Paard met fijn mondje, welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Paard met fijn mondje, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:23

Mijn paard heeft een heel fijn mondje.
Als je maar iets te veel druk hebt op de binnenteugel dan begint hij gelijk te bokken.
Dus wat voor bit is voor hem het beste?
Ik heb nu een dubbelgebroken bustrens, met een bol middenstukje.
Of is een plat middenstukje beter? Of een watertrens?
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 09-12-11 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NatassJa

Re: Paard met fijn mondje, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:24

Dit hoort thuis in een ander topic. Ik heb getemt. :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:37

FK -> HAR

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:53

sorry! maar bedankt! :D

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:59

Zelf ben ik helemaal fan van bitloos, maar begrijp dat niet iedereen dat wil. Ik zou allereerst je paard laten nakijken; dat hij zo heftig reageerd op je teugelgebruik is niet normaal. Wellicht zit er een wervel/spier vast en doet wat je van hem vraagt dus zeer. Een goeie ostheopaat zou je zeker kunnen helpen! Verder zit ik aan een dun dubbelgebroken watertrensje te denken, met liefst een plat tussenstukje. Dunne bitjes zijn wat scherper, dus goed je teugelvoering qua druk daar op aanpassen (zachtjes en gedoseerd). En om zijn spieren wat te versterken zou ik grondwerk met het rijden combineren, waarbij je oefeningen doet om de rechtheid van zijn lichaam te bevorderen (stelling, buiging, overgangen, na 1 goeie pas al belonen en steeds meer uitbouwen).

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:40

Bedankt! Maar je zegt dat dunne bitjes vaak wat scherper zijn, maar ik moet dan toch juist een minder scherp bit, omdat hij zo reageert, of heb ik dit mis?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:44

ten eerste is het natuurlijk altijd de ruiterhand die bepaalt of een bit scherp is of niet.....
Zelf zijn wij altijd van de wat dikkere bustrensjes. Hier vinden wij onze paarden het fijnste op lopen en durven ze het meeste druk op te nemen.
Echter moet je wel letten op wat voor mond/mondhoeken je paard heeft. Als hier weinig plaats is, is een dik bit absoluut niet fijn voor het paard.

Wat voor het ene paard fijn werkt, is voor het andere paard een nachtmerrie.
Sommige paarden lopen fijn op rubberen stangetjes, andere lopen fijn op een leren bit....wij zelf beginnen bij een jong paard altijd bij een enkelgebroken wat dikke bustrens. Maar zonder het paard en zijn mond gezien te hebben, denk ik dat we weinig voor je kunnen betekenen.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:58

@Sky_As; eens dat mij de scherpte van de inwerking altijd bepalen. Dat is met bitloos niet anders. Ook onze zit en de rest van het harnachement werken op deze manier natuurlijk.

De reden dat ik zou gaan voor een iets dunner bitje is omdat ze daar naar mijn idee minder 'last' van hebben, als er al een bit in moet. Een dunner bit zit minder in de weg in de mond; er is eigenlijk helemaal geen plek voor. Ik zou het ook niet leuk vinden als ik een uur per dag een dikke stalen viltstift in mijn mond zou hebben en iemand eraan zou lopen trekken. Mijn mond zit nu al vol met mijn tong tegen het gehemelte, ik heb er geen plek voor hoor! Nadeel van een grote bustrends vind ik dat hij een hele ijzerfabriek erin heeft hangen, waardoor ik het niet gek vind dat hij niet leuk reageerd als ik er druk op zou zetten. Helemaal omdat je al schreef met een bustrends te rijden.

Net wat Sky_As voorsteld; ik zou gewoon wat experimenteren en wat 2e hands bitten van Bokt afhalen, als je de oplossing perse wil zoeken in een ander bit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:01

Jooliieen schreef:
Mijn paard heeft een heel fijn mondje.
Als je maar iets te veel druk hebt op de binnenteugel dan begint hij gelijk te bokken.
Dus wat voor bit is voor hem het beste?
Ik heb nu een dubbelgebroken bustrens, met een bol middenstukje.
Of is een plat middenstukje beter? Of een watertrens?

Je zegt hier zelf: "als je maar iets te veel druk hebt op de binnenteugel dan gebint hij gelijk te bokken."
Ik zou het dus meer zoeken in de gelijkheid van de teugeldruk tijdens het rijden en niet met te veel druk rijden.

Eventueel je instr. vragen of die nog ander bit heeft wat wat zou kunnen zijn.
Maar dubbel gebroken bustrensje vind ik in principe wel een fijn bit om mee te rijden,
je hebt het niet over de dikte en misschien moet je maat groter of kleiner hebben (dan bedoel ik dus niet de dikte).
(heb zelf dubbel gebroken ringen trens erin hangen).

Gewoon nieuwsgierigheid, heb je foto van zijn mond?

Gaat het om Umber in je profiel? Of andere, want die heeft niet bijzonder mondje zo te zien op de foto
en heeft daar ringentrens in zijn mond, geen bus.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:36

Na het lezen van de beginpost weet ik niet zeker of een ander bit wel een oplossing gaat geven...
Een paard wat begint te bokken bij het aannemen van de teugels (en dan vooral bij het aannemen van de binnenteugel) doet mij eerder denken aan iets lichamelijks.