Hondenslipketting gebruiken als hengstenketting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Hondenslipketting gebruiken als hengstenketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:15

Ik was aan het overwegen om een hengstenketting te gaan gebruiken als ik met mn 2 pony`s tegelijk wil gaan lopen.
Puur om gevaarlijke situatie`s te voorkomen,want zeker nu het vuurwerk weer begint...zijn ze allebei wat tegendraads en schrikkerig.
Ik sta op stal midden in een woonwijk,dus niet handig als ze er dan vandoor zouden willen gaan.(vooral mijn merrie van 2 en half wil nog weleens bokken of voor me uit stormen dan).
Maargoed,ik vroeg me af wat nu het verschil is tussen een hengstenketting en een honden slipketting?
Want volgens mij kan ik toch ook een hondenslipketting gebruiken via het halster onder de kin,en dan vastmaken aan een normaal halstertouw?
Kwa release komt dat op het hetzelfde neer,want ook die hondenkettingen zijn gemaakt om weer snel te kunnen lossen als de druk wegvalt.
Daarbij hoef ik dan geen hengstenketting apart te gaan halen,want die honden kettingen heb ik nog liggen ;)

kleinvosje

Re: Hondenslipketting gebruiken als hengstenketting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:16

Ja hoor, ik gebruik ook een slipketting, zelfde materiaal en kan los van het halstertouw gehaald worden!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:19

Kan prima! Deed ik ook wel eens.
Je kan het halstertouw ook over de neus of onder de kin langs halen.
Dan werkt het iets minder streng in en je hebt even zogoed nog veel te vertellen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:22

Natuurlijk kan je ook een slipketting gewoon gebruik bij je paard, net zo handig en scheelt weer in de centen. Inderdaad een halstertouw onder de kaak door halen werkt ook, maar net wat minder fel dan een ketting.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:33

de goedkopen slipkettingen zijn niet stevig,ik heb bv voor mijn hond een van sprenger die geven zelf garantie op de ketting.bij sprenger kan ik om mijn sterke hond een hele dunne slip om hangen en gaat niet over.en bij de goed kopen zie je vaak dat honden ze over trekken(dus paarden ook).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:34

Als je bij de hondenzaak een ketting voor een middelgrote hond koopt, moet het goed zijn, ik heb em ook gewoon daarvandaan, en nooit problemen met stuktrekken gehad!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:52

Ik heb kettingen voor middelgrote honden liggen :)
Dus dat moet dan lukken,denk ook niet dat ze die snel kapot trekken,want normaal met een halstertje kan ik ze ook prima corrigeren.
Alleen met de tijd van vuurwerk,en als ik ze samen meeneem,vind ik het wel een veilig idee dat ik in geval van nood wat meer te vertellen heb.
Vraag me alleen af hoe ik ze moet bevestigen,want normaal bij een hengstenketting zit er een musketon haak aan 1 kant van de ketting die je aan het halster kan bevestigen,dan onder de kin door of over de neus heen,door het andere einde van het halster.
Aan de honden kettingen zitten aan allebei de uiteinde ringetjes,dus hoe doe ik dat het handigste?

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:57

Bij de doe-het-zelf zaak hebben ze vast wel 1 of andere haak die je eraan kunt bevestigen (bijvoorbeeld een karabijnhaak of een dubbele musketonhaak).

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:06

haak van je longertouw aan de uiteinden van je slipketting doen.(de laatste ringetjes van je slipketting)simpel!

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:08

Je kunt ook de ketting door het halster halen en dan weer terug aan je halstertouw.
Zo heb je beide ringetjes aan het touw zitten.
Dit zie je ook veel op keuringen met een hengstenketting.

gr. Hellen

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 23:16

HMM schreef:
Je kunt ook de ketting door het halster halen en dan weer terug aan je halstertouw.
Zo heb je beide ringetjes aan het touw zitten.
Dit zie je ook veel op keuringen met een hengstenketting.

gr. Hellen

Oke,dus dan haal ik zeg maar de ketting door allebei de openingen van het halster,en dan de twee ringetjes aan de de gesp van het touw?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:01

JA, zo doe ik het ook altijd, werkt prima!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:56

Het gebruiken van "hulpmiddelen" zoals een hengstenketting is alleen een middel om symptomen van een dieper liggende oorzaak te bestrijden : je pony's zien jou niet als hun kuddeleider.
Begin met je pony's op te voeden zodat ze jou wel als hun leider zien en dan zal je in alle omstandigheden met ze kunnen gaan wandelen en zal gans jullie omgang veel rustiger en leuker zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:31

MarcR schreef:
Het gebruiken van "hulpmiddelen" zoals een hengstenketting is alleen een middel om symptomen van een dieper liggende oorzaak te bestrijden : je pony's zien jou niet als hun kuddeleider.
Begin met je pony's op te voeden zodat ze jou wel als hun leider zien en dan zal je in alle omstandigheden met ze kunnen gaan wandelen en zal gans jullie omgang veel rustiger en leuker zijn.

Deze post kan je beter maar gewoon schrappen.

Kijk als je altijd je paard overal met een ketting moet mee nemen, prima dan klopt er iets niet in de omgang met elkaar en is de dominantie verhoudingen gewoon niet oké.

Maar voor extra veiligheid, zoals bij vuurwerk en dan de straat op gaan. Kan je prima een kettinkje gebruiken, geen probleem...

Overigens probeer jij maar eens een hengst op een hengstenkeuring eens gewoon aan een halstertje en touw mee te nemen. Hoe goed de dominantie verhoudingen ook zijn, ik durf te wedden dat meneer met jou aan de haal gaat. Of het moet een pony wezen...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 21:14

De verhoudingen tussen mij en de pony`s zijn echt wel duidelijk hoor :D
Mijn ruintje is een jaar of 11 en echt bomproof in principe.
De merrie is een jong ding die nog wat bijgeschaaft moet worden,maar die prima aan het halster loopt en ook gewoon door de hele wijk.
Van auto`s,pizzakoeriers etc kijken ze niet eens op of om.
De merrie is gewoon af en toe een hittepetit,maar ik kan haar prima aan.
Maar als ik met ze samen wil gaan wandelen,lijkt het me gewoon wat extra veiligheid....
Daarbij zijn ze al begonnen met vuurwerk in de wijk,en dat wil nog wel eens een schrikreactie veroorzaken.(schrik mezelf dan ook lam!).
1 onrustige pony zou geen probleem zijn,maar met 2 die aan de kletter zouden gaan,word het wel wat lastig voor me :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:06

En je denkt dat ze van zo een pijnprikkel wel rustig en kalm worden? Een paardenhoofd is wel iets anders dan een hondennek. En bij mijn hond hangt de ketting los!!!! Die zit erom voor de show. Als ik hem aanlijn, krijgt hij een tuig om.

Die slip gaat op die manier niet los hangen, en een klein rukje en hij snijdt al haast in de kaak.
Doe een halstertouw onder de kin door.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:14

Het zou inprincipe prima moeten kunnen.

Maar is het niet veiliger om ze tijdelijk (tot het vuurwerk voorbij is) om en om mee te nemen?
Als er 1 aan de kletter gaat kan je waarschijnlijk nog wel houden maar als er 2 aan de kletter gaan gaat dat je waarschijnlijk niet lukken, met of zonder zelf gemaakte hengstenketting.

Zeker met vuurwerk moet je voorzichtig zijn, er zijn mensen die het leuk vinden om te richten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:54

Was ook mijn gedachte. Dat lijkt mij veiliger. Buiten dat worden paarden niet kalmer als ze in paniek zijn en dan een pijnprikkel krijgen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:18

Quir schreef:
MarcR schreef:

Deze post kan je beter maar gewoon schrappen.

Kijk als je altijd je paard overal met een ketting moet mee nemen, prima dan klopt er iets niet in de omgang met elkaar en is de dominantie verhoudingen gewoon niet oké.

Maar voor extra veiligheid, zoals bij vuurwerk en dan de straat op gaan. Kan je prima een kettinkje gebruiken, geen probleem...

Overigens probeer jij maar eens een hengst op een hengstenkeuring eens gewoon aan een halstertje en touw mee te nemen. Hoe goed de dominantie verhoudingen ook zijn, ik durf te wedden dat meneer met jou aan de haal gaat. Of het moet een pony wezen...

Uit je reactie blijkt dat jouw idee van opvoeden heel wat lager ligt dan de onze.

Als wij onze dominante, jonge merrie aan de hand voeren gebeurt dit uitsluitend met halster en halstertouw.
Wat er ook gebeurt, zij zal nooit zich proberen los te trekken, ook niet als er volop geknald wordt door de talrijke jagers in de buurt.
Haar heftigste reactie zal zijn dat ze blijft stil staan, ons aankijkt en omdat wij rustig blijven zal ze ook verder rustig mee gaan.

Dat je een hengst perfect aan een touw kan mee nemen wordt bewezen op elke western wedstrijd.
Daar zie je geen hengstenkettingen en toch gaat daar geen enkel paard aan de haal met zijn geleider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:22

Die van mij reageert iets heftiger, die wil ook nog weleens een sprong maken of iets steigeren. Ze kalmeert wel snel, maar ik weet zeker dat als ik er zoiets aan zou hangen, ik de situatie veel erger zou maken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:26

MarcR schreef:
Uit je reactie blijkt dat jouw idee van opvoeden heel wat lager ligt dan de onze.

Als wij onze dominante, jonge merrie aan de hand voeren gebeurt dit uitsluitend met halster en halstertouw.
Wat er ook gebeurt, zij zal nooit zich proberen los te trekken, ook niet als er volop geknald wordt door de talrijke jagers in de buurt.
Haar heftigste reactie zal zijn dat ze blijft stil staan, ons aankijkt en omdat wij rustig blijven zal ze ook verder rustig mee gaan.

Dat je een hengst perfect aan een touw kan mee nemen wordt bewezen op elke western wedstrijd.
Daar zie je geen hengstenkettingen en toch gaat daar geen enkel paard aan de haal met zijn geleider.

Gadver, wat een verschrikkelijk denigrerende reactie. Ze geeft aan dat ze het nu tijdelijk even wil doen ter voorkoming van problemen, omdat ze er twee tegelijk mee moet nemen. Waarschijnlijk zit daar inderdaad een stuk onzekerheid waardoor de paarden er vandoor kunnen gaan. En waarschijnlijk zijn er ook mensen die het zonder ketting lukt. Maar de TS is tenminste wel realistisch genoeg om in te zien dat het bij haar wellicht verkeerd kan gaan en zoekt naar een oplossing.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:09

Het gaat er niet om of ze een ketting wil of niet.
Maar of het wel verstandig is om met vuurwerk met 2 paarden tegelijk te wandelen.
Of je een ketting hebt of niet, als 2 paarden aan de kletter gaan hou je ze simpel weg niet.
Daarbij hoeft het niet aan ts te liggen, er zijn mensen die vinden richten met vuurwerk leuk en met 2 paarden aan de hand heb je gewoon minder bewegingruimte.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:15

@nicky: dat is een heel ander verhaal. Maar reacties als "dan ligt jouw idee van opvoeden heel wat lager dan de onze" is denigrerend en compleet overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:30

Dat vond ik ook overbedig :j

Ik denk wel dat er andere, veiligere en paardvriendelijkere manieren zijn om je paarden van A naar B te krijgen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:38

ik heb ook weleens paarden een paar keer zo van a naar b gebracht,en dat ging dan prima.daarna probeerde ik ook vaak genoeg een keer weer om gewoon halster en halstertouw te doen,maar sommige paarden zijn het gewoon nodig.
ik heb hier op stal ook een 2 jarige hengst op stal staan, die in het begin keurig met me mee liep en opeens kreeg hij praatjes.na een paar keer met de hengsteketting ging het daarna prima.
het is en blijft een hulpmiddel.