gereden, zelfs door de allerbeste ruiters van de wereld (check de foto's op internet maar eens, gewone rijfoto's). Denk dat je snel teveel met de stang inwerkt.bruintjebobo schreef:jepdan wordt er wel heel veel verkeerd met een stang gereden, zelfs door de allerbeste ruiters van de wereld (check de foto's op internet maar eens, gewone rijfoto's). Denk dat je snel teveel met de stang inwerkt.
Kan ik dit trensje gewoon erin houden en er een stang bijdoen? Omdat de bitringen groter zijn. Mag je zo ook starten?
Dacht er zelf namelijk aan om onderlegtrens (vergelijkbaar met wat ik nu heb) en stang te kopen en dan eerst tijdje met alleen onderlegtrensje te rijden en er dan de stang bij te doen.
BBreedveld schreef:Een tongboog moet echt bij de anatomie van de mond van je paard passen. Er is eenvoudigweg vaak geen plaats voor een tongboog in de paardenmond. Zeker met de strakke neusriemen van tegenwoordig moet je daar op letten.
artikel118-harnachement schreef:5. Stang en trens moeten van metaal zijn of van onbuigzaam plastic en mogen omwikkeld zijn met rubber of leer
(flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan). De lengte van de scharen van de stang mag niet meer bedragen
dan 10 cm. Als de stang een
over de scharen glijdend mondstuk heeft, mag de lengte van de scharen de 10 cm
niet te boven gaan als het mondstuk in de hoogste positie is. De diameter van het
mondstuk van de (onderleg)trens moet zo zijn, dat dit niet pijnlijk is voor het paard.
Het gebruik van een kinriempje/kinketting, voorzien van een kinkettingbeschermer
van rubber of van leer en het zgn. slobberriempje, welke de twee scharen van de
stang met elkaar verbindt, is toegestaan.
6. De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen
en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het
deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte
heeft van tenminste 1,0 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony’s bedraagt
eveneens 1,0 cm. Het gebruik van een tonglepel is toegestaan bij een enkele trens,
mits deze braamvrij is. De tonglepel dient minimaal 5 mm dik te zijn.