Hulp bij uitzoeken van stang en trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintjebobo

Hulp bij uitzoeken van stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:07

Hallo,

Wil graag rustig aan beginnen met stang en trens te gaan rijden. Het schiet al aardig op in het M2 en wil hem de tijd geven (en mezelf ook) om eraan te wennen. Nu heb ik me eens georienteerd op internet (mss beter niet kunnen doen), Zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn paard heeft toen ik hem kreeg (4 jaar) ongeveer een jaar af en toe de tong over het bit gegooid. Heb hem toen een tijdje met tonglepel gereden maar dat is al jaren gelukkig helemaal over. Maar ben nu dus beetje bang dat hij bij een nieuw bit misschien weer tongprobleem gaat krijgen. Rij hem nu met een dubbel gebroken (olijfvorm in het midden) 16mm kaugan bit. Hier loopt hij heel fijn op. Nu heb ik gehoord dat koper helemaal niet goed is, dat het blaasjes kan geven in de mond. Dus wil mss voor rvs gaan ( is ook nog eens stuk goedkoper als een aurigan bit). Iemand mss redenen waarom wel of niet voor een materiaal gekozen is?

Dan heb je ook nog tongboog of dat het juist op de lagen inwerkt, de lengte van de scharen,etc. Weet iemand dat dit allemaal betekent? Lengte van de scharen geeft hefboomwerking volgens mij. Maar wat is dan een gemiddelde lengte bv. Tongboog ziet er zo onvriendelijk uit op de foto. Lijkt me idd wel fijner voor zijn tong maar dan weer tegen zijn gehemelte drukken. Ik wil het liefste een zo vriendelik mogelijke strang.

Ik vidn het ook raar dat die tongbogen recht omhoog staan als je stang recht houdt zeg maar. Want naar mijn mening hoort een stang in een bepaalde hoek in de paardenmond te liggen (check afbeeldingen op internet) De stang komt alleen recht op de tong als de stangteugel te strak aangenomen wordt. Die boog lijkt me bij een losse verbinding eerder irritant voor je paard dan nuttig.

Hopelijk kan iemand me op weg helpen in mijn zoektocht en dat er enige duidelijkheid ontstaat.

Sjors

Re: Hulp bij uitzoeken van stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:10

Volgensmij was het zo, hoe langer de scharen van de stang, hoe meer druk achter de oren :)

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:13

oh oke, ik dacht dat je hoe langer de scharen hoe meer hefboomwerking. mede door kinketting. Maar zou idd ook wel kunnen van die druk achter de oren. Want je ziet vaak als de stangteugel aangespannen wordt dat de bakstukken waaraan stang zit naar voren komt (richting oog). en dit gaat dan waarschijnlijk verder tot achter de oren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:14

ik dacht ergens gelezen te hebben dat de grootte van de tongboog ook te maken had of je onderlegtrens enkel of dubbel gebroken was. Dus bij enkelgebroken trens hoort een stand met iets hogere tongvrijheid en dubbelgebroken kan met en minder grote tongboog.

lengte van de scharen (zowel onder als boven het modstuk) bepalen de hefboomkracht en inwerking achter de oren. De kinketting bepaald hoe scherp je op de lagen inwerkt.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:24

thanx petitparis, dat had ik nog nergens gelezen, maar klinkt logisch. Want enkelgebroken bit gaat meer in een hoek staan als een dubbelgebroken. WIlde eigenlijk als onderlegtrens ook voor een dubbelgebroken gaan, rij ik nu ook mee en loopt hij fijn op.

Hoe kan de kinketting inwerken op de lagen? dacht dat daar de vorm van de stang verantwoordelijk voor was.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:38

Hoe langer de onderste boom van de stang is ten opzichte van de bovenste boom van de stang, hoe groter de druk achter de oren. Een onderboom van dezelfde lengte werkt scherper in bij een korte bovenboom dan bij een lange.

Hoe langer de schaar, hoe groter de potentiele hefboomwerking is. Máár: hoe langer de schaar, hoe groter de inwerking van de ruiterhand moet zijn om (bij een normaal vastgemaakte kinketting) inwerking te hebben op de mond aangezien de baan die afgelegd wordt t.o.v. het mondstuk groter wordt. Veel mensen schrikken van lange scharen, maar dit kan soms juist vriendelijker zijn als je in het begin nog niet zo gewend bent aan het rijden met een schaarstangbit.

Een tongboog moet echt bij de anatomie van de mond van je paard passen. Er is eenvoudigweg vaak geen plaats voor een tongboog in de paardenmond. Zeker met de strakke neusriemen van tegenwoordig moet je daar op letten.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:41

Bedankt voor je info. Dat leek mij ook , dat met die tongboog. Ik denk dan waar moet een paard dat allemaal laten. Heeft al 2 bitten in, dan lijkt me de paardenmond al vrij vol. Wat ik raar vind aan die bogen is dat een stang in verschillende hoeken in de paarden mond kan liggen. Bij aanspannen of ontspannen van de teugel. Dan kan zo'n boog toch niet prettig in de mond liggen?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:50

Als je de teugels stevig aanneemt en de kinketting niet strak genoeg hebt zitten, kantelt het mondstuk teveel in de mond en prikt de tongboog in het verhemelte. Je kan je voorstellen dat dat geen pretje is als je mond ook nogeens dichtgesnoerd zit (niet dat jij dat doet trouwens).

Ik verbaas me altijd over de verbazing van ruiters dat hun paard maar niet wil ontspannen als ze het arme dier zijn kakern op elkaar snoeren. Duw zelf je kaken maar eens op elkaar. Eens kijken hoe ontspannen het dan aanvoelt ;)

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:53

Dus de kinketting zorgt er dan ook voor dat de stang niet teveel kan kantelen? Moet je voor de "gein" eens afbeeldingen googlen van stang en trens. Daar zie je bijna allemaal gekantelde stangen. Eigenlijk zouden ze de neusriem af moeten schaffen. Dan kan je ook echt goed de inwerking van de ruiterhand zien. Vind de naam sperriem ook niet bepaald diervriendelijk klinken. Je verkomt ermee dat een paard zijn mond open kan sperren, maar waarom wil hij zijn mond opensperren......

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:55

idem voor aansnoerneusriem trouwens. Even je lieve schat aansnoeren???

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:01

Haha, dan zijn we het eens ;)

Ja, de kinketting werkt in tegen de beweging van de scharen van de stang. Vandaarook de hefboomwerking ;)

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 23:04

toch vind ik het nog raar dat ze de bogen recht op de stang maken terwijl deze in een hoek (bij losse verbinding) op de paardentong ligt. De tong van een paard loopt van boven schuin naar benenen zeg maar de stang ligt daar recht op. (kan je me nog volgen?) Dan lijkt die boog geen invloed op de tong te hebben maar alleen naar voren tegen het gehemelte te drukken. Of bekijk ik het nu verkeerd?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:14

1. Koper (van kk iig is speciale samenstellinf) is niet slecht.
Mbt keus bitten, qua zachtheid: subbelgebroken onderlegtrens em stang met tongboog (die schuin naar voren steekt, ziet er eng uit (althans vond ik) maar heeft zachtste inwerking en werkt in op tong ipv gehemelte.
Mbt lenge scharen is heel wisselend, lange scharen is je hulp "sterker" (hefboom) maar duurt het langer voor hulp door komt (moet langere weg afgleggen) kortere scharen zijn zachter en komt hulp sneller door. Wat beste past verschilt per paard/ruiter.
Mbt bitmaten is ook nog iets aparts ;) ene zegt stang 0,5 groter (oa fabrikant) terwijl sjef jansem (zie site anky) juist beweerd dat stang 0,5cm kleiner dan trens moet zijn. En er zijn ook mensen die gewoon met dezelfde maat rijden.

Ik weet niet of je van plan bent sprener bitten aan te schaffen? Maar bij sprenger dealers kun je voor 10,- geloof ik bitten proberen, mss idee?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:39

bruintjebobo schreef:
toch vind ik het nog raar dat ze de bogen recht op de stang maken terwijl deze in een hoek (bij losse verbinding) op de paardentong ligt. De tong van een paard loopt van boven schuin naar benenen zeg maar de stang ligt daar recht op. (kan je me nog volgen?) Dan lijkt die boog geen invloed op de tong te hebben maar alleen naar voren tegen het gehemelte te drukken. Of bekijk ik het nu verkeerd?

Je hebt contact met je teugels dit druk het bit als het waren recht. Hoe strakker je die ketting doet hoe meer het bit op de tong gaat drukken.

Waarom wil je met stang en trens rijden? Omdat het mooi staat en je dan het échte Z idee hebt of omdat je het écht nu al nodig gaat hebben? Want het is een fixe verandering!
Hoe langer de scharen hoe meer druk, dit ligt natuurlijk ook ompleet aan de ketting. Hoe strakker jij de ketting doet hoe meer de hefboom inwerkt, hoe ''strakker'' het in de mond ligt.
Ik zou lekker dit trensje erin laten hangen als trens en e.v.t daarvoor een stang met iets wat tongvrijheid ( 0,5 cm kleiner of even groot) maar een te hoge boog zal ik niet doen aangezien je dan de druk nog maar op 2 punten heb ipv gelijk verveeld over de hele mond/tong/lagen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :D

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 23:42

bedankt voor je info. Dat van de maat van de bitten had ik ook al gelezen op internet. Wederom niet 1 duidelijk antwoord met onderbouwing. De een doet dit de ander dat.

Zo'n tongboog vind ik er ook eng uitzien, kan me niet indenken dat het prettig is voor een paard. Wat gebeurt er bv als je meer contact hebt op de stangteugel, drukt die tongboog dan op de tong?
Is inwerking op de tong vriendelijker als op het gehemelte? OMdat mijn paard een tongprobleem heeft gehad, ben ik beetje voorzichtig met druk op de tong. Wil hem niet weer op ideeen brengen.

Vind de sprenger bitten best prijzig, vooral omdat ik nog niet echt weet waar hij het beste op loopt. Dacht er meer aan om met een rvs bit te beginnen en mocht hij op een bepaald model goed lopen dan overwegen op mss een sprenger te kopen.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 23:50

WhySoWhite schreef:
bruintjebobo schreef:

Je hebt contact met je teugels dit druk het bit als het waren recht. Hoe strakker je die ketting doet hoe meer het bit op de tong gaat drukken.

Waarom wil je met stang en trens rijden? Omdat het mooi staat en je dan het échte Z idee hebt of omdat je het écht nu al nodig gaat hebben? Want het is een fixe verandering!
Hoe langer de scharen hoe meer druk, dit ligt natuurlijk ook ompleet aan de ketting. Hoe strakker jij de ketting doet hoe meer de hefboom inwerkt, hoe ''strakker'' het in de mond ligt.
Ik zou lekker dit trensje erin laten hangen als trens en e.v.t daarvoor een stang met iets wat tongvrijheid ( 0,5 cm kleiner of even groot) maar een te hoge boog zal ik niet doen aangezien je dan de druk nog maar op 2 punten heb ipv gelijk verveeld over de hele mond/tong/lagen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :D

Volgens mij lesgever (heeft verschillende paarden nationaal gestart) is het een paard dat fijn te rijden is op stang en trens. Hij was altijd wat zwaar op de hand maar dat is sinds 2 jaar al heel sterk verbeterd. Als hij mooi op het achterbeen loopt heb ik hele fijne verbinding. Het is een groot en zwaar paard (niet dat dat echt wat wil zeggen, maar dan heb je mss een beetje een beeld).

Jij vertelt hoe strakker de ketting hoe strakker in de mond. Hierboven werd gezegd dat de kinketting ervoor zorgt dat de stang stil in de mond ligt door de kinketting. Mij lijkt dat je stang in een bepaalde hoek moet liggen zodat de tongboog ook echt tongvrijheid kan geven en niet op de tong ligt of tegen gehemelte druk. Zorgt daar de kinketting ook niet voor? Heb begrepen dat een losse kinketting niet vriendelijk is... toch?

Kan ik gewoon met mij trens blijven rijden en dan een stang erbij? Dan heb je toch te grote bitringen? Komen de scharen daar niet in? Heb een stang van iemand kunnen lenen van aurigan maar mijn bit is van kaugan. Gaat dat wel samen? Heb eens gelezen dat je dan kleine stroomstootjes kan veroorzaken door de 2 verschillende metalen. Soort batterijeffect.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:06

Dat batterij effect vind ik echt onzin.. Leg maar is een lege batterij tegen je tong gebeurd er ook niets!! 500% gegarandeerd!

ja een ketting zorgt ervoor dat het bit een beetje op de plek blijft liggen. Een ketting zit bijna tegen de kaak ik heb er 2a3 vingers ruimte tussen zitten.. Het klink heel crue maar het werkt zo.. jij pakt druk op je stang je trekt dus bijwijze van de ''scharen'' van het bit na je toe. hierdoor komt de ketting natuurlijk omhoog en komt zo tegen en als je even door vraagt in de ''kaak'' waardoor het bit dus behoorlijk wat druk op de tong/lagen & kaak geeft,. Nu kan je natuurlijk zeggen dat is zielig maar dat is wel waar de stang voor dient, Die hangt er meestal niet voor de sier in.
Het is sowieso NIET de bedoeling dat er meer druk op de trang staat dan op de trens.( lastig met korte stukjes stelling. stang teugel is wel wat vergelijkbaar met een slof, je teugel is je ''contact'' teugel en je stang teugel heeft lichte verbinding komt het paard wat tegen de hand gaat het hangen of trekken dan kantel je iets wat je hand waardoor de stang meteen '' zijn werk doet'' en je paard licht in de hand blijft.

Zo wat duidelijker?

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 00:13

jep :j dan wordt er wel heel veel verkeerd met een stang gereden, zelfs door de allerbeste ruiters van de wereld (check de foto's op internet maar eens, gewone rijfoto's). Denk dat je snel teveel met de stang inwerkt.

Kan ik dit trensje gewoon erin houden en er een stang bijdoen? Omdat de bitringen groter zijn. Mag je zo ook starten?
Dacht er zelf namelijk aan om onderlegtrens (vergelijkbaar met wat ik nu heb) en stang te kopen en dan eerst tijdje met alleen onderlegtrensje te rijden en er dan de stang bij te doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:24

bruintjebobo schreef:
jep :j dan wordt er wel heel veel verkeerd met een stang gereden, zelfs door de allerbeste ruiters van de wereld (check de foto's op internet maar eens, gewone rijfoto's). Denk dat je snel teveel met de stang inwerkt.

Kan ik dit trensje gewoon erin houden en er een stang bijdoen? Omdat de bitringen groter zijn. Mag je zo ook starten?
Dacht er zelf namelijk aan om onderlegtrens (vergelijkbaar met wat ik nu heb) en stang te kopen en dan eerst tijdje met alleen onderlegtrensje te rijden en er dan de stang bij te doen.

De bitringen zijn niet zo'n punt (hoewel kleinere ringen iets netter uitziet, maar dat kan altijd nog) maar je moet wel goed kijken of je trens niet te dik is. Het is samen echt een hele mond vol namelijk. Om die reden vind ik persoonlijk ook een watertrens het fijnst, die is smaller in de mondhoek.
Ik heb zelf ook de stang en trens in dezelfde maat, past prima hoor! Trens ietsje breder heb ik ook wel gehoord, stang breder kan helemaal niet aangezien een stang moet aansluiten in de mond (op en neer schuiven is storend) en als je dan de trens nog kleiner pakt is de kans heel groot dat er velletjes tussen komen. Niet aan te raden dus.

Wat betreft het verkeerd rijden, deels is dat inderdaad waar, deels is het zo (van Parzival is dat bijvoorbeeld bekend) dat de kinketting bewust los zit omdat het paard daar fijner op is. Niet alle paarden zijn dol op stang en trens, maar op dat niveau heb je geen keuze meer, dus dan maak je het zo prettig mogelijk denk ik.

Overigens, misschien wist je het al, maar een kinkettingbeschermer is tegenwoordig ook verplicht.

Verder is het toch een kwestie van proberen...ga in ieder geval uit van wat je nu hebt (nu dubbelgebroken, dan ook dubbelgebroken bij de stang bijvoorbeeld) en ben voorzichtig met de dikte. Verder is echt ieder paard verschillend, probeer bitjes te lenen zodat je kan kijken wat hij fijn vind!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:42

het is gewoon een questi van proberen en niet na 2 x denken dit werkt niet gewoon alles minimaal een week proberen en dan zien waar die het fijnst op loopt.

Als dat op dit bit is dan lekker dit bit er in houden... dan maar iets minder netjes.
Stang word vaak verkeerd mee gereden maar eerlijk is eerlijk, waarom zou je moeilijk doen als je met 1 ophouding je paard rond hebt.. Zo gaat het natuurlijk ook wel ik heb zelf een enorm sterk paard en soms heb je de ruimte/de tijd niet om ze op te schakelen en zo meer lucht op je hand te krijgen dat je gewoon even een wat doortastendere ophouding moet kunnen maken zonder dat het 'beeld' er ernstig mee gestoord word. En je dus zo een snelle duidelijke correctie kan geven met een directe reactie.

ketting beschermer is verplicht inderdaad maar dat maakt abspoluut geen verschil vind ik. Mijn paard heeft een heel dun velletje dus heb ik overal al bontjes om zitten en dus ook om de ketting zodat er geen velletje tussen komt. het is voor je paard fijn als je de mondhoeken even flink vet maakt met vaseline oid omdat het kettingje wel eens kan botsen met de mondhoek als je perongeluk de tang vast heb en de trens bedoelde snap je? glijd dan net wat fijner door

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:44

BBreedveld schreef:
Een tongboog moet echt bij de anatomie van de mond van je paard passen. Er is eenvoudigweg vaak geen plaats voor een tongboog in de paardenmond. Zeker met de strakke neusriemen van tegenwoordig moet je daar op letten.

Er is altijd plaats voor een tongboog, juist een rechte stang past niet goed, dat kun je ook duidelijk zien als je die in de mond legt.
Strakke neusriemen mag in zijn tegenwoordig, het hoort niet zo en heeft niets te maken met de keuze van je bit.

Overigens is koper niet slecht, het is gewoon een kwestie van 'smaak', het ene paard loopt er heerlijk op, de ander vind het niets. Aurigan (en argentaan) zijn mengsels met koper erdoor en kun je prima gebruiken, 100% koperen bitjes worden maar weinig gebruikt.
Als je al gewend was met een kopermengsel te rijden zou ik dat wel blijven doen, is voor je paard natuurlijk minder wennen.

Je kunt als eerste overstappen op een onderlegtrens en daar enkele weken mee rijden, afgewisseld met je normale trens die je al gebruikte. Daarna kun je de stang er eens bij pakken, alles correct vastmaken en de teugels losjes aannemen zodat je er eigenlijk niets mee doet maar de scharen niet kunnen klapperen (dus je teugels niet losgooien).
Als je paard gewoon goed gereden is zal die overstap niet zo'n probleem zijn

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:26

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:35

Bij Divoza kan je sprenger bitten proberen en het kost niks extra. Je koopt ze en als ze niet bevallen krijg je je geld retour.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:38

Wat lastig.. Ik ben ook opzoek naar een stang en trens, maar de ene zegt dit en de ander zegt dat... Hmmm

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:29

ik wil graag nog even een opmerking toevoegen over de lengte van de scharen. Ik begrijp uit je openingspost dat je er ook mee wilt gaan starten. De lengte van de scharen mag dan niet groter zijn dan 10 cm. Er staat ook nog iets in over glijdende mondstukken, moet je even hieronder lezen, is wat lastig overnemen.

artikel118-harnachement schreef:
5. Stang en trens moeten van metaal zijn of van onbuigzaam plastic en mogen omwikkeld zijn met rubber of leer
(flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan). De lengte van de scharen van de stang mag niet meer bedragen
dan 10 cm. Als de stang een
over de scharen glijdend mondstuk heeft, mag de lengte van de scharen de 10 cm
niet te boven gaan als het mondstuk in de hoogste positie is. De diameter van het
mondstuk van de (onderleg)trens moet zo zijn, dat dit niet pijnlijk is voor het paard.
Het gebruik van een kinriempje/kinketting, voorzien van een kinkettingbeschermer
van rubber of van leer en het zgn. slobberriempje, welke de twee scharen van de
stang met elkaar verbindt, is toegestaan.
6. De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen
en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het
deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte
heeft van tenminste 1,0 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony’s bedraagt
eveneens 1,0 cm. Het gebruik van een tonglepel is toegestaan bij een enkele trens,
mits deze braamvrij is. De tonglepel dient minimaal 5 mm dik te zijn.

Verder is een kinkettingbeschermer verplicht, maar dat zal je instructrice ook wel weten!