Wat te doen..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SGBoogie

Wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 13:48

Ik zit met het volgende 'probleem'

Mijn Appaloosa is toen hij 2 jaar was zadelmak gemaakt en 2/3 maanden doorgereden.
Gezien ik het daar niet zo mee eens was wilde ik hem lekker op wei zetten tot hij wat sterker was.

Ik heb hem in de tussentijd wel gelongeerd om op conditie te houden..
Toen ik eindelijk een zadel kon kopen heeft hij mij eraf geknikkerd (zomer vorig jaar)(vanuit stilstand naar rodeo)
Het zadel was daarbij niet meer functioneel en heeft hoogstwaarschijnlijk niet goed gepast.
Ik daarbij was niet meer in staat om te rijden..

Nu een jaar na vallen later, wil ik hem weer gaan berijden..
probleem is; geen zadel en geen mogelijkheid tot. (of iemand moet toevallig een boomloos zadel te leen hebben..!)
Daarbij wil ik hem eigelijk bitloos gaan proberen omdat ik dat liever heb.
Bokken zal niet aan het bit gaan liggen..

Is het mogelijk om met barebackpad te proberen of is dat onbegonnen werk?
Aan de hand beginnend en daarna aan de longe en dan naar los..??
Hij is namelijk dus al ruim een jaar niet bereden.
Wel zeer cool van karakter, niet gauw aan het schrikken te krijgen, vandaar dat ik het wil proberen.

Wie o wie weet iets?

als het hier verkeerd staat, mijn excuses

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:02

Ik zou hem soort van opnieuw zadelmak maken.
Kennelijk heeft hij geen vertrouwen in dit.
Maak het weer leuk voor hem en bouw het langzaam op.
Doe dit ook voor de veiligheid met een 2e persoon erbij

Ik denk dat dit eigelijk bij rijtechnisch hoort

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:06

Tja persoonlijk zou ik het niet doen. Feit is wel dat je er toch wat sneller vanaf rolt met een barebackpad, en in mijn ogen kan het vooral bij een jong paard juist goed zijn de bok/ren momenten uit te zitten zodat ze niet leren dat ze jou er wel even af krijgen met 1 klein hupsje. Natuurlijk verwacht je niet dat het gebeurd en zul je het gerust goed opbouwen maar ik zou toch kiezen voor iets waar je steviger in zit.
Daarnaast zit je vaak wiebeliger op een barebackpad dan met een zadel, en breng je hem dan misschien ook eerder uit balans.

Waarom is er geen zadel aanwezig? Ik zou toch wachten tot er een goed passend zadel tot je beschikking is.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:53

Je paard heeft blijkbaar een hele slechte ervaring gehad met dat zadelmakmaken. Langzaam met kleinen stapjes per keer opnieuw beginnen is dan het enige verstandige wat je kunt doen. Zonder zadel is nog zo'n slecht idee niet, vooral omdat de associatie met dat zadel op dit moment niet zo geweldig is voor je paard. Maar ik zou het dan houden bij op gaan zitten en bijv stukje wegstappen. Het risico dat je er aflazert is zonder zadel vele malen groter dan met, en dan kun je weer opnieuw beginnen. Boomloos vind ik persoonlijk niet zo'n goede keuze voor inrijden, omdat de meeste slappe boomloosje nu eenmaal niet zo goed blijven liggen, je loopt het risico met zadel en al van je paard af te zeilen en dat wil je al helemaal niet. Zorg gewoon voor een goed passend zadel, of een stevig boomloos zadel met eigen kussens bv Deuber voordat je verder gaat, hoe moeilijk kan dit zijn? Paarden inrijden met slecht passende zadels is zo ongeveer het meest foute wat je kunt doen, je legt dan direct een hele foute basis voor de rest van zn leven: 1. associatie zadel rijden is voor je paard foute boel, want dat doet pijn. 2. je kunt je paard lichamelijke problemen geven. Niet meer doen dus!

SGBoogie

Re: Wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:42

Hij is met zadelmak maken juist heel braaf geweest, een keertje weg willen rennen en verder niets fout gedaan. In een binnenbak rijden is nooit een probleem geweest.
Hij heeft me in een buitenbak erafgelazerd en in een longeercirkel.
Er is geen zadel omdat ik dat momenteel niet kan bekostigen.
Hij begon eigelijk altijd met bokken zodra dat ie moest draven.. In de buitenbak.
Ik ben toentertijd wel in de binnenbak wezen rijden en daar kon hij gewoon alle gangen.
Zelfs in stap naar het bos geweest. Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik vertrouwde hem.
En dat ging dus wel goed, maar is nu al een jaar geleden.

FelineNanet

Re: Wat te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:53

Ik zou teneerste op zoek gaan naar goed passend zadel of inderdaad beginnen met een barebackpad
Als hij dus met zadelmak maken braaf zou hij dat nu ook nog wel zijn. Gewoon opnieuw met alles beginnen, je gaat alleen denk ik dan deze keer makkelijk en sneller door het 'zadelmak maken' omdat hij dat al is. Als je erop zit veel in stap werken, en als je naar de draf wilt sneller laten stappen zodat hij uiteindelijk in draf zou vallen (rustige draf/joggen) Succes in ieder geval :)

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:52

Momenteel ben ik mijn paardje ook aan het inrijden met BBP bij gebrek aan passend zadel.
Kijk maar in mijn profiel voor filmpjes.
Wel is daar heel veel grondwerk aan vooraf gegaan, heb ik de 'teugelhulpen geinstalleerd' met behulp van John Lyons, zodat het veiliger en al bekend is vanaf haar rug, en doe ik heel rustig aan. Het is wel een feit dat je er veel makkelijker naast ligt, dus wederzijds vertrouwen is érg belangrijk.
Ik ken jou en je paardje niet... denk dat je het zelf het beste aanvoelt of het zou kunnen :)
Maareh... als mensen een jaar geleden tegen mij hadden gezegd dat ik mijn paardje in zou rijden met een BBP dan had ik ze hartstikke voor gek verklaard :D er kan dus soms meer dan je denkt!