Mijn ervaring met staartriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Mijn ervaring met staartriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:34

Beste bokkers,

Ik wil mijn ervaring met de staartriem delen en ben benieuwd naar jullie ervaringen. (Gelieve geen reacties dat mijn zadel niet past. Dit is namelijk niet het geval).

Ik rij een jonge haflinger merrie 5 van jaar. Ze is op dit moment drachtig en erg smal gebouwd. Smalle schouders + ronde buik = een naar voor schuivend zadel.

Ik ben een tijdje terug met staartriem gaan rijden. Dit ging erg goed. Vaak voelde ik of er niet te veel spanning op stond. Op dit moment heb ik het idee dat ze in de pubertijd komt. Tijdens het rijden begon ze te bokken. Dit deed ze ook met zadel aan de longe. Als ik de stal in kwam was er niks aan de hand, totdat ik met het zadel kwam aanzetten. Voordat ik het zadel op haar rug legde, legde zij haar oren in de nek. Ze begon zelfs met bijten. Tijdens het bevestigen van de staartriem, trok ze haar billen in.

Ik ben me gaan afvragen wat de oorzaak was van het probleem. Ik heb me altijd afgevraagd of een staartriem wel een goed idee was. Omdat onder de staart toch een gevoelige plek is. Daarom heb ik als eerste de staartriem eraf gehaald. En wat blijkt nu, sindsdien heeft ze niet meer gebokt onder het zadel. Aan de longe ook veel minder. Alleen wanneer ik haar met de zweep opjaag. Maar ik ben van mening dat de staartriem absoluut een bijdrage heeft geleverd aan haar bok gedrag.

Ik heb nu een bontje onder het zadel (zonder bont onderkant, puur voor de sier) die er voor een groot deel voor zorgt dat mijn zadel minder schuift.

Hoe zijn de ervaringen van andere mensen met een staartriem?

Deejay1997

Re: Mijn ervaring met staartriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:42

Wij hebben 2 shetlanders, die worden altijd met een staartriem gereden.. Nooit problemen mee gehad. ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:46

ik heb prima ervaringen met een staartriem. Heb deze gebruikt met mijn barefoot cheyenne. Werkte gewoon erg fijn, en mijn pony heeft er ook nooit op gereageerd, tilde zelf zijn staart wat op om dat ding vast te maken.

Ik denk toch écht dat zo'n heftige reactie op je zadel niet goed is.
Of is alle reactie op het zadel nu ook verdwenen nu je geen staartriem meer gebruikt? En zo niet, waarom zou ze zo reageren als er niets mis is met het zadel?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:49

Niet om te zeuren maar het lijkt me dat het zadel niet meer past als zij aan het groeien is met haar buik.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:15

Als je zadel schuift, past het gewoon niet. Jammer dus dat je dat op gaat lossen met een bontje of staartriem. Beter gewoon een zadelmaker naar laten kijken, anders is de rug van je paardje helemaal kapot en dat zou zonde zijn!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:35

Ik denk dat het vervelendste voor jou nog wel is, is dat je hem nu wel passend kan laten maken, en hij over 2 weken niet meer past... Misschien een boomloos een idee? Of anders voorlopig gewoon even zonder zadel...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:36

Maar goed, het zadel past niet door de dracht, dus is een tijdelijk euvel als het goed is.
Toen mijn haf drachtig was paste haar dress zadel ook niet meer, heb toen een tijdje met een barefoot gereden die ik van een stalgenoot kon lenen

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:59

Een pony die ik heb verzorgt ging er ook heel hard van bokken...
Geen fijne ervaringen mee dus, maar zeker niet dat ik er tegen ben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:04

staartriem moet je ze aan laten wennen en is zéker niet bedoelt om aan te snoeren. Je moet een rechtop staande vuist tussen de riem en de lendenen kunnen steken.
Als ik soms eens staartriemen langs zie komen vind ik het he-le-maal niet gek dat ze gaan bokken :n

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:07

niet alle paarden vinden inderdaad een staartriem fijn.
Mijn merrie is drachtig, en hier durf ik zelf al mijn zadel niet meer op te leggen omdat ik bang ben dat mijn boom verder uit elkaar gaat staan.
Ik heb nu dus gewoon een oud zadel erop liggen.
Een andere oplossing is een voorsingel, deze leg je voor je zadel, en voorkomt ook dat het zadel naar voren schuift.
Verder moet je jezelf afvragen als ze echt zuur gaat doen op het zadel, of je haar nog wel moet willen blijven pesten op dat moment.
Bij mijn merrie stop ik binnenkort met rijden (rij nu ook maar 2 keer per week), ze begint namelijk echt dik te worden en begint moeite te krijgen met soepel de bocht door te lopen...hihi, ik wil haar wel graag in beweging houden i.v.m. dat het veulenen dan vaak makkelijker gaat, maar dat doe ik dan wel door middel van wat licht longeerwerk en wandelen enzo.

SandraL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:10

Heb je goed gecontroleerd of er geen wondjes onder de staart zaten? Heb ook een tijdje een staartriem gebruikt bij een verzorgpony. Dat ging eerst prima, maar begon later ook te bokken. De staartriem bleek vervelende wondjes veroorzaakt te hebben, waar ik pas later achter kwam, dus geen wonder dat hij protesteerde. Als hij nieuw is moet je hem ook eerst meerdere keren invetten om hem goed zacht en soepel te maken, zodat je dit kunt voorkomen. (NB. Eigenaresse heeft uiteindelijk een prachtig nieuw op maat gemaakt zadel gekocht :-))