Welk bit voor paard met gevoelige mond binnenin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy1984

Welk bit voor paard met gevoelige mond binnenin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:26

Hoi,

Ik heb een probleempje met mijn paard haar mond.
Ze heeft aan de rechterkant precies op de plek van het bit aan de binnenkant van haar mond een soort blaar.
Net als bij mensen lijkt het op een aft.
Ik heb haar al op rust gehad, vet elke keer voor het rijden haar mond in met uierzalf.
Helaas blijft het gevoelig en gaat het plekje na 1 of 2 keer rijden weer open.
Ik heb er extra goed opgelet of ik met te harde hand rij, maar ze zeggen dat dat echt niet zo is en zelf denk ik ook dat dat het niet is.
Het zijn dus niet haar mondhoeken, maar echt de binnenkant van haar wang zeg maar.
Mij instructrice heeft nagekeken of het hoofdstel, bit e.d. goed zit en dat zit allemaal goed.
Iemand tips? Misschien aanpassing van het bit? Of zou het gewoon altijd een gevoelig plekje blijven?
Ik rijd nu met een dubbelgebroken d-trens, met bolletje.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Najoveh

Re: Welk bit voor paard met gevoelige mond binnenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:32

Wat vreemd..
Geen idee of je hier iets aan hebt, maar is bitloos misschien een optie?
En heb je dit al eens voorgelegd aan een da? Misschien heeft die een idee?

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:45

Heb nog niet geinformeerd bij de DA.
Zal hem eens bellen en vragen of hij er eens naar wil kijken.
Het is ook alleen maar aan de rechterkant, dus niet aan twee kanten.
Ik ben van mezelf links sterker, dus als het links zat, had ik er misschien nog een verklaring voor, maar nu weet ik het niet...
Helaas is bitloos geen optie i.v.m. wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:36

Ik zou er idd eerst eens een DA naar laten kijken, en dan kijken wat er überhaupt mogelijk is.

Wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat je zegt dat bitloos geen optie is ivm wedstrijden, het lijkt me dat het welzijn van je paard toch iets belangrijker is dan een paar puntjes? Ik ben helemaal geen bitloosvoorstander, meer een voorstander van bitgebruik om eerlijk te zijn, maar als het om een medisch iets gaat, had ik er allang het bit uitgehaald, zeker omdat je zegt dat het na 2x rijden weer open ligt.....
Je hoeft je paard toch ook niet gelijk stil te zetten, je kunt ook prima longeren met een kaptoom, en nog bv een slofje of een pessoa gebruiken ook.

wortel115
Blogger

Re: Welk bit voor paard met gevoelige mond binnenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:41

Je zou misschien nog een iets dikker bit kunnen proberen, ik zou niet voor een rubber bit gaan dan word het juist erger die zijn niet zo fijn en zacht als ze zeggen. Weet je instructeur ookgeen oplossing?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:52

Amy1984 schreef:
Heb nog niet geinformeerd bij de DA.
Zal hem eens bellen en vragen of hij er eens naar wil kijken.
Het is ook alleen maar aan de rechterkant, dus niet aan twee kanten.
Ik ben van mezelf links sterker, dus als het links zat, had ik er misschien nog een verklaring voor, maar nu weet ik het niet...
Helaas is bitloos geen optie i.v.m. wedstrijden.

Als je op links meer teugeldruk hebt dan op rechts, dat verklaart ook meteen jou probleem,
Van die blaar die je paard in zijn mond heeft , zit er niet toevallig een scherpe punt aan je bit erges ?
Is er mischien iemand bij jou in de buurt die je teugeldruk kan gaan meten?, het is ook niet fijn voor je paard, dat je op de ene kant
Meer druk gebruikt op je teugels dan op de ander kant,
En hoeveel ruimte heeft je paard in zijn mond, ?