Wat aan te schaffen bij aankoop paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ekanbeer

Wat aan te schaffen bij aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:39

Hallo iedereen!

Ik weet dat er misschien een bestaand topic is over dit onderwerp, maar ik vond het niet meteen. Ik heb een paardje op het oog dat boven mijn budget ligt, dit zonder de "materiaalkosten" meegerekend. Ik zou heel wat gerief kunnen overnemen van de vorige eigenaar, maar het totaalplaatje om alles over te nemen, ligt mij te hoog. Daarom zou ik graag willen schiften zodat ik voor een redelijk bedrag het nodige gerief heb. De lijst die zij gemaakt heeft bevat nu:

- een staldeken
- 2x winterdeken
- een buitenwinterdeken, ik vermoed dat dit een waterdicht winterdeken zal zijn voor op de wei
- een vliegendeken
- een zweetdeken

Daarnaast heeft ze me ook aangeraden een 300 g onderdeken te kopen.
Zadel en hoofdstel, klochen, peesbeschermers, zadeldoek... neem ik zowiso over, maar over de dekens ben ik er niet echt uit. Het vliegendeken denk ik zo te laten; dat kan ik immers nog komen wanneer het terug zomer wordt, het zweetdeken en het winterdeken neem ik wel natuurlijk, maar ik vroeg me dus af of het nodig is én een staldeken én een (of 2???) winterdeken(s) én een onderdeken te nemen?
Het paard is geschoren, en komt bij ons thuis (wei & stal) te staan.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

NZ92

Re: Wat aan te schaffen bij aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:46

Ik zou gewoon een dikke winterdeken nemen met onderdeken voor als het echt gaat vriezen
en een zweetdeken.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:53

Het ligt er een beetje aan wat je paard gewent is en wat jij wil.
De meeste paarden hebben:
0, 100/200 en 300 grams waterdichte regendekens

Als ze veel op stal staat is een regendeken niet nodig en kan je met een staldeken af. Als je haar ook buiten zet (ik zie dat je ook een wei heb) dan kan dat niet met een staldeken. Je kan dan eventueel wel een staldeken onder je regendeken doen voor extra warmte. (als onderdeken)
Je kan ook kiezen om een 100 grams deken met een onderdeken kopen. Dan heb je maar één (2 in 1) deken nodig.

een zweetdeken is wel erg handig, die zou ik zeker kopen.
of je een vliegendeken nodig heb moet je naar de omgeving kijken, als er veel dazen zijn is het echt een must. Maar dat kan altijd later nog.

Ik denk dat je vooral moet kijken hoeveel ze vraagt voor het setje dekens.
Wat betreft de prijs voor niuew spul: De waterdichte dekens heb je al voor 50-60 euro. (uitverkoop, Nika horseproducts, etc)
een zweetdeken heb je al voor 20 euro (fleece)

Ik hoop dat je hier iets aan heb. Succes met je paardje!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:56

Op zich hoeft een staldeken niet natuurlijk. Ken zat mensen die gewoon hun paard met de winterdeken op stal hebben (zijn wel buitenstallen, weet niet hoe jou stal is?)
Ik zou gaan voor een goede dikke winterdeken of een wat dunnere en daar een onderdeken bij kopen. In het laatste geval kun je straks als het weer wat warmer wordt mooi die onderdeken eraf halen en heb je een soort tussendeken. Die vliegendeken zou ik lekker mee wachten voorlopig. Zweetdeken is wel handig!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:58

Aangezien het nu waarschijnlijk alleen maar kouder gaat worden: neem de dekens erbij die het paard nu buiten gebruikt. Daarnaast misschien nog een 100 grams deken erbij voor als het echt koud wordt. Het paard komt vanzelf dikker in de vacht als het kouder wordt, en de 100 grams is om een eventuele plotselinge kou op te vangen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:01

Mijn paard staat altijd met regendekens op stal. (en ze staat er ook mee buiten ;)) Staldeken is dus echt overbodig.

Zweetdeken en een goede winterdeken is wat je nu nodig hebt. En dat kan inderdaad een tussendeken zijn (200/250 gram) met een onderdeken.

Zomerdeken en vliegendeken kan je kopen wanneer je ze nodig hebt. Dat duurt nog wel even.

Ekanbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:07

Het paard is nu gewend binnen te staan (in een privéstalling) en bij mij zou het dus in een stal komen te staan die op de wei staat, een buitenstal dus. Het gaat dus een hele verandering zijn aangezien ik denk dat het paard nu ook niet zo vaak naar buiten gaat.

Dank je wel al voor de antwoorden!

Als ik het goed begrijp kan je een staldeken dus eventueel ook als onderdeken gebruiken dan? Hebben jullie paarden een hele winter eenzelfde deken op dan? Want als ze op de wei gaan en ze rollen hun een keer kan ik me voorstellen dat het behoorlijk vies wordt na verloop van tijd?

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:07

Ik weet natuurlijk niet precies wat je al hebt maar mijn lijstje zou zijn:
-Halster+touw eventueel 2 keer als reserve is handig
-Zweetdeken
-Waterdichte 0 gram regendeken
-150 gram waterdichte winterdeken
-300 gram waterdichte winterdeken
-Zadel + dekjes
-Hoofdstel
-Longeertouw
-Longeersingel + bijzettouwtjes
-Peesbeschermers
-Transportbeschermers of bandages voor op de trailer

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:09

Ja natuurlijk, maar dat is toch niet erg :) Als je die dingen vaak gaat wassen worden ze niet meer zo goed waterdicht. De betere dekens zijn ook wel een beetje vuil afstotend heb ik gemerkt.
Ik heb een staldeken tijdelijk als onderdelen gebruikt, maar onderdekens zijn er niet voor niets.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:11

Ik was in het winterseizoen mijn dekens niet tussendoor. Niemand trouwens bij ons op stal.

Ik gebruik een staldeken liever niet als onderdeken. Een staldeken is vaak gladder aan de buitenkant en meestal blijft het dan niet lekker liggen met rollen en gek doen. Ook heb je dan veel meer sluitingen onder je deken dan bij een onderdeken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:15

Ik zou gewoon een goede horseware deken nemen goed waterdicht en stevig (Amigo/Rhino/Rambo) Je hebt bv de Rambo duo en die kan je paard dragen met verschillende onderdekens. Kost wel wat maar dan heb je ook wat.

Je hebt ook van de goedkopere lijn van Horseware Amigo dekens waar die onderdekens onderkunnen (maar weet nu zo niet uit mijn hoofd wel type dat is)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:20

Buitendeken kan je ook op stal gebruiken. Andersom is ivm niet waterdicht af te raden. Staldeken kan je dus daar laten.
Als er nog 1 van die buitendekens waterdicht is zou ik die meenemen, mocht de 1e dan toch doorlekken kan je wisselen. Zweetdeken kan handig zijn, maar als je bv nog een wollen deken hebt liggen die voor paardengebruik mag kan je die samen met een deken/longeersingel ook gebruiken. Die dingen moet je toch niet al te lang op laten ivm werking. Vliegendeken heb je inderdaad nog niet nodig.
Schrijf van alle dekens die je niet wil wel even maat, merk en type op mocht je dan in de toekomst er toch 1 nodig hebben dan weet je wat je paard zou moeten passen.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:22

MIjn paarden staan ook met waterdichte buitendekens op stal en buiten. Wissel dan niet naar staldekens. Wel is het handig, helemaal als het paard geschoren is, om een ongevoerde/licht gevoerde regendeken te hebben, een tussen deken en een 300grams deken.

Misschien off topic... maar je schrijft in je OP dat het eigenlijk allemaal al boven je budget ligt ? Heb je wel de nodige financieen om evt bijkomende onkosten op te vangen voor bijv. dierenarts???

Ekanbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 20:57

Ja hoor ;) dat is geen probleem. Het wordt mijn eerste paard, maar het ligt dus boven het budget dat effectief voorzien was voor het paard. Natuurlijk houden ik en men ouders ook rekening met bijkomende kosten. Niet enkel DA ook hoefsmid, ontworming enz. Het paard is ook verzekerd, dus we kunnen die verzekering eventueel ook overnemen.
Heel bedankt iedereen voor de reacties & tips enzo! Een goed onderdeken zal ik me zowiso nieuw aanschaffen, de dekens die niet waterdicht zijn (op zweetdeken na) ga ik waarschijnlijk niet nemen dan en zelf een goed nieuw aanschaffen dat wel waterbestendig is!

Ekanbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:05

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:12

Deze dekens zijn in principe waterdicht dacht ik, maar als je 2e hands koopt altijd even navragen. Als men dekens professioneel laat reinigen kun je namelijk ook kiezen voor opnieuw waterdicht maken. Alleen wassen zijn ze niet meer goed waterdicht.

En goed dat je rekening gehouden met evt bijkomende kosten. Je ziet zo vaak hier op bokt dat mensen hier geen rekening mee houden.

Tip voor een winterdeken aanschaffen... als je niet dringend om een deken verlegen zit, wacht dan tot het opruimingsseizoen of aanbieding. In het voorjaar zijn de dekens vaak met korting te kopen, misschien wel 'uit de mode' voor het komende winterseizoen, maar who cares..

Ekanbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:19

Mode of niet maakt me niet uit hoor, zolang het maar in goede staat is en goed past & dat laatste is normaal wel het geval als je het gerief kan overnemen.

Als ik het paard zou nemen, is het wel een must, het is mijn eerste paardje, dus heb ik zelf nog geen spullen en het is geschoren. Vliegendekens enzo zijn nu inderdaad niet aan de orde.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:24

Als je het kan overnemen is het aannemelijk dat het past ja. Als je nog spullen erbij moet/wilt hebben.. rond deze tijd hebben veel ruitershops (iig bij mij in de buurt, overijssel) outlet dagen waar je spullen voor aantrekkelijke prijzen kunt kopen, ook dekens, zadeldekken etc.

Iig alvast veel plezier met je toekomstige paard!!!

Deejay1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:45

Voque48 schreef:
Ik weet natuurlijk niet precies wat je al hebt maar mijn lijstje zou zijn:
-Halster+touw eventueel 2 keer als reserve is handig
-Zweetdeken
-Waterdichte 0 gram regendeken
-150 gram waterdichte winterdeken
-300 gram waterdichte winterdeken
-Zadel + dekjes
-Hoofdstel
-Longeertouw
-Longeersingel + bijzettouwtjes
-Peesbeschermers
-Transportbeschermers of bandages voor op de trailer

-Poetsspullen

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:53

Ja een aantal verschillende dekens is wel heel handig.

Ik wil je wel aanraden ze allemaal een keer daar op het paard te leggen om te kijken hoe ze vallen. Ik heb dat niet gedaan en daar nu spijt van.
Bij mijn paard heb ik 3 dekens overgenomen, waarvan er maar eentje echt goed zit. Eentje zakt af naar achteren, en van de andere kijgt ze een wondje/drukplek op haar schoft..
Heb nu dus toch nog een nieuwe dikkere winterdeken moeten kopen (leek eerst goed te passen, krijgt ze echter toch weer een plek van :( ) Dat ze goed lijken te passen zegt dus niet alles, maar als ze niet echt lekker passen; niet overnemen, want dan heb je er toch niets aan.
Ik weet in ieder geval dat ik haar volgend jaar niet scheer en gewoon zonder dekens ga houden, gaat gewoon niet zo goed bij haar.

Wat ik nog aan onvoorziene kosten had;
- een nieuwe gevoerde winterdeken deken dus
- voerton + voerschep
- extra halstertouw
- zalfjes voor plek op schoft
- peesbeschermers (ze blijkt soms aan te tikken)

En wat ik van te voren wist aan bijkomende kosten:
- zadel (+ toebehoren, vergis je daar niet in)
- poetsspullen
- zweetdeken
- nieuw hoofdstel (nog te kopen, maar heeft geen haast)

Je zal er gaandeweg toch achterkomen dat je bepaalde spullen mist en die bijkopen.