zadel blijft naar voor schuiven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SabinaS

zadel blijft naar voor schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 16:38

beste bokkers
ik heb een kleine 3 maanden geleden een nieuwe kieffer garmisch gekocht
is de man van de winkel deze komen passen en heeft deze bijgevuld en volgens hem past hij perfect op mijn paard
het is maar een klein dun paardje van 1.58 ongeveer
nu is het probleem telkens als we gaan galopperen schuift het zadel toch heel erg naar voren en met springen nog erger
nu is deze man weer komen kijken maar hij zegt dat ik beter moet aansingelen
of een andere singel moet gebruiken en een dun dekje
dus dit heb ik allemaal gedaan zijn we gister nog moeten stoppen met springen omdat het zadel naar voren bleef schuiven
en ik had al een anti schuif ding onder het dekje gedaan
moet ik die man nu weer laten komen of zijn er andere dingen die nog helpen het zadel op zijn plaats te houden

ineminne96

Re: zadel blijft naar voor schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:40

Je kan een staartriem gebruiken misschien ? Of iemand anders toch maar eens laten kijken...

laurajojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:07

bij mijn paard schoof mijn zadel ook wel is naar voren!! wat mijn zadel maker heeft aangeraden is de singel vast te maken op de laatste 2 singelstoten! dit werkt heel goed :D
nu zadel ligt sukke beter en me paard loopt er ook beter door

ook een staartriem kan idd helpen!! :)

success!!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:15

Ik zou geen staartriem doen.
De meeste paarden kunnen daar echt niet tegen, en als je zadel niet goed ligt bij het springen, dan krijgt het paard elke keer als het zadel normaal naar voren zou schuiven een schok bij zijn staart.

Ik zou die man nog een keer heel goed naar je zadel laten kijken, en ook als je er mee rijdt.
Dit ziet er namelijk anders uit dan als hij er gewoon los op ligt.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:59

een staartriem lijkt me niet echt prettig voor het paard
ik kan wel eens iemand anders naar laten kijken want volgens deze persoon past ie perfect
laurajojo ik zal het volgende keer eens proberen ik doe altijd aan de eerste en de 3 de stoten

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:14

Dat probleem heb ik ook. Het maakt verschil welk type zadel je hebt, diegene met een singel in de de voorste rand van het zadel ( ik weet niet goed hoe het te omschrijven) in plaats van 2 singels in het midden blijven beter liggen. Bv KN, anatomica en albion hebben dat.
Daarnaast kan een banaansingel ook helpen. Het is een kwestie van heel veel zadels passen tot je er een hebt die past. Bij mijn paard ligt er nu een Albion op en die blijft vooralsnog liggen. Een voorsingel schijnt idd ook nog een optie te zijn maar daar kom je niet meer zo makkelijk aan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:15

Klopt nescafe. bij Ros ruitersport hebben ze ze nog wel. misschien kun je er online nog aankomen..

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:17

Dit soort zadels bedoel ik:
[HAR] Voors en tegens van voorsingel?

En onze zadelmaker zei ook nog dat bv een zadel met hoge kussens van achteren (de diepe zit) makkelijker schuiven dan zadels met lagere kussens.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:20

Klinkt toch echt dat het zadel voor te wijd is voor je paardje. Een zadel dat goed licht schuift niet naar voren. Hoeveel ruimte is er tussen het zadel en de schoft\rug als je er op zit?

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:07

mijn zadel schuift ook best veel naar voren omdat de pony bijna geen schoft heeft. Heb het probleem opgelost met een Frontriser.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:08

Als je zadel schuift moet je op zoek gaan naar een ander zadel en niet kunst en vliegwerk gaan gebruiken om het op de plek proberen te houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:47

Wat voor singel gebruik je nu? En wat voor antischuifdingetje eronder?

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:41

Als het verhaal zo lees lijkt me dat het zadel niet goed past.. Kan je niet een 'second opinion' vragen bij een (goed bekend staande) zadelmaker?

silnu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:49

ik heb hetzelfde probleem gehad en toen het zadel toch maar verkocht, want het bleek echt niet goed te passen. na 20 zadels te hebben geprobeerd nu een ps zadel met teruggesneden schouderbladen. dat kan je iets verder naar voren leggen zonder dat het de schouders in de weg ligt en dit zadel ligt als een huis.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:55

misschien een andere zadelmaker eens laten kijken ? Anders een voorsingel? Mijn verzorgpony had hetzelfde en dat is met een voorsingel mooi opgelost, en d'r schouder bleef vrij. :)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:12

Andere zadelmaker, een zadel wat schuift past gewoon niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:19

Het klinkt alsof dit zadel niet passend is voor het paard.
Wat de anderen al zeggen: laat eens een ander er naar kijken.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:33

Je kunt een anatomisch gevormde singel proberen. Als je singel naar voren schuift, zal het zadel ook mee naar voren gaan.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 12:52

ik heb net een andere winkel gebeld deze willen het niet doen omdat ze geen ruzie willen veroorzaken nu heb ik de oorspronkelijke winkel gebeld waar ik het gekocht heb dat het echt niet gaat
gaat ie er wat wol uit proberen halen, en komt ie nog eens kijken dus ik ben benieuwd
voel me een lastige klant maarja een nieuw zadel hoort wel te passen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:14

Van welke winkel heb je het zadel? En is een zadelmaker\passer niet een optie? Mijn ervaring met veel van die "winkel zadel passers" is dat ze er weinig kaas van gegeten hebben. Met kreupele paarden tot gevolg.

Lianne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:33

Ik heb er ook last van een staartriem holp totaal niet; daardoor ging de pony bokken en ging hij daar na dus kapot.
Onder het rijden moest ik er af om het zader weer goed te leggen niet echt fijn.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:40

ik zou gewoon een andere laten komen en niet zegge over die eerste, probleem opgelost. of ne zo lang zeuren tot je zadel gewoon goed licht...

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:20

ja hij komt dinsdag naar de training en kan hij met eigen ogen zien dat het gaat schuiven
nu hoor ik vandaag van nog iemand hier in de buurt dat die hetzelfde probleem hebben met diezelfde man met een nieuw zadel
en anders neemt ie het zadel maar terug als hij het niet oplost ga ik wel op een ander die mij wel fatsoenlijk advies geeft
pff gaat eerst je paard niet goed, gaat het paard nu wel goed, heb je dit probleem weer

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:22

Volgens mij schuift een goed passend zadel niet...
Goed dat hij even komt kijken. Maar als iemand anders het zelfde probleem met diezelfde man heeft lijkt het wel of hij er toch niet zoveel verstand van heeft? ik kan het natuurlijk mis hebben.

Succes ermee! hoop dat je snel een passend zadel hebt zodat dit probleem uit de wereld is.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:51

Onze pony /3 had er ook last van.
Ze heeft een smalle schouder en weinig schoft en korte rug.
Na anderhalf jaar ergenis en zoeken (zadlel nr 12)hebben wij eindelijk een zadel dat WEL past.
Het is een vzh zadel van Pro Rider, van kunsstof, (Norton heeft dezelfde zadels), waar anderen een steeds te SMALLE boom op haar gooiden ivm met haar smalle schouders, heeft dit zadel de BREEDSTE boommaat (de lila) en die is nog iets breder gemaakt, te samen met een anti-slipmat onder de sjabrak en een ANATOMISCHE singel, blijft het nu eindelijk vast zitten.
Voor het totaal waren wij slechts 340,- euro kwijt, en wij zijn er eindelijk klaar mee, galopperen en springen maakt allemaal niet uit het zadel blijft keurig op zn plek. _/-\o_

Mijn dank gaat uit naar Larissa Quist van de firma Boer en Peerd uit Diever, wat een vakvrouw! :j