ik zie door al die bitten het bos niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:16

jaja, ik heb even gezocht naar de meest recente bit topic's, maar ik geloof dat de enige 'levendige' alleen maar ging over wel of geen plek in de paardenmond, dus ik hoop dat ik het recht heb om dit topic te openen.

mij is altijd gezegd, dat een dubbelgebroken watertrens het meest zachte bitje is dat je kunt hebben.
Mijn paard is ondertussen 6, en heb ik toendertijd ingereden met dit bitje waarmee ik nog altijd rij. Het rijden gaat met ups en downs wegens blessures van mij en het paard, dus we gaan nu echt aan de gang, ons niveau schat ik op bijna B waardig.

Het is een braaf en meewerkend paard, maar de aanleuning blijft vaak een beetje onrustig, ik houd mijn handen vrij stil, maar het blijft een beetje onrustig, nog niet helemaal perfect stil. En aangezien ik mijn paard ook gewoon met het fijnste bitje wil laten lopen, ben ik nu op zoek naar een nog zachtere variant, aangezien ik tegenwoordig vaak hoor dat watertrenzen niet zo stil liggen in de paarden mond.
Dan is het natuurlijk heel simpel om te zeggen om een bus of D trens aan te schaffen, maar ook daar zijn weer 100den soorten en meningen van.
Enkelgebroken lijkt mij inderdaad vervelender voor een paard, dubbelgebroken lijkt me juist goed liggen, maar ik hoorde ook dat ongebroken erg zacht is, maar dat dat dan weer geen stang is? (ik zie het verschil tussen ongebroken en een stang even niet :+ )

En dan kan je ook nog kiezen voor appelbitjes of rubberen bitjes. Nou leek dit mij helemaal geweldig, niet zo koud en hard. Maar nou hoorde ik laatst weer dat rubber kan gaan schuren, en dat wil ik natuurlijk ook niet.

Dus, wie o wie komt er met antwoorden? Welk bit is nou eigenlijk het vriendelijks, en welk bit kan ik het beste gebruiken (al zal dat wel hetzelfde zijn) :D

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:19

Het hangt per paard er vanaf, sorry!
Sommige paarden doen het het fijnst op een ongebroken, anderen op een dubbelgebroken.
Ik ben zelf absoluut tegen rubber/smaakbitjes, al die stroeve troep vind ik helemaal niets, en het kan gaan branden, rubber+wrijving=hitte

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:27

Het verschil tussen een stang en een ongebroken trens is, dat een stang hefboomwerking heeft en dus sterker inwerkt.
Een rubberbit zou ik niet gebruiken, omdat dit erg stroef kan zijn, en je paard daardoor een kapotte mond kan krijgen. Een bit met smaak zou ik ook niet gebruiken, omdat deze vaak van kunststof zijn, en aan kunststof kunnen scherpe randjes komen.

Zelf zou ik voor een ongebroken of dubbelgebroken bus-/d-/kneveltrens gaan. Een kneveltrensje klinkt heel paard onvriendelijk, maar is juist heel vriendelijk. Deze duwt je paard namelijk ook in de goede richting.

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:32

bedankt voor de reactie's! die rubberen bitjes laat ik lekker liggen. Ik denk dat ik er gewoon een beetje mee ga uitproberen, weet iemand hoe ik dat het beste kan aanpakken? er is niet zoiets als een 'probeer hier je bit' verkoop neem ik aan? :+

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:40

Het hangt inderdaad heel erg van je paard af, wat past het beste en wat heeft je paard voor voorkeur.
Mijn paard loopt het beste op een dubbelgebroken trens. Ik had eerst een watertrens, alleen kreeg mijn paard daar hele kleine wondjes van. Vervolgens bitringen gebruikt en geen last meer van wondjes gehad.
Mijn instructrice adviseerde me een ander bit te nemen. Een rotarybit. Voordeel van Rotarybit is dat je zowel de linker als de rechtkant helemaal onafhankelijk van elkaar kan bewegen. Ik vind een bustrens weer fijner dan een watertrens, ik ben nu van de bitringen af.
Bij Agradi is het bit te bestellen voor ongeveer 25 euro.
Deze is het geworden:Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:41

Dit is een stang
Afbeelding

en dit is een ongebroken trens (uiteraard ook te krijgen als bustrens of D trens etc)
Afbeelding

Rubber kan inderdaad branden, maar de meeste 'rubber' bitten zijn van een soort kunststof en niet echt van rubber, die branden dus ook niet :)
Wat je paard prettig vind is inderdaad echt een kwestie van proberen, misschien heb je stalgeootjes van wie je eens wat kan lenen?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:52

als je nu met dubbel gebroken rijd en paard is wat onrustig in de mond,dan zou ik eerst een ongebroken d-trens/bustrens of een ongebroken knevel deze zijn er alleen met kunstof

Saars

Berichten: 992
Geregistreerd: 05-09-10
Woonplaats: Brugge

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:55

Ik zou denk ik een dubbelgebroken bitje nemen, met een beweegbaar stukje (rolletje e.d) in het midden... Daar zijn ze dan mee bezig en zo ontspannen ze wel vlug...
Maar ik ben allesbehalve een expert, ik vind de dubbelgebroken trensjes gewoon erg vriendelijk lijken :)

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 21:16

Saars schreef:
Ik zou denk ik een dubbelgebroken bitje nemen, met een beweegbaar stukje (rolletje e.d) in het midden... Daar zijn ze dan mee bezig en zo ontspannen ze wel vlug...
Maar ik ben allesbehalve een expert, ik vind de dubbelgebroken trensjes gewoon erg vriendelijk lijken :)


ja dat leek mij dus ook, maar als je dan een bus/d trens neemt omdat die minder bewegelijk zijn... is het dan niet een beetje dom om weer een bit met rolletjes te nemen? want dat beweegt dan toch weer?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:48

Volgens mij is er wel een bit-passervice.. Misschien even googlen?

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:10

Nathe bitten zijn ook nog een optie. Dit zijn kunststof bitten, er zijn paarden die liever geen metaal in hun mond hebben.
Verder kan je ook nog kijken naar een Robart bit , deze prikken niet in het gehemelte.

Er is idd een bitpasservice.

Saars

Berichten: 992
Geregistreerd: 05-09-10
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:09

Ilse_123 schreef:
Saars schreef:
Ik zou denk ik een dubbelgebroken bitje nemen, met een beweegbaar stukje (rolletje e.d) in het midden... Daar zijn ze dan mee bezig en zo ontspannen ze wel vlug...
Maar ik ben allesbehalve een expert, ik vind de dubbelgebroken trensjes gewoon erg vriendelijk lijken :)


ja dat leek mij dus ook, maar als je dan een bus/d trens neemt omdat die minder bewegelijk zijn... is het dan niet een beetje dom om weer een bit met rolletjes te nemen? want dat beweegt dan toch weer?


Hmm, verschilt ook van paard tot paard... Ik ken wel een paar gevalletjes die beter werden van zo'n bit: het bit op zich ligt rustig in de mond, maar dat rolletje maakt alles losser (ben er gek op, haha)
Nou ja, zoveel keus...

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:21

Je zou voor hetzelfde bitje kunnen kijken, maar dan in D-trens of bustrens.
Het onrustige kan inderdaad heel goed komen door het wiebelen van een watertrens.

Wat ik een fijn bit vind is de Dynamic RS van K&K. Stabiel bit, anatomisch gevormd, dubbelgebroken.
HH heeft een Golden Brass lijn, die schijnen ook heel fijn te zijn. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:47

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar ik ben van mening dat een goede ruiter op een normaal opgevoed en beleerd paard moet kunnen rijden met een normaal dubbelgebroken of enkelgebroken bitje.
En als dat niet kan, kijk dan eerst eens naar je eigen rijstijl, of wat je van het paard verwacht wel eerlijke en reeele doelen zijn, en ook niet onbelangrijk : of je paard niks mankeert en het harnachement wel goed past. Zo lang jij een paard niet went aan een ander bit dan een simpel trensje, weet hij ook niet beter. Typisch menselijk onzinnig denken : "dan hangen we er maar een scherper bit in". En als 't dan al helpt, ben je dan gelukkiger ? Ik heb liever een vrolijk en gezond paard die uit vrije wil met plezier voor je werkt.

Zo zijn we toch allemaal begonnen als kleine ukkies ? Waarom zouden we dat dan nu ineens niet meer kunnen, als je nu beter zou moeten rijden dan toen je net begon ? Die hele ijzerwinkel aan bitten die er tegenwoordig in de paardenwinkel hangt, vind ik echt vreselijk. Zo lijkt het wel of je de Praxis binnen stapt ipv de paardenwinkel.

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:51

Ze geeft volgens mij aan juist een zachter en rustiger bit te willen, niet een scherper :?
Een watertrens kan wat wiebelig zijn, vanwege de draaiende ringen.
Waarom niet naar een stiller bit, zoals een bus- of D-trens kijken?

Misschien dus toch even het hele verhaal lezen voor je antwoordt ;)

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:04

@ TS : was niet persoonlijk tegen jou hoor, overigens. Sorry voor het geval dat het zo overkomt. Maar het verschil tussen een stang en een ongebroken bit kan ik je uitleggen :

Een stang heeft altijd scharen. Die is dus langer aan de buitenkant. Een ongebroken bit is een trens, dus die heeft altijd ringen aan de zijkant. Een stang is scherper omdat die een hefboomwerking heeft, en daardoor kun je dus meer kracht zetten. Het fijne van een ongebroken bit is dat ie niet kan buigen en dus heel stil ligt in de mond. Die werkt alleen in op de lagen en de mondhoeken. Een enkelgebroken bit werkt in op de lagen, mondhoeken en het gehemelte (scherp). Een dubbelgebroken bit doet hetzelfde maar dan zachter, omdat die minder puntig is. Om hetzelfde effect te voelen, kun je een bit over de bovenkant van je hand heen leggen zoals ie ook om de bovenkaak van je paard ligt. Trek er dan maar eens aan zoals je met rijden ook doet. Dan zie je ook met hoe weinig druk een gebroken bitje al in het gehemelte gaat prikken. Een ongebroken trens is dus eigenlijk wel het vriendelijkste bit van de trenzen.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:05

@ Amanda : daarna ook gedaan, zie mijn reactie daarna.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:22

Dit is nou een onderwerp waar ik ook veel over denk, wat is nu het beste bit voor je paard! Ik heb mijne ingereden met een enkelgebroken watertrens. Dit ging prima totdat ik op aanraden van mijn instructeur eens een dubbelgebroken bustrens gepobeerd heb. Een wereld van verschil!! met de bustrens kan ik haar rustiger rijden (ze vind het heel vervelend als je teveel aan haar mond zit) en ook geen kapotte mondhoeken zoals met een watertrens af en toe wel eens gebeurde. Ik denk dat het beste is om eens twee of drie bitjes te proberen, weet niet of je bijvoorbeeld van stalgenoten of kennissen een bit kan lenen (hoeveel mensen wel niet ongebuikt in de kast hebben liggen haha), en dan een paar weken proberen waar je paard het fijnst op reageert en waar je zelf het beste gevoel bij hebt. Jij kent je paard immers toch het beste!

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 23:01

Maxielover schreef:
@ TS : was niet persoonlijk tegen jou hoor, overigens. Sorry voor het geval dat het zo overkomt. Maar het verschil tussen een stang en een ongebroken bit kan ik je uitleggen :

Een stang heeft altijd scharen. Die is dus langer aan de buitenkant. Een ongebroken bit is een trens, dus die heeft altijd ringen aan de zijkant. Een stang is scherper omdat die een hefboomwerking heeft, en daardoor kun je dus meer kracht zetten. Het fijne van een ongebroken bit is dat ie niet kan buigen en dus heel stil ligt in de mond. Die werkt alleen in op de lagen en de mondhoeken. Een enkelgebroken bit werkt in op de lagen, mondhoeken en het gehemelte (scherp). Een dubbelgebroken bit doet hetzelfde maar dan zachter, omdat die minder puntig is. Om hetzelfde effect te voelen, kun je een bit over de bovenkant van je hand heen leggen zoals ie ook om de bovenkaak van je paard ligt. Trek er dan maar eens aan zoals je met rijden ook doet. Dan zie je ook met hoe weinig druk een gebroken bitje al in het gehemelte gaat prikken. Een ongebroken trens is dus eigenlijk wel het vriendelijkste bit van de trenzen.



haha, geeft niet hoor, het is inderdaad dat ik gewoon het vriendelijkste bit wil voor mijn paard. Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik met buitenrijden en springen welleens een passoabit gebruikte, hij was zo gruwelijk heet dan. ik ben daar nu helemaal klaar mee, luisteren moet hij ook op een trensje kunnen..

mijn verwarring met de stang en ongebroken trens was eigenlijk omdat ik bij een stang gelijk denk aan een 'buis', niet echt paardgerelateerd maar gewoon zoals je een stalen stang kan hebben, ik dacht dus dat als het bij bitten over een 'stang' ging, ze ook gewoon een stalen buis bedoelden en dat je dan ook een 'scharen stang'ofzo kon hebben.
In ieder geval bedankt, nu weet ik dat een stang altijd scharen heeft :D

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:15

ik heb voor mijn paard een dubbel gebroken D trens met zeemleer.
de mijne vind t zeemleer fijn omdat het zacht is ( als je t tenminste wel goed nat maakt )

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:42

Ik heb voor mijn western gereden ( rij er nu dressuur mee) paard een dubbel gebroken bustrens in hangen. Paard is super gevoelig in de mond 1 druk of haar mond staat al open. Met dit bit rijd ze heel fijn en kan met lichte druk rijden zonder dat haar mond open gaat.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:24

Ik zou toch ook zeggen werk aan je rijstyle, houding, zit en ga pas over op een ander bit als de oorzaak ook echt bij het bit zit (en niet in bijvoorbeeld gebit of een rijtechnisch probleem)

Wil je eens met een ander bitje proberen, probeer dan een te lenen.

Waar ik verder nog goede ervaringen mee heb en gebruik bij dieren die moeilijk hun balans vinden en/of onrustig in de mond zijn is een balans teugel. Een simpel touwtje in de hals waar de ruiter balans op kan vinden, maar waar je het paard ook een halve ophouding op kunt geven zonder in de mond te hoeven zitten wat bij zulke paarden vaak eerst de balans meer verstoord. Langzaam kun je dan steeds meer het bit erbij betrekken en tot die tijd, als het paard de hulpen kent tenminste, kun je het paard voor de ruimte geven om te zoeken en hoef je minder aan de voorkant te werken.

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:41

Hier is een artikel te lezen over het verschil: http://sport.infonu.nl/overige-sport/76 ... s-bit.html

Zelf rij ik met een danger bit van stubben. Klinkt niet erg vriendelijk, maar het is een dubbelgebroken bitje, en wordt ongebroken bij te veel druk, kan dus ook niet in het gehemelte prikken.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: ik zie door al die bitten het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:46

Heb mijn vz paard tot voorkort gereden met utrechtse stang, simpel feit, hier loopt hij ook mee voor de wagen. Maar voor mijn eige gevoel, ben ik overgestapt naar een dubbel gebroken watertrens bit. Maar of die hier nu beter op loopt. Het zal moeten wennen denk ik zo.
Maar goed, de handen van de ruiter, bepaalde de scherpte van het bit

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 14:47

bedankt voor de reactie's,
@ Amyyy: die site is erg duidelijk, bedankt :D

@ lailapri : Natuurlijk heeft het algemene rijden ook vooral te maken met mijn rijstijl, het gebit is laatst nog nagekeken en was helemaal in orde, dus daar ligt het probleem niet. Ik wil het eigenlijk alleen omdat ik wil dat hij zo min mogelijk last van het bit heeft, dan zou je nog kunnen zeggen dat ik beter bitloos kan gaan rijden, maar ik wil graag wedstrijden rijden en dan is het zo'n gedoe omdat er maar weinig wedstrijden zijn waar bitloze optomingen zijn toegestaan ;)