Bitloos rijden, wat en hoe? HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Bitloos rijden, wat en hoe? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:49

Hey

Na het zien van het profiel van bokker arabesk, heb ik besloten om Bitloos te rijden met mijn paard.
Wie kan me vertellen we hoofdstel ik moet gebruiken en hoe ik moet rijden?
Help alsjeblieft! Ik wil zo snel mogelijk dat ijzer uit mijn pony zijn mond!

Somebitch

Re: Bitloos rijden, wat en hoe? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:50

Gewoon lekker normaal blijven rijden zoals je nu ook doet. :j Aan bitloos rijden is niets anders als rijden met bit.

Je kan een sidepull proberen. :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:52

Somebitch schreef:
Gewoon lekker normaal blijven rijden zoals je nu ook doet. :j Aan bitloos rijden is niets anders als rijden met bit.

Toen ik arabesk haar profiel zag, moest ik anders toch wel even slikken...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:55

Nu snap ik je even niet hoor, je stuurt je remt en je gaat vooruit op de zelfde manier als dat je met bit doet. Dat zeg ik. Ik zeg niet dat je met bit moet blijven rijden? Dat moet je zelf weten.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:05

Als het goed is is de overstap niet moeilijk, je blijft gewoon hetzelfde rijden :)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:38

Heleennn schreef:
Somebitch schreef:

Toen ik arabesk haar profiel zag, moest ik anders toch wel even slikken...

Het ligt er wel aan hoe je met een bit omgaat.. Er zijn genoeg mensen die wel normaal met bit kunnen rijden :)
En met bitloos kan je ook schade toerichten..
Zelf rijd ik beide, ik gebruik een bitloos met gekruisde kaak, dan komt er druk op het hele hoofd, kort gezegt.
Je moet zelf kijken wat bij je paardje het beste werkt :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:44

zolang jij op een normale manier met een bit rijdt is er niets mis met een bit.
als je er van overtuigt bent dat je je paard pijn doet met een bit moet je al helemaal niet op een paard stappen of héél goed les nemen

verder zou ik je een sidepull aanraden.

*gaat profiel arabesk checken* :)*
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 04-12-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:45

De aanleiding even buiten beschouwing gelaten, ik zou je een sidepull aan raden, die zijn het duidelijkst. Bij kaak/kingekruist kan er nog wel eens verwarring onstaan bij het paard.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:05

Somebitch schreef:
Nu snap ik je even niet hoor, je stuurt je remt en je gaat vooruit op de zelfde manier als dat je met bit doet. Dat zeg ik. Ik zeg niet dat je met bit moet blijven rijden? Dat moet je zelf weten.

ow sorry ik begreep je verkeerd denk ik. ik dacht dat je bedoelde dat ik gewoon met bit moest blijven rijden...

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:13

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:17

denk goed na.
- wat wil je gaan doen met je pony?
- staat je pony goed aan de hulpen? (zit, wijken voor druk)
- wat zijn je eigen inzichten?
- waar wil je naartoe werken?

met het antwoord op deze vragen kom je al een heel eind :)

zelf rij ik met zoiets
Afbeelding

voor ons werkt het super, anderen kunnen er niets mee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:39

Heleennn schreef:
Somebitch schreef:

ow sorry ik begreep je verkeerd denk ik. ik dacht dat je bedoelde dat ik gewoon met bit moest blijven rijden...

Nee hoor. :)

Ik zou beginnen met een sidepull omdat de meeste paarden daar goed op reageren, mocht dat niets zijn kan je altijd verder kijken naar evt. Kaak / kingekruist.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:49

Ik zou zeggen probeer het eerst eens met een gewoon halster met teugels eraan (sidepull effect).
Kijken hoe dat bevalt bij jou en je pony.
Ik ben helemaal voor bitloos, maar goed en netjes met een bit rijden is nog steeds niks om in paniek over
te raken :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:16

Je kunt ook beginnen met een touwhalster, heb je daar al naar gekeken?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:18

touwhalster is wel gelijk heel scherp.
als je wilt proberen met halster dan zou ik met zoiets beginnen
Afbeelding
en dan de neusband strak maken.
zo schuift het halster niet en kun jij kijken of bitloos je goed bevalt.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:21

Rij zelf regelmatig met een dr cook hoofdstel. Gewoon mee rijden als met een bit hoor ;-).

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:23

ik ben zelf begonnen in de bak om alleen met een halster te gaan rijden en eens kijken of ik daarmee enige controle had, dit heb ik een aantal keren vol gehouden. Ik merkte dat het goed ging, ik gewoon nog vertrouwen had en zo doende overgestapt op bitloos rijden, tot nu toe de beste stap die ik gemaakt heb;0)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:25

Nou, het handigste is volgens mij om leenhoofdstellen aan te vragen bij bijvoorbeeld een webshop of een bokker die bij je in de buurt woont. Ik heb zelf ook ontzettend lang gezocht naar een geschikt hoofdstel. Zoek zoveel mogelijk informatie op en ken je paard! Voor mij werd het trouwens de Nurtural. Ik ben er gek op. Ik ben in één dag zonder problemen overgeschakeld.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:26

touwhalster is erg scherp. ik zou ook beginnen met een sidepull, maar dat komt omdat mijn ervaring hier mee top is, en met een kruisling minder (verwarring bij het paard).

En inderdaad zoals al gezegd is: gewoon rijden zoals je altijd rijdt. bitloos moet niet anders zijn dan met bit rijden - mits jij ook op je zit rijdt en met je benen en je hele lichaam, en niet puur stuurt etc met alleen je teugels!

Verder raadt ik je wel aan, eerst je bithoofdstel gewoon er bij te houden (meestal adviseer ik dan dus het bakstukken+bit&teugels om houden de rest van het hoofdstel af) en daarbij een Sidepull om te doen. Het is even behelpen, maar mocht je paard niet reageren op je teugels aan de sidepull, heb je altijd je oude routine systeem nog: het bit. dit kent je paard en daar reageert je paard op.
Voor sommige paarden is de overschakeling van bit naar bitloos wat verwarrend en moeten ze hier ook aan wennen dus neem je tijd. Er zijn ook genoeg paarden die vlekkeloos verder rijden zonder bit hoor, dus even kijken hoe jou paard het doet, maar ga niet gelijk zonder bit er op zitten en denk zo klaar te zijn, want als je geen rem en/stuur hebt is het toch lastig rijden.

Succes!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:44

minikatje schreef:
touwhalster is wel gelijk heel scherp.
Ik zie dat scherpe zelf niet zo. Okee, je kunt er scherp mee inwerken, maar het grootste deel van de tijd hangt het gewoon losjes om het hoofd.
Het touwhalster was voor mij (en mijn paard) mijn eerste ervaring met bitloos en het was een kwestie van omknopen en rijden maar. Maar misschien is mijn paard wel een uitzondering hoor. Oja, ik had me ook wel eerst goed ingelezen over de inwerking ervan.
Voordat ik wist van het bestaan van bitloos heb ik wel een periode hard getraind op het rijden op mijn zit en de teugels zoveel mogelijk met rust gelaten. Gewoon in de bak, alle figuren en overgangen rijden met lange teugel. Dat heeft waarschijnlijk ook bijgedragen aan de eenvoudige overstap naar het touwhalster. Ik kon toen gewoon direct wegrijden aan een los teugeltje, waarbij het touwhalster dus losjes om het hoofd hangt.

Dus als jij je paard nu met losse teugels gewoon door de bak kunt sturen en het tempo kunt bepalen dan zie ik geen probleem met het touwhalster. Als je je er maar goed over inleest!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:11

Fantastisch dat je de stap wil maken. Als je je eens gaat verdiepen in het gebruik met bit, dan zal dat even confronterend zijn, maar de moed geven om het bitloos te proberen. Een bit is nooit leuk voor een paard, ook niet als iemand een stille hand heeft. Er zit nog altijd een stuk ijzer in z'n mond, maar op den duur reageert hij er niet meer op omdat hij het gewoon wordt. toch is zonder leuker voor een paard, als ze de tijd krijgen om op een goeie manier omgeschoold te worden, zodat ze begrijpen wat je wil (eerste keren zullen ze bitloos niet leuk vinden omdat ze niet weten wat je wil van hen).
Je moet eerst je paard weer omscholen en rijden met een bitje én sidepull (dus twee paar teugels gebruiken, waarbij je de teugels van het bit iets slapper laat hangen, maar nog erbij nemen voor de overgang).
Je leert je paard met je zit en je benen rijden. Maak voltes en afwendingen enkel op de zit en de benen. In begin zal je nog af en toe wat bijsturen, maar probeer om uiteindelijk 100% op de zit te rijden. Dan pas kan je bitloos gaan. Je moet je paard leren stoppen met je zit, en ook de one rein stop aanleren, want als er iets gebeurt, zul je niets bereiken door aan de twee teugels te trekken. Ik gebruik het ook als mijn paard te hevig wordt, het geeft ook een soort van kalmerend effect omdat hoofd laag endorfines in het lichaam brengt die kalmeren. Dus als ze hyper wordt, dan vraag ik met 1 teugel haar hoofd naar binnen en zo moet ze even blijven staan tot ze kalmeert.
Dit is een jaar geleden, mijn merrie is hier nog maar pas onder het zadel en ook ik leer de eerste stappen van het bitloos rijden, dus dit is wat je ziet ook onze eerste ervaring en ondertussen al heel wat geëvolueerd. mijn merrie is een veiga lusitano, zeer dominant en zeer veel bloed, heeft 4 jaar in de bergen geleefd en het was geen makkellijke om te leren. Ze is enorm explosief en de eerste keren is het serieus fout gelopen, tot we Parelli deden en alles stap voor stap deden zodat de merrie begreep wat we wilden. Nu ga ik zelfs zonder zadel op straat wandelen, bitloos. iemand anders heeft er ooit eens een bit ingestoken, maar dat was serieus mis naar het schijnt (ik was er zelf niet bij, het was buiten m'n weten om want ik wil niet dat er een bit in haar mond komt), dus ik ga nooit meer met bit rijden. Dus als wij dat kunnen, kun jij dat zeker en je paardje zal je erg dankbaar zijn.
Let wel, bitloos is een andere stijl dan rijden met bit (eerder de veedrijversmethodes, zoals westernriding en Working equitation). Ik vraag nooit constante aanleuning, maar werk met druk en loslaten. Nooit de druk aanhouden, want dan wordt een paard kwaad. Druk los, luistert hij niet, druk los (reageren op de milliseconde, want doe je dat niet dan stuitt je op den duur op protest omdat paard je niet meer begrijpt)..ook werken met je energie in je buik. Altijd diep ademen, vanonder in je buik, adem laag in je buik ipv hoog, zo zullen ook je schouders dalen, dat is zeer belangerijk!). Als je wil stilstaan, diep uitblazen, daar reageert mijn merrie enorm op. Wil ik vooruit, hulp geven (eerst been, luistert ze niet, duwtje met je zit, luistert ze nog niet stemhulp...)daarbij beeld ik me ook in dat ik een bolletje vanuit mijn centrale punt van mijn buik naar haar stuur. Om te vertragen halve ophouding en bolletje energie terug in je lichaam opnemen. Mijn paarden zijn erg gevoelig en reageren hier heel goed op.
Ik hoop dat het jullie lukt, veel succes!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 06-12-11 00:20, in het totaal 2 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:17

Poiuytrewq schreef:
zolang jij op een normale manier met een bit rijdt is er niets mis met een bit.
als je er van overtuigt bent dat je je paard pijn doet met een bit moet je al helemaal niet op een paard stappen of héél goed les nemen

Maar je kunt gewoon zo ook overstappen naar bitloos... :)

Citaat:
En met bitloos kan je ook schade toerichten..

Bitloos kún je ook schade aanbrengen, maar dan moet je wel érg goed je best doen, dat lukt je niet zomaar. Ik vind het daarom altijd een bijzonder argument. :) Daarbij is het ook geen reden om niet bitloos te rijden. :)

TS, ik vind het erg goed van je dat je bitloos wilt proberen. Een keertje met een halster rijden met de teugel aan weerszijden geeft je een klein beetje en indruk om te proberen. Daarna vind ik genoemde sidepull een geschikte optoming. :)

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:11

Met een Rambo Micklem Multi Bridle heb je meteen een multifunctioneel hoofdstel.
Die kan je gebruiken als hoofdstel, hoofdstel met speciale bitclipjes, als longeer kaptoom, sidepull, kaakgekruist bitloos en kingekruist bitloos :)

http://www.youtube.com/watch?v=MZ7aJkVWRMo

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 09:58

bitloos met gekruisde kaak heb ik gebruikt.
werkte fijn! :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:08

Ik rij ook bitloos, mijn ene paard met een kingekruiste optoming en de ander met een kaakgekruiste.

Foto's staan in mijn profiel.

Met de kingekruiste heb ik wel wat moeite gehad met overstappen, omdat er weinig discriminatie zat in de inwerking. Echter, na een paar keer oefenen, heeft mijn paard nog nooit zo lekker gelopen!! Ze houdt niet van een vaste, dichte neusriem. Daarom is dit systeem zo ideaal, want als ik geen druk in mijn handen heb, heeft zij ook geen druk op/ om haar neus. Fantastisch systeem!!

Met de kaakgekruiste ben ik zonder probleem van het bit overgestapt. Het enige verschil is dat er geen bit meer in je paard hangt, verder blijven alle hulpen hetzelfde en mijn paard loopt nog lekkerder ook :)

Leuk dat je wilt overstappen! Kijk naar wat je wensen zijn met rijden (wil je bijvoorbeeld nog wel dressuur rijden met aanleuning?) en welke optoming bij jou en je paard past.