Zadel schuift naar voor en opzij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Zadel schuift naar voor en opzij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:03

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb pas een paar weken terug mijn zadel laten nakijken en laten opvullen. De zadelmaker heeft gezegd dat hij gewoon goed ligt en dat hij eventueel wat kan opvullen. ( het is een goede zadelmaker)
Maar alsnog in de galop schuift de zadel naar voren, en vandaag toen ze er vandoor ging lag het zadel op een gegeven moment aan de zijkant waarbij ik er dus afviel.
Dit is al een keer eerder gebeurd (dat de zadel opzij schuift)
Mijn paardje heeft haast geen schoft, en is best breed gebouwd ( half fries half konikspaard) en haar zadel heeft een brede boom? Moet ik toch een medium boom nemen dan?
Ik ga zowiezo morgen weer de zadelmaker even bellen, om het nogmaals na te laten kijken maar dacht vraag even wat informatie? misschien een staartriem of iets anders om de zadel op zn plek te houden?

belle_boef

Re: Zadel schuift naar voor en opzij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:05

Ht klinkt alsof je zadel niet past. Zou er dus nog even naar laten kijken, desnoods door een ander

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:06

Als je zadel zó erg schuift dat je eraf valt, heb je óf niet goed aangesingeld, óf je zadel past simpelweg niet.

Schuiven gebeurt al gauw bij een rond paard zonder veel schoft, maar zo erg is niet normaal. Ik denk dat dat ook met een boommaat minder niet is opgelost. Het lijkt mij eerder dat je een ander type zadel nodig hebt.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:11

Ja ik had wel goed aangesingeld strakker kon niet, aansingelen doe ik echt extra goed omdat ik weet dat het zadel vaak schuift. Maar de zadelmaker, (en is echt een goede heel de manege maakt gebruik van deze zadelmaker) die zei dat het zadel gewoon goed ligt en dat het lekker breed is zodat ze er nog lekker in kan groeien. Maarja daarom ga ik morgen even bellen ook want vind het ook niet normaal dat de zadel er gewoon afglijd :n

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:12

Precies, even weer opnieuw bellen. Als het dan nog niet goed is, mooi een andere zadelmaker ernaar laten kijken :j

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 22:33

Ja idd, ga ik zeker doen :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:28

Lekker breed zodat ze er in kan groeien, klinkt voor mij als niet passend ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:33

aslo schreef:
Lekker breed zodat ze er in kan groeien, klinkt voor mij als niet passend ;)

Dat was ook mijn gedachte. Ik zou toch eens iemand anders laten komen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 10:23

Ja vond het ook raar dat hij dat zei, maarja heb nou niet echt verstand van passende zadels dus d8 hij zal het wel weten, nou niet dus :roll: maarre een hele lieve bokker heeft aangeboden om te komen kijken vandaag +:)+ :) zij is zadelmaker dus ben benieuwd wat zij ervan zal zeggen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:34

Mijn eerste gedachte is ook dat het zadel te breed is. Anders gebeurt dit niet. Ik zou het toch nog een keer aankaarten bij de zadelmaker. Misschien mist je paard nog bespiering, maar dit lijkt me ook niet echt iets wat je met een bontje op kan lossen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 11:40

idefix4 schreef:
Mijn eerste gedachte is ook dat het zadel te breed is. Anders gebeurt dit niet. Ik zou het toch nog een keer aankaarten bij de zadelmaker. Misschien mist je paard nog bespiering, maar dit lijkt me ook niet echt iets wat je met een bontje op kan lossen.

Nou bespiering mist ze niet echt, ze heeft aardig wat spieren vind ik dan :o
Enja mijn eigen zadel maker laat ik zowiezo nog komen, wat heb er de vorige keer wel voor betaald en mogen ze het nu wel kosteloos opnieuw doen. Ben wel blij dat een bokker zo vriendelijk is om vandaag even langs te komen, zij zal er wel veel verstand van hebben, en dan kan ik tegen mijn mijn eigen zadelmaker zeggen wat er aan gedaan moet worden...( of ik moet een nieuw zadel halen dat kan ook nog :\ )

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:41

Ik heb dit met mijn paard ook! ze heeft ook amper schoft en is heel rond qua rug dus elk zadel wat ik er ooit opgehad heb schuift opzij.
Ik rijd dus bijna altijd standaard met borsttuig!! Ik heb dit nog nooit met een ander paard meegemaakt en we hebben er aardig wat staan dus als je zo'n zelfde geval hebt als ik raad ik je echt een borsttuig aan! (Mijn zadel past overigens gewoon goed)

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:47

Ik had dit ook. Zadel schoof ook op zij.
De boom bleek te klein en hij was niet goed opgevuld. Ook reed ik met een elastische singel (FRA) en dat is ook niet handig als het zadel schuift.
Heb nu een grotere boom, op laten vullen en een andere singel en het is opgelost.
Misschien heb je hier iets aan?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:52

Mijn Despi is ook een brede en de Irish Cob van mijn moeder idem, evenals de Dartmoor die ik hier heb lopen overigens. Alledrie kan ik rijden met mijn 2 zadels. Nou ja, de Dartmoor doet mijn dochter van bijna 9. :+ Engelse makelij en maatgemaakt op Des en de Dartmoor. Die van de Dartmoor past zelfs op Des. Die van Des lag goed op de Irish Cob. En ze schuiven echt níet. Dus ik blijf toch zeggen, dat je zadel dan echt niet goed past. Ik weet gewoon zeker dat het beter kan. Alledrie zijn het heel rondgeribte paardjes met weinig schoft. En de Dartmoor loopt vaak en is voor zijn soort ook aardig bespierd.

Laura: Zo te lezen had jij een goede zadelmaker op visite. ;)

Ik heb een jaar rondgeneust tussen de zadelmakers en tja, het blijven ook gewone mensen die fouten kunnen maken. Sommigen hebben een visie, die ik niet deel. Ik heb inmiddels voldoende gezien om te weten, dat er weinig beroepen zo veelzijdig zijn als die van zadelmaker. Wat de één als goed ervaart, kan bij de ander volkomen verkeerd vallen. Maar als je zadel schuift, dan is het zaak dat de zadelmaker nog een keer langs komt. Wees dan verstandig en ga niet klakkeloos akkoord, als ie een duurdere oplossing aandraagt. Dat is het moment om achter de oren te krabben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:03

ben erg benieuwd wat er nu uit gekomen is,ik ga er van uit dat zadel niet goed ligt en misschien ook niks is.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 10:14

Hoi, nou eergister was dus een hele lieve bokker langsgekomen, zij is een zadelmaker, en ze bood aan om even te komen kijken. Wat zij dus zegt is dat het zadel gewoon niet goed is. Op zich had ze erger verwacht, maar het zadel is te lang en is niet de beste zadel. Ze heeft me aangeraden om een ander zadel ( goed passend) te nemen, zodat me paard niet straks echt een trauma gaat krijgen.
Ik heb een zadel nodig speciaal voor de bredere paarden, en in tussentijd tot ik een ander zadel heb, moet ik een pad met zakjes eraan, waar je schuimpads in kan stoppen nemen, zodat het zadel even wat beter ligt. En ik moet het aansingelen op de poinstrap. Dus nu even sparen, en een nieuw zadel halen.
Zowiezo even mn eigen zadelmaker bellen, voor die schuimpad. En als ik een nieuw zadel ga halen komt die vrouw het voor me aanmeten! Nu dus niet meer rijden en lekker grondwerk gaan doen ;) tot ik mn schuimpad heb, en snel sparen voor een nieuw zadel zodat mn paardje met een goed zittend zadel kan lopen :)

En bedankt voor alle tips, maar moet dus toch maar een ander zadel gaan kopen, dat word dus me vent niet zo verwennen met de kerst :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:45

je kan ook altijd kijken voor een mooi a merk zadel en dan 2de hands,denk dat deze bokker je daar zeker mee kan helpen,en er zijn genoeg mooie 2de handse zadels te koop voor niet teveel geld.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 11:50

Ja, zij heeft me aangeraden om een thorowgood zadel te nemen, ze zegt dat het hele goede zadels zijn, en zijn ook niet duur. 450-500 voor een nieuwe zadel, op mp staan ze 2dehands voor 200-300 euro dus even kijken hoe zoiets past...ga nu gewoon op me gemakje kijken zowiezo en niet meer overhaast een zadel kopen, poosje niet rijden is ook helemaal niet erg ben ik wel gewend ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:39

Thorowgood is idd een heel goed merk. Ik heb er eens één echt passend op een Bels zien liggen. Ze hebben ook een leren uitvoering volgens mij. Die heeft een andere naam. De prijs valt me idd mee. Zo goedkoop heb ik ze nog niet gezien.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:01

Wat lief dat die bokker is komen kijken naar jouw zadel! Thorowgood heeft inderdaad een lijn voor de bredere paarden (die met de vierkante lepel). Ik heb er laatst ook een voor mijn tinker aangeschaft, een T8, deze heeft een lederen zitting wat dus net iets meer ademt dan kunststof. De T4 is hetzelfde model, alleen dan kunststod met suede en zijn nieuw zo'n 500 euro. Ik denk dat het zeker de moeite waard is om eens te passen. Succes met je zoektocht!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:25

Thorowgood is een goed oplossing voor je paard. De leren versies die ook uit dezelfde fabriek komen zijn de Kent & master en de Fairfax.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:37

idefix4 schreef:
Thorowgood is idd een heel goed merk. Ik heb er eens één echt passend op een Bels zien liggen. Ze hebben ook een leren uitvoering volgens mij. Die heeft een andere naam. De prijs valt me idd mee. Zo goedkoop heb ik ze nog niet gezien.

Hooi ja zit ook beetje te kijken, en zie geen slechte ervaringen over thorowgood, dus ga daar toch wel voor! bedankt voor je berichtjes trouwens. ik stuurde nog berichtje terug maar die komt niet aan blijft in mn postvak uit hangen :?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:38

_Dune_ schreef:
Wat lief dat die bokker is komen kijken naar jouw zadel! Thorowgood heeft inderdaad een lijn voor de bredere paarden (die met de vierkante lepel). Ik heb er laatst ook een voor mijn tinker aangeschaft, een T8, deze heeft een lederen zitting wat dus net iets meer ademt dan kunststof. De T4 is hetzelfde model, alleen dan kunststod met suede en zijn nieuw zo'n 500 euro. Ik denk dat het zeker de moeite waard is om eens te passen. Succes met je zoektocht!

Ja is zeker lief, dat er nog zulke mensen bestaan :o maar hoor en lees ook alleen maar goede reacties over de thorowgood dus ga daar wel voor kijken ja :j en dank je wel!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:39

Schangah schreef:
Thorowgood is een goed oplossing voor je paard. De leren versies die ook uit dezelfde fabriek komen zijn de Kent & master en de Fairfax.

Ja daar zit ik ook naar te kijken, zit nog te twijfelen. :+