geschikt zadel voor zeer hoge schoft ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jiskaringo

geschikt zadel voor zeer hoge schoft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:08

hoi !

wij hebben op dit moment op ons paard een slecht passend zadel liggen(zat bij hem toen we hem kregen )
we hebben nu een ainsley vanguard en een kieffer munchen gepast, en het ligt telkens te krap bij de schoft.
beide zadels waren geschikt voor een hoge schoft. maar nou heeft mijn paard een net iets hogere schoft dan gemiddeld :P
weten jullie zadels die hier zeer geschikt voor zijn ?

jiska

_FD

Re: geschikt zadel voor zeer hoge schoft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:13

mijn pony heeft ook een hele hoge schoft.
heb nu een county competitor en deze past heel goed.
is wel duur maar hij past goed en is een hele goede kwaliteit heb hem nnu 3 jaar en ziet er nog altijd uit als nieuw (rij elke dag 2 uur met dit zadel)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:18

ik heb hetzelfde probleem met mijn paardje. die is ook erg smal waardoor haast alles eroverheen valt zeg maar, en dat in combinatie met een hoge schoft maakt het idd niet gemakkelijk :n
ik heb een passier, die blijken op dit soort paarden vaak goed te liggen. Ik had voorheen idd ook een ainsley vanguard, verder prima zadel maar paste niet meer.
de passiers zijn nieuw heel erg prijzig, maar 2e hands kan je er best goed aankomen als je het niet erg vindt als er hier en daar een krasje zit ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:20

ik zou eens een kieffer wien (deluxe) proberen :))
mijn pony is ook erg smal (boommaat s :o) met een schoft van 20 cm :oo
de kieffer wien deluxe was het enige wat goed paste :))

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:21

Een Kentaur Elektra ligt bij de mijne ook goed, alleen nieuw te verkrijgen, tweedehands bijna niet aan te komen, of tegen praktisch de nieuwprijs.

fryskhynders

kn zadel heb ik goede ervaringen mee

_JL_

mijn paard heeft ook een extreme schoft...
de vorige eigenaresse had een ainsley, wat ik ook te krap vond, ikzelf heb een kieffer inzell gekocht (staat te koop)
dit zadel lag perfect tot mijn merrie een veulentje kreeg en breder geworden is... 'zucht',
ik ga dus opnieuw naar een kieffer kijken...

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:22

mijn paard is juist breed geboud, alleen door een slecht passend zadel, heeft hij geen bespiering rond de schoft. die maakt het nog lastiger..

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:23

Ik kan je ook de kentaur elektra aanraden :) En leuke bijkomstigheid, die zit ook nog s hemels!

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 15:23

over kentaur heb ik ook goede verhalen gehoord :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:28

Ik ben er erg tevreden over. Ik heb de mijne nu 3,5 jaar en nog geen slijtage of wat dan ook te bemerken en ik ben niet bijzonder lief voor mijn zadel. Scheur er gewoon mee door het bos, meren etc..

Ik zoek alleen nog een zadel voor een andere, die mijn zadel wel past. Maar dit paard loopt ook manegelessen en daarom is het budget wat anders. De oude kieffer Wiens deden het ook goed bij hem, maar die lijken wel van de aardbodem verdwenen.... Ik ben dus ook nog steeds zoekende. Vandaar dat ik baal dat je de Elektra's bijna niet 2 e hands ziet.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:31

weet iemand nog een ander type zadel ?

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:33

vergeten te melden : paard heeft ook een lange en brede schoft !

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:40

Hoi jiskaringo,

Ik heb een Daaleman, veelzijdigheidszadel dat qua model neigt naar dressuurzadel. Lag altijd op mijn 1.68m Gelder, met zeer hoge schoft, slechte bespiering langs rug/bij schoft, maar wel een rondgeribt paard (dus beetje een 'dakje' van de schoft af naar beneden, maar dan wel wat breder uitlopend). Ik heb heel lang gezocht naar een passend zadel en alleen deze Daaleman lag goed.

Nu is mijn paard sinds een paar maanden met pensioen. Mijn nieuwe merrie heeft een veel 'normalere' rug en het zadel van de Gelder past niet goed (genoeg). Dus ik heb de Daaleman in de aanbieding, mocht je geinteresseerd zijn. Is 17 inch en heeft niet zo'n heel diepe zit (en daardoor lijkt het zadel groter dan 17 inch). Zadel is in prima staat, singelstoten etc. zijn nog prima, maar het zadel is wel al zo'n 10 jaar oud. En is dus passend geprijsd.

Succes met zoeken naar een geschikt zadel, ik weet uit ervaring dat het erg lastig is als je paard een 'lastige' rug heeft!

Groeten,
Ester

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:59

Albion of Frank Baines mss? Beiden hebben een terug gesneden, brede (voor)kamer. Een Ainsley bijv. heeft wel een terug gesneden kamer maar smal.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:15

Ik heb een paard gehad met zo'n extreem hoge en lange schoft dat zelfs de zadelpasser er van schrok. Het enige zadel wat daar toen op paste, (dat is nu 15 jaar geleden), was een prestige.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 19:15

EsterW schreef:
Hoi jiskaringo,

Ik heb een Daaleman, veelzijdigheidszadel dat qua model neigt naar dressuurzadel. Lag altijd op mijn 1.68m Gelder, met zeer hoge schoft, slechte bespiering langs rug/bij schoft, maar wel een rondgeribt paard (dus beetje een 'dakje' van de schoft af naar beneden, maar dan wel wat breder uitlopend). Ik heb heel lang gezocht naar een passend zadel en alleen deze Daaleman lag goed.

Nu is mijn paard sinds een paar maanden met pensioen. Mijn nieuwe merrie heeft een veel 'normalere' rug en het zadel van de Gelder past niet goed (genoeg). Dus ik heb de Daaleman in de aanbieding, mocht je geinteresseerd zijn. Is 17 inch en heeft niet zo'n heel diepe zit (en daardoor lijkt het zadel groter dan 17 inch). Zadel is in prima staat, singelstoten etc. zijn nog prima, maar het zadel is wel al zo'n 10 jaar oud. En is dus passend geprijsd.

Succes met zoeken naar een geschikt zadel, ik weet uit ervaring dat het erg lastig is als je paard een 'lastige' rug heeft!

Groeten,
Ester

hoi ! wij hebben nu ook een daaleman, zitten heerlijk, maar hij past helaas niet. het liefste heb ik een dressuur zadel, maar als ik niks passends vind, ga ik natuulijk alles proberen ! ik ga nu kijken voor een county competitor :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:59

Kentaur penelopa!

Paard van een vriendin had ook een hele hoge schoft en de kentaur lag helemaal goed!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:11

Is de schoft ècht hoog , of is het een kwestie van een paard met slechte bespiering rond de schoft ?

In het laatste geval kun je namelijk beter geen "passend" zadel kopen maar je pijlen richten op het terug trainen van de bespiering rond de schoft...wat niet gaat als je er een zadel op legt dat geen ruimte biedt aan de spieren om te groeien :)

Je ziet toch vrij vaak dat schoften smal en hoog worden gehouden door te smalle zadels :=

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:57

Hier sluit ik me bij aan. Heb momenteel een KN Symphonie met narrow boom op mijn paard liggen die ook een behoorlijk hoge en lange schoft heeft. Ik zit hier erg goed op. Het zadel heeft geen dwingende zit en is niet bijzonder diep of heeft bijzonder veel wrong maar het is voor mijn paard echt zeer geschikt.

fryskhynders schreef:
kn zadel heb ik goede ervaringen mee

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:05

pmarena schreef:
Is de schoft ècht hoog , of is het een kwestie van een paard met slechte bespiering rond de schoft ?

In het laatste geval kun je namelijk beter geen "passend" zadel kopen maar je pijlen richten op het terug trainen van de bespiering rond de schoft...wat niet gaat als je er een zadel op legt dat geen ruimte biedt aan de spieren om te groeien :)

Je ziet toch vrij vaak dat schoften smal en hoog worden gehouden door te smalle zadels :=

beide. de schoft is en echt hoog, en paard heeft een slecht bespiering(helaas) ik longeer hem ook regelmatig, en wil als we een passend zadel hebben regelmatig de zadelmaker er bij hebben (komt 4 a 5 keer per jaar bij ons op stal ) zodat ik zeker weet dat het zadel ook echt goed blijft liggen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:07

Als je die zadelmaker vertrouwt in het begeleiden van het herstel-proces , dan kan hij je nu vast in het begin ook wel helpen aan een goed advies ? Hij zal dan immers degene zijn die in de gaten moet houden dat je zadel + pads op tijd aangepast worden i.c.m. de als het goed is terugkerende bespiering rond de schoft en rug :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:16

bij oudere paarden die rond de schoft schraal bespierd zijn zie je vaak dat dit niet meer bijtrekt, maar dan zal een zadelmaker je ook vertellen.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:18

ik sta pas sinds kort op mijn huidige stal, maar heb zeer goede verhalen gehoord :) en ik wil er wel een hoop geld aan uitgeven, maar mijn ouders denken er iets anders over... helaas ! dus gaan we eerst zadels passen, zelf, en dan natuurlijk de zadelmaker er bij !

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:18

ik sta pas sinds kort op mijn huidige stal, maar heb zeer goede verhalen gehoord :) en ik wil er wel een hoop geld aan uitgeven, maar mijn ouders denken er iets anders over... helaas ! dus gaan we eerst zadels passen, zelf, en dan natuurlijk de zadelmaker er bij !