Ben ik te "groot" geworden voor mijn zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annet155

Ben ik te "groot" geworden voor mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 17:20

Hoi bokkers,
Zoals de titel al zegt, vinden jullie mij te groot voor m'n zadel ? anderhalf jaar geleden heb ik dit zadel gekocht maar ik ben sindsdien 5 kilo aangekomen en het is een 16,5 inch geloof ik. Ik heb zelf het idee dat ik teveel achterop de lepel zit. Nu ik een tijdje paarden van anderen heb gereden door een operatie bij mijn paard heb ik dus ook andere (grotere) zadels kunnen proberen. Ik merk zelf dat ik toch een stuk fijner zit in een 17,5 inch. Maar dat kan ook komen door een diepere zit en grotere wrongen.
Een ander zadel wil ik pas kopen als het echt nodig is, als ik gewoon niet goed genoeg zit wil ik daar eerst aan werken in plaats van grijpen naar een diepe zit en dikke wrongen.
Brand maar los!

Afbeelding
rijtechnisch verder om te janken maar op deze foto zie je wel goed dat ik achterop de lepel zit..

Want we kunnen het wel ;)
http://imageshack.us/photo/my-images/24/dsc00123fd.jpg/

Jazzfan123

Re: Ben ik te "groot" geworden voor mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:24

De inchmaat heeft ook te maken met de lengte van je bovenbenen, en als ik naar je bovenbenen kijk, zou ik een 17 of 17,,5 ook passender vinden. Want je kont is echt niet te groot hoor!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 17:29

Ik heb ook veel moeite mijn onderbenen in draf stil te houden, ik ben 1,80 lang en paard lief is 1.75 hoog laatst gemeten. maar jij vind niet dat ik te ver op de lepel zit? Want ik ben dus bang dat m'n paard hier last van gaat krijgen.

Jazzfan123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:32

ja vind wel dat je meer voor in het zadel moet zitten, maar of dat komt doordat je zadel te klein is, dat is de vraag!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:35

Ja, je zit wel te ver op de lepel.
16,5 is wel erg klein voor iemand van 1,80. Ik ben zelf 183 en heb 18 inch.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:39

Het zadel past, maar je kunt idd wat meer naar voren komen (beugels gaatje laten zakken?) Heb je een foto van het zadel zonder dat je er op zit? Om te zien wat voor een zitting het is?
Er moet een hand achter je kont kunnen en dat lukt. Wel lijkt de achterkant van het zadel wat hoger dan de voorkant, dus het ligt niet horizontaal en zo druk je nog meer op de achterkant als je niet in het midden zit.
Het is verwonderlijk dat het zadel je niet juist naar voren dwingt, zoals het ligt.
Hoe zit je er op zonder beugels?

Verder, als je een groter zadel lekkerder vind zitten, kun je gewoon naar een groter zadel, niemand die je tegenhoud, maar deze zou op zich kunnen voldoen voor je figuur.

De inchmaat is zuiver van voorkant zadel recht naar achterkant zadel en heeft niets met beenlengte te maken.

Jazzfan123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:41

Lusitana schreef:
De inchmaat is zuiver van voorkant zadel recht naar achterkant zadel en heeft niets met beenlengte te maken.

Het heeft absoluut wel met de lengte van je bovenbeen te maken, vraag een goede zadelmaker maar waarom.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:41

ik zou toch voor een maatje groter gaan denk dat je daar een stuk prettiger in zit

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:50

Jazzfan123 schreef:
Lusitana schreef:

Het heeft absoluut wel met de lengte van je bovenbeen te maken, vraag een goede zadelmaker maar waarom.

Je kunt geen verschillenden dingen aangeven in 1 maat.
De inchmaat slaat op de lengte van de zitting in een rechte lijn. Of dat nou een western, dressuur,. spring of weet ik het wat voor een zadel is.
Je hebt aparte bovenbeenaanpassingen "lang" of "kort" zweetblad, naast de standaard, maar dat staat echt los van de inches.

Ik denk dat je bedoeld dat als je een been meer gebogen hebt, je meer inches nodig hebt. Maar in een dressuurzadel ligt je bovenbeen bijna vertikaal.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 17:53

Het zadel drukt me inderdaad niet naar voren, wil is het inderdaad zo dat m'n beugels 1 of 2 gaten langer mogen maar dan gaan mijn benen echt een eigen leven leiden :Y)
Ik heb helaas geen foto van het zadel zonder mij erop maar het is echt een vrij vlakke zitting. Verder wel een fijn zadel, zit heel zacht :j
Ik zal vanavond eventjes de inch maat opmeten want die weet ik ook niet zeker. Vanaf de voorkant van de boom naar de achterkant van de lepel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:56

Ja.
Als je deze beugellengte het prettigst vind, dan kun je idd beter aan een iets groter zadel denken, want het is net die ruim 2 cm die het verspringt die je dan van je beugellengte kunt pakken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:00

HIHI... ja meid, je bent veeeeeels te dik voor dat zadel!!!!Nee hoor grapje!!
Dat het zadel wat groter zou mogen voor je paard is een ander verhaal!
Dat word dus zoeken naar een zadel dat voor beide past!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:30

Haha nee zo bedoel ik het ook niet hoor! Ik ben ook blij met die 5 kilo meer. Ik ben nu een beetje aan het rond kijken op marktplaats. Op het andere paard dat ik rij ligt een daaleman zadel met een heerlijke diepe zit en best dikke wrongen. Op weer een ander paard ligt een ainsley met een extreem diepe zit en daar krijg ik rugpijn van. Wel allebei 17,5 inch.
Mijn paard heeft een hoge schoft en een lange rug, een terug gesneden kamer zou dus wel een vereiste moeten zijn. Ook moet het een medium/smalle kamer hebben.
Ik ben van plan er een te kopen en die dan aan te laten passen door een zadelmaker uit de buurt. Mocht het niet pasbaar te maken zijn kan ik altijd nog door verkopen..

Wat voor zadels zijn aanraders voor een paard met een hoge schoft? in andere topics zie ik Kentaur en Kieffer zadels voorbij komen?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:55

Ik heb een Prestige Doge voor mijn merrie met hoge schoft, heerlijk zadel. Prima pasvorm, zit heel fijn en de kwaliteit is top +:)+

Hiervoor had ik een Kentaur Penelopa, ook een heel fijn zadel, alleen paste deze niet meer op mijn paard na een paar maanden wat 'intensiever' rijden :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:05

Prestige is een vrij smal zadel wat voor dit paard waarschijnlijk niet geschikt is. Ik kan het niet helemaal goed beoordelen maar het lijkt mij een vrij breed geraamd paard.
Op de foto zit je erg op de lepel te rijden waar niet bevorderlijk is voor de rug van je paard.
Ik zou kijken voor een wat vlakker zadel met een niet te diepe zit. Bv een Stubben scandica of een KN symphonie

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:36

Precieze inch maat van mijn zadel... 16,1 inch :oo
En de inch maat van het zadel van mijn berijdpaard, 17,7 inch.
Klein verschilletje O:)
Ik ga op zoek naar een ander zadel, helaas is mijn budget krap, doordat hij zijn oogkas pas heeft gebroken en daarvoor geopereerd is geweest ben ik net een paar duizend euro lichter :$
Ik kijk zelf vooral naar zadels met een lang zweetblad 17,5 inch en medium boommaat, rond de 6/700 euro. Groot ramig valt wel mee, hij is eigenlijk best smal.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:40

Kentaur Medea of Penelopa met verlend zweetblad :)? Ik heb de mijne toen gekocht voor 350 Euro en die zag er echt nog prima uit (Penelopa). Stalgenootje had exact hetzelfde zadel, maar dan met een verlengd zweetblad (is een redelijk lang meisje) :)

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:45

De Medea spreekt mij meer aan als de penelopa door de lange wrongen. Dus dat moet prima kunnen binnen mijn budget? heb jij dat zadel na aankoop laten aanpassen door een zadelmaker of kon je zelf beoordelen dat hij goed lag?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:00

De staleigenaresse heeft er in eerste instantie naar gekeken, toen een paar keer mee gereden (ik mocht het zadel een weekje testen en mijn paard geeft het heel goed zelf aan wanneer ze iets niet fijn vindt) en later heeft de osteopaat, die zich ook bezig houdt met het passen van zadels en dierenarts is, nog naar mijn zadel gekeken :)

Ik kwam bij dit zadel uit, nadat ik de zadels van meerdere kennissen en stalgenoten op mijn paard had gehad. Dit zadel lag toen verreweg het best en toen ben ik op zoek gegaan naar een soortgelijk zadel, ook omdat ik het zadel zelf heerlijk vind zitten (lag ook al op mijn bijrijdpaard, vandaar dat ik al veel ervaring had met een Kentaur zadel).

Binnen jouw budget moet je prima kunnen slagen voor een Kentaur :j De mijne heb ik voor 300 Euro weer verkocht in nette staat (en dus maar 50 Euro verlies geleden na een paar maanden gebruik, de winkelprijs lag rond de 1100 Euro) :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:08

Correctie, de Medea en Penelopa heb je beiden nieuw al rond de 1000 Euro :) Dus met een budget van 600 á 700 Euro moet je ruim uit kunnen komen wanneer je voor een tweedehands zadel gaat ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:11

Zadel lijkt niet goed te liggen bij de schouder. Vind voor paard te klein en smal.

Jij bent niet te groot maar je zit tever naar achteren,dit kan teken zijn dat je wel te groot bent.
Welliswaar is half maatje groter beter

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:14

Ik vind zo'n kleurtje trouwens ook wel om te kwijlen :D Staat vast mooi op mijn koffievosje :D

Afbeelding

Kentaur Medea :)

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:54

tita schreef:
Zadel lijkt niet goed te liggen bij de schouder. Vind voor paard te klein en smal.

Jij bent niet te groot maar je zit tever naar achteren,dit kan teken zijn dat je wel te groot bent.
Welliswaar is half maatje groter beter

Ik ben het met je eens, ik denk dat de zadelpasser (van een winkel dus geen "echte") van toen daar ook niet op gelet heeft.
Ik kijk nu zelf meer naar 17,5 of 18 inch zadels omdat het paard dat ik verder nog rij een 17,7 inch zadel heeft en ik daar echt lekker op zit, ik ga er niet in schuiven oid. Wat is verder een "gevaar" van een te groot zadel? Ik denk nu eigenlijk, beter te groot dan te klein..

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:56

Yelly schreef:
Ik vind zo'n kleurtje trouwens ook wel om te kwijlen :D Staat vast mooi op mijn koffievosje :D

Afbeelding

Kentaur Medea :)

Heel mooi kleurtje! zeker op een koffievos! Ik denk dat het op mijn donkerbruine wat minder mooi is, en dat ik er misschien toch ook wel weer sneller op uit ben gekeken als op een zwart zadel.

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:51

Jazzfan123 schreef:
De inchmaat heeft ook te maken met de lengte van je bovenbenen, en als ik naar je bovenbenen kijk, zou ik een 17 of 17,,5 ook passender vinden. Want je kont is echt niet te groot hoor!

Daar ben ik het helemaal mee eens! Ook een ideetje is om de zadelmaker gewoon een keer langs te laten komen. :)