Massimo versus Barefoot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saar0203

Massimo versus Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 11:15

Na een zadeldrama met mijn (helaas nog) huidige zadel ben ik nu op zoek naar een nieuw zadel. Maar ben nu zo onzeker geworden wat goed voor mijn paard zou zijn. Heb nu een westernzadel. Vorig jaar november laten passen en gekocht, maar eigenlijk een jaar lang mee lopen kl*ten. Gister Evelien hier gehad en die zegt dat ik toch echt op zoek moet gaan naar iets nieuws. Weet niet of ik nu weer een westernzadel wil.
Het gaat om een zadel voor een haflinger x arabier van 1,50 welk gevoelig is voor rugproblemen. Ik ben zelf 1,75 en heb mt 44.
Ik wil me nu eerst verder gaan orienteren op de massimo en de barefoot. Beide zadel spreken mij aan. Wil dan van de barefoot 1 van de dessuurmodellen en van de massimo de trail. Graag jullie voor- en nadelen van deze 2 zadels.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:24

Hier een barefoot fan, ervaring met oa de barefoot nevada, stella, cherokee en cheyenne.

Voordelen:
-Het ligt gewoon echt goed, dat kun je zelf ook zien en voelen. Je hebt alles in eigen hand.
-Je zit er fijn op, voelt alles onder je gebeuren, zit zacht, en je zit verbeterd. Geen gedwongen zit.
-Paarden gaan er vaak ruimer door lopen, buiging word makkelijker/fijner.
-Je communiceert veel fijner met je paard, zithulpen komen meteen door.

Nadelen:
-In het begin is het echt wennen. Je zult moeten leren om echt vanuit je bovenbenen licht te rijden, en onafhankelijk te zitten. Je kunt bij een bf niet onterecht steun zoeken.

Verder geen idee, ik ben zo happy als iets met m'n barefoot. (Die ik bovendien voor 2, soms 3 verschillende paarden gebruik, op allemaal ligt hij prima. :) )

Rianne_

Re: Massimo versus Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:38

Hier ook iemand die helemaal blij is met haar Barefoot! Ik heb de Barefoot London, het dressuurmodel dus. Vind het echt een aanrader. :) Het zadel zit echt heerlijk zacht. Zelf heb ik geen problemen ondervonden toen ik voor het eerst boomloos ging.. Ben heel snel gewend aan het zadel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:44

Ik heb de Massimo Trail. Erg fijn zadel voor mijn haflinger.
Ligt mooi stabiel, breed tussenkanaal. En voor mijn achterewerk (ook maatje 44) heel fijn dat er een 18,5 inch te verkrijgen is, zonder dat het zadel erg lang wordt.
Ik wil bewust geen boomloos zadel vanwege de drukverdeling. Met een boomzadel is dit beter en zeker vanwege mijn gewicht vond ik dit erg belangrijk.

Helaas is mijn haf uit zijn Massimo gegroeid, dus ik ben ook aan het kijken voor een ander zadel. Ik wil graag een platter zadel, dus ik stap van Massimo af.
Maar heb 3 jaar lang veel plezier gehad van dit zadel. :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:45

Massimo!!! *\o/*
Zit heerlijk, ligt goed, makkelijk aan te laten passen :).
Ik rij nu al 4 jaar met een Massimo trail en sinds kort de dressuur en ik wil niks anders meer (was op zoek geweest naar een dressuur zadel, na 14 zadels te hebben gepast kwam ik toch weer uit op Massimo)

Barefoot heb ik ook gehad, zit als een luie stoel en kon er prima mee het bos in maar echt werken kon ik ermee. Daarnaast is mijn pony echt te breed voor een barefoot, mijn heupen werden uit de kom geduwd als ik fatsoenlijk wilde zitten :=

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 13:34

@ Amanda; mijn haf kan ook veel veranderen in bespiering, reageert meteen wanneer ik iets meer of iets minder rijd. dit is voor mij een tegen om een boomzadel te kopen. ik ben dan bang dat ik 3/4 van het jaar het zadel niet optimaal ligt. maar ik vindt het wel een supermooi zadel en lijkt me heerlijk zitten en hoor gewoon hele goede verhalen. vind het echt zoo lastig.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:39

Kan Evelien van Eurohorse je niet aan een goed passend westernzadel helpen.
Als ik moet kiezen tussen een Barefoot of een Massimo zou ik kiezen voor een Massimo.
Ik vind een boomzadel beter voor de rug dan een boomlooszadel.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:40

Ik heb een Tinker met een redelijk hoge schoft en z'n achterkant is ook wat overbouwd. Ben 3 jaar geleden overgestapt naar een Barefoot Atlanta maar daarvan zat de knop in de weg. Toen een Cheyenne, zelf zat het heerlijk, paard liep er lekker ruim mee, maar helaas voor zijn rug was het niet ideaal :n

Nu sinds 1,5 jaar rij ik met een Massimo Trail en het zit prima. Rug van mijn paard heeft ook geen problemen meer, het is goed aan te passen, zit zacht voor langere afstanden. Maak er ook een sprongetje mee en dressuur ermee in de bak.

Voor mij geen ander zadel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:18

Hier ook een massimo liefhebber! Ook de trail en in het bezit van een paard dat veel wisselt in bespiering. Gewoon je zadel laten aanmeten voor de momenten dattie op zijn breedst is, en dan wanneer hij smaller word een bontje of andere goede pad er onder leggen! uiteraard wel in overleg met je zadelmaker.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:32

Ik vind boomloze zadels stukken fijner, maar dan wel een Innova. Ik heb er een voor mijn paard en die zit echt geweldig!
Heb wel een Barefoot gehad, ze zijn ook wel fijn, maar ik vind dat de Innova de druk beter verdeelt.
Ik weet dat het niet het antwoord is op je vraag, maar ik wist niet of je deze zadels al gehad had!

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 19:51

Haha het gaat echt een beetje gelijk op. Neig momenteel meer naar de massimo, maar zeke weten doe ik het absoluut niet. Moet toch ook eerst nog mijn westernzadel (en hoofdstel en pads) verkopen, dus heb nog even de tijd. gelukkig!!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:18

Ik heb ook een Massimo,de dressuur II.
Ben er reuze blij mee! :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:34

@TS: Wat wil je zelf? Rij je veel, weing, recreatief of echt trainen?
Bij Country Mill kan je vaak je western zadel inleveren :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:44

Ik heb vorig jaar zomer een Barefoot testzadel voor mijn haflinger gehad, maar ik vond het helemaal niets. Het was me veel te breed, deed me zeer aan mijn heupen. Daarnaast gleed het in galop onwijs naar voren, zelfs na zo strak aansingelen dat ik heb bijna zielig vond, na een galopje lag het zadel weer op zijn nek. En na een rit stonden de haren op zijn rug echt alle kanten op van de wrijving.
Heb het zadel na die eerste rit nog een tweede kans gegeven, iets verder naar achteren begonnen, maar ben er de tweede rit minstens 3x afgegaan om het opnieuw naar achteren te leggen en opnieuw (strak!) aan te singelen, niets hielp.
Toen heb ik het testzadel teruggestuurd, dit was duidelijk niet ons model :n

Inmiddels een Massimo Trail aan laten meten en deze bevalt vanaf dag 1 helemaal geweldig. Wat een heerlijk zadel zeg! Hoop nog lang plezier van pony en zadel te hebben :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:03

Barefoot-fan :D

Ik heb sinds kort de nieuwere Cheyenne met vps, daarvoor had ik de oude zonder.
Ik moet zeggen.. Dit zit nog veel lekkerder! Heerlijk zadel waar Thom lekker vrij onder loopt, zowel recreatief als aan het werk, en waar ik ook uren achtereen in kan zitten zonder kontpijn.

In het begin schoof hij wat, maar dat is nu over, duidelijk het aanpassen van het zadel naar Thom's rug.
Thom is ook flink breed, en met een XXL pommel kom ik prima uit, mooie ruggengraatvrijheid.

De ongedwongen zit zorgt echt voor een éigen zit, en niet eentje waar je in geperst word,
wat ik heel erg fijn vind. Daarnaast veel directer gevoel tussen paard en ruiter, én je voelt ook beter hoe je paard zich aanspant.
Daarnaast echte A-kwaliteit -en service!- van Barefoot voor een relatief lage prijs.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:45

Barefoot ken ik niet, kan ik je dus niets over adviseren.

Massimo trail kan ik wel, en wat ben ik daar positief over!
Ik heb een tinker, en nadeel met tinker is vaak dat ze wat kortere ruggen hebben (haf's hebben dat volgens mij ook)
De massimotrail is een zadel met breed kussenkanaal, brede kussens voor goede drukverdeling, geeft ruimte achter de schouder/schoft, is kort (je kan het zadel zelfs bestellen in een xtra korte versie, met normalezitvlakmaat). Tevens kan boommaat veranderd worden naar 1 maat groter en 1 maat kleiner.
Ik heb het dressuurmodel van de massimo trail. Toen ik de eerste keer reed op het zadel vond ik het een heel raar zadel. Ik kwam van een Kentaur Penelopa, diepe dwingende zit, en ik vond de trail echt een raar zadel, model voelde vreemd, zitvlak voelde vreemd etc. Ik heb het zadel een week mogen proefrijden en na een paar dagen wist ik: dit is mijn favoriet. De trail is geen vlak zadel, maar toch heb je veel bewegingsvrijheid. Het dwingt niet. Zadel heeft geen grote wrongen, en ik kan mijn benen verder naar achterleggen zonder dat ik dan de wrong mis. Tevens is de beugelophanging wat verder naar achteren dan ik gewend was van de Kentaur. Daardoor ligt mijn been automatisch volgens lijn schouder/heup/hak wat zorgt voor een goed evenwicht.
Wat ik wel vervelend vond was dat ik de gesp van de beugel (bij de beugelophanging) zo goed voelde, ondanks het rokje wat eroverheen zat. Als je de beugelriemen ondersteboven hangt, dus met de gesp naar beneden, vond ik de ophanging nog goed voelbaar. Ik heb daarom webbers gekocht, en vanaf die tijd heb ik er geen last meer van.
De trail is een redelijk zacht zadel kwa zitting, maar het voelt wel stevig. Het is niet zo dat je erin wegzakt, want dat zou ik echt niet willen.

Het is verstandig om 1 zitmaat groter te nemen. Rijd je normaal 17,5 neem dan nu een 18,5. De zitmaat wordt gemeten, voordat het speciale ribbelvlak wordt bevestigd, waardoor de zadels kwa zitmaat klein uitvallen.
Mijn advies: ga beiden eens een week proberen, dan voel je vanzelf welk zadel het beste bij jou en je paard past. (ik koop zowieso geen zadel dat ik geen week heb mogen uitproberen. Mijn ervaring is dat je na een paar keer rijden pas echt gaat voelen hoe een zadel zit, de eerste indruk kan vaak anders zijn.)

Veel succes met het maken van een keus.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:13

@Gooya: Goed omschreven! :D. Ik heb ook op de Kentaur Penelopa gereden, dat was idd iets héél anders qua gevoel! :D
Qua boommaten kan hij 2 maten omhoog en naar beneden.
En de zitvlak is expres 0,5 groter dan "normaal" om de kussens te compenseren. Dus als je 17inch hebt is 17,5 inch aangeraden :)

Zelf had ik in de trail (net zoals de barefoot) teveel ruimte voor mijn gevoel, ik heb door mijn reuma voor het echte werk een dwingendere zit nodig. Dus voor buitenrijden heb ik de trail en voor de dressuur de dressuur II en die combi is geweldig! :D

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:26

Hier nog een zeer tevreden Massimo Trail gebruiker :j

Gooya omschrijft het idd erg goed :D Ik heb trouwens geen last van de gesp van de beugel. Ik heb de beugelriemen wel onder het zweetblad zitten, dat maakt misschien verschil?

Mijn Schwarzwalder Fuchs heeft ook een korte rug en mede daarom ben ik bij de Massimo Trail uitgekomen. Zelf rijd ik recreatief en het meeste buiten, maar je kan er ook prima mee dressuren :j
Ben echt heel erg blij met dit zadel, ik zit er zelf heel fijn in (heerlijk zachte zitting, niet gedwongen, maar toch stevig) en mijn houding is ook een stuk verbeterd :j
Ik zou zelf nooit voor een boomlooszadel kiezen vanwege de drukverdeling.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:34

Veel mensen kiezen juist voor een boomloze omdat ze vanwege de drukverdeling nooit meer een boomzadel willen, waaronder ik :) Een Massimo lijkt me best een fijn zadel en zo zijn er nog wel meer HELE interessante boom-zadels, maar ik wil echt niet meer dat gedoe met een vormvaste boom die vaker niet past dan wel door die stugheid....je weet nooit zeker of hij wel echt goed aangemeten is en loopt altijd achter de feiten aan bij veranderingen van vorm...en tijdens het rijden vormt het zadel ook niet mee met de bewegende rug...ik wil dat niet meer :n

Maar even terug naar de vraag: van beide merken zijn er veel fans :j

Veel mensen die "iets anders" zoeken komen eerst bij Barefoot terecht. In heel veel gevallen bevalt dat prima en blijft men lekker Barefoot rijden, maar die mensen die het toch niet hèt zadel vinden , gaan verder zoeken en komen dan veelal uit bij zadels zoals de Trekker , Massimo of WoW die toch weer dat bekende boomzadel-gevoel geven waar ze naar op zoek zijn :)

Het is dus vooral de vraag wat je zelf fijn vindt qua zadel-gevoel , en daar kom je het makkelijkste achter door te testen.

Let wel op : Vaak moet je een heel ander type zadel dan je al jaren gewend bent wel even de tijd geven want in eerste instantie voelt het dan "verkeerd" aan omdat het zo anders is , terwijl het na een gewenningsperiode ineens wel superfijn zit :)

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:33

Dank jullie voor alle jullie reactie. Sommige zelfs zeer uitgebreid, super!! Kan er echt veel info uit halen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:48

Gewoon beide gaan uitproberen!

Ik heb jaren naar tevredenheid met barefoot zadels gereden op mijn haf, op mijn arabier bleek het niet het geschikte zadel en zelfs gevaarlijk, heb er een keer naast gehangen tijdens het inrijden omdat het zadel bij een sprong opzij ineens aan de zijkant hing, ondanks goed aansingelen en de juiste pommel.
Voor mijn arab had ik ook wat andere eisen aan het zadel wat betreft drukverdeling, omdat ik lange afstandsritten wil rijden. Ik ben voor haar uitgekomen op de massimo trail en die bevalt prima! Ik kan zelf op beide zadels prima zitten, maar ze zijn niet met elkaar te vergelijken. Op mijn arabje die nogal springerig kan zijn zit ik wel wat vaster in de massimo.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 09:00

Heb gisteren een barefoot opgehaald om uit te proberen. helaas is het zadel (mt 2 ivm mt 46) veel te lang voor mijn haf. Dus barefoot valt helemaal af. wil nu gaan kijken naar de massimo, maar ben ondertussen ook een beetje nieuwschierig geworden naar de ghost, maar hier kan in mijn nieuwere toppic over verder gepraat worden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:53

Als je wat zwaarder bent en een grote maat hebt word een boomloos sowieso erg afgeraden.
Met een boomzadel word dan het gewicht verdeelt over een groter vlak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:20

In therorie verdeelt een boomzadel het gewicht beter ja , in de praktijk werkt het vaak niet goed waardoor een boomloos zadel een logische keuze is , en dat heeft niks met gewicht te maken :)

Bij zwaardere ruiters worden bij zowel boom- als boomzadels alle nadelen nog eens extra vervelend... als je als ruiter van 50 kg heel bewust kiest voor een boomloos zadel omdat je de tekortkomingen van een boomzadel niet vertrouwt , dan gelden die bezwaren nog minstens zo zwaar wanneer je 100 kg weegt , een boomzadel gaat niet ineens beter presteren als er een zwaardere ruiter op zit :P