Ik ben voor mijn paard een beetje aan het kijken voor een ander bit. Ze kan vrij onrustig zijn met haar hoofd, na een tijdje rijden is dat altijd wel over, maar wil een beetje experimenteren met verschillende bitten om te kijken of dat misschien uitmaakt.
1. experimenteren met bitten is nooit goed 2. een bit lost het probleem niet op . het verhelpt mischien een paar symtomen . Probeer eerst de oorzaak te vinden . dan komt de rest van zelf....
probeer eerst de oorzaak te vinden, het heeft waarschijnlijk meer met een 'gedragsprobleem' te maken dan met het verkeerde bit!
Tigra_
Geplaatst: 10-12-11 09:36
Als je een enkel gebroken of een dubbel gebroken hebt zou je eens kunnen proberen om met een ongebroken bit te rijden. Deze liggen stiller in de mond en sommige paarden vinden dat prettiger.
Akecheta
Geplaatst: 10-12-11 10:08
Wat voor bit gebruik je nu? Is je paard afgelopen jaar nog naar de tandarts geweest? Kan ook zijn dat haar hoofdstel niet lekker zit. Zit het ergens te strak, knelt het ergens, hangen er losse uiteinden die haar irriteren, is het een nieuw hoofdstel? Als het iets is van de laatste tijd? Heb je het paard geschoren, ook bij de oren? Wat doet je paard als je aan haar oren komt, begint ze dan ook te schudden? Veel dingen om uit te zoeken, ipv alleen het bit proberen te veranderen.
Ik gebruik bij mijn paard een dubbelgebroken rotarybit.
ik heb laatst iets gehoord over een nieuw bit, is dubbelgebroken en dan zit er iets overheen waardoor het paard meer met dat bit gaat spelen waardoor hij dus misschien ook rustiger wordt. ben alleen even de naam van zo'n bit kwijt, zal nog wel even kijken of ik die nog kan vinden.
Josjje
Geplaatst: 10-12-11 17:43
Bij het rijden van paarden zijn er vele soorten bitten voor veel verschillende disciplines, maar de effectiviteit ervan wordt bepaald door degene die de teugels in handen heeft. Jouw paard gaat niet zomaar met zijn hoofd schudden, misschien moet je dan even je handen rustig houden. Als het bit dan toch niet bevalt dan moet er een andere komen. Wanneer begint hij/zij dan met dat onrustige gedrag? Het kan ook zijn dat je het bit per ongeluk telkens door de mond heen trekt, dan moet je eens een kneveltrens proberen Ik wens je veel succes.
Dank jullie wel! Ik rijd nu met enkel gebroken bit. (ik heb haar nog niet lang en heb dus geen idee wat voor haar een prettig bit is, vandaar het 'experimenteren') Heb ook over andere oorzaken nagedacht. Punt is dat ze het vrij opeens is gaan doen, terwijl ik niet iets veranderd had. Het is aan het begin van het rijden, als ik haar heel licht (echt licht, ik zit echt niet te trekken ofzo) wil oppakkken dan 'gooit' ze haar hoofd even omhoog. Ik heb ook het idee dat er iets niet prettig is. In het begin probeer ik het hoofd dan altijd maar even te laten voor wat het is. Na even rijden is het over en kan ik haar wel gewoon oppakken.. Ze is vorige week naar de tandarts geweest, is bijgewerkt en de tandarts vond het er sowieso al goed uit zien, dus het gebit kan het niet zijn. Hoofdstel heb ik ook over nagedacht, ook even kijken of iets losser of vaster werkt.
het hoofdstel heb ik trouwens wel nieuw voor haar gekocht. Wellicht dat het bit te laag hangt nu ofzo omdat het leer door het gebruik iets opgerekt is?
Je kan in ruitersportzaken vragen naar bitten die stabiel in de mond liggen en niet zulk hard materiaal hebben, soms vinden paarden het materiaal al scheef. Ik heb een ongebroken kunststof stang, die niet beweegbaar is, liggen. Die werkt perfect bij paarden die een gevoelig mondje hebben, onrustig in het hoofd zijn en het bit moeilijk aannemen. Die kan je bij divoza bestellen.
Misschien een inkoppertje, maar heeft de tandarts ook naar het verhemelte gekeken? Door bijvoorbeeld vitaminegebrek kan een hangend rooster ontstaan, waardoor de ruimte in de mond verminderd is. Een enkelgebroken bit heeft een enkel scharnierpunt dat dus meer "prikt" dan een dubbelgebroken bit.
Goed dat je verder wilt kijken, een bit is niet uitsluitend ruiterafhankelijk, maar ook een paard heeft voorkeuren. Waar de een liever dubbelgebroken heeft of juist niet tegen het beweeglijke kan en liever ongebroken heeft, zijn er ook paarden die juist enkelgebroken het prettigst vinden. Ook materiaal kan een wereld van verschil maken, RVS, aurigan, kunststof, koper, happy mouth. En dan nog het verschil bustrens/watertrens/D-trens/kneveltrens. Binnen deze voorwaarden allemaal is er geen goed of fout, er is alleen wat past of niet en wat als prettig/onprettig wordt ervaren...
Vergelijk het maar met schoenen, allstars hebben een dusdanige vorm dat sommige mensen ze rampzalig vinden om op te lopen, terwijl anderen nooit andere schoenen meer willen.
Als je nu een enkel gebroken bit hebt, dan zou ik beginnen met een dubbelgebroken bit. Bij mijn paard merkte ik echt zoveel verschil.
Josjje
Geplaatst: 10-12-11 22:27
Ik heb volgende reacties gelezen. Echt heel vervelend voor je, ik had het ook met mijn paard! We hadden destijds een zadel dat naar voren is gaan zakken op zijn schoft waardoor hij, als hij lekker ontspannen in kon buigen en dan zijn koppie er lekker onder wou doen, een pijnscheut kreeg van dat zadel! En wij hadden niets door, pas toen we een nieuw zadel kochten ( veelzijdig ) liep hij de sterren van de hemel en zijn we echt gaan kijken naar wat er nou mis was met dat andere zadel. Misschien ook nog een optie?