Welk bit voor headshaker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Welk bit voor headshaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 12:24

Sorry voor de vage titel maar mijn "probleem" zit als volgt.
Mijn paard is al zo'n 5 jaar een headshaker. We hebben al genoeg dierenartsen, ostheopaat, tandarts, ... laten komen. De oorzaak van het probleem is nooit gevonden. Nu is het in al die jaren wel enorm verbeterd en shaket hij eigenlijk niet meer. Behalve bij stress of dergelijke. Hij shaket trouwens onder het zadel, aan de longe, op de weide, op stal, ... Af en toe heeft hij nog eens een periode van enkele weken dat hij dan af en toe shaket en met zichzelf geen blijf weet.
Sinds een dik half jaar rijden we bitloos met een hackamore. Hier reageert hij echt fijn op, teugels hangen steeds door, bij de minste ophouding luistert hij, hij loopt ontspannen de baan door. Hij shaket ook niet meer sinds ik hem hiermee rijd.

Nu is hij onlangs veranderd van stalling en daar in de piste rijden is natuurlijk eng :+ En ik kan hem niet genoeg begeleiden en rijden dankzij de hackamore want ja dan mag je geen teugelcontact hebben. En aangezien hij al zijn trucjes bovenhaalt heb ik er terug zijn hoofdstel met bit in gehangen. Hier rijden we weer zo'n drie weken mee. Dit is een dubbel gebroken koperen watertrens. Hij heeft moeite met het teugelcontact en probeert het bit vast te pakken. Nu kan dit ook zijn omdat ik hem al een tijd bitloos rij, maar ik heb de indruk dat hij het bit gewoon niet aangenaam (meer) vind. Die indruk had ik al voor ik met het bitloos rijden begon, vandaar de overstap. Hij is altijd al een paard geweest met een gevoelige mond, dus het rijden was altijd met zacht teugelcontact maar nu niet overdreven vergeleken met andere paarden.

Zijn er andere bitten die misschien beter in de aanmerking komen voor dit probleem?
Als ik hem net kocht reed ik hem het eerste half jaar met een kneveltrens, daarna met een enkelgebroken bustrens en nu al jaren met het dubbelgebroken.

Anoniem

Re: Welk bit voor headshaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:57

Is een andere bitloze optoming geen idee ipv een (scherpe) hackamore? Zoals een sidepulle of kaak/kingekruist.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:32

Eigenlijk wil ik gewoon blijven rijden met de hack als bitloos, hij reageert er goed op. En aangezien het nogal een tank is, heb ik liever een duidelijke rem. Hij liep vroeger regelmatig de bakrand op...
Ik zoek gewoon een bit nu dat wat beter ligt, ik wil hem ook niet altijd bitloos blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:35

Tja je zou misschien een myler oid kunnen proberen, maarre met die hack stop je hem echt niet sneller dan met bijv een kaakgekruist hoofdstel :n

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:38

In Myler zijn er verschillende levels ofzo? Ik heb ze hier in België nog nooit in de winkel zien liggen eigenlijk dus weet er niet veel over.

Met de hack is hij echt voorzichtig, dat is gewoon teugels opnemen en ik heb reactie. Geeft een kaakgekruist dan hetzelfde effect als een hack of kan je daar dan wel met een constante aanleuning rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:40

stefleder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:41

"Heel simpel, een bit hoort huis in een computer. Ga terug bitloos rijden met een kaptoom zonder hackamore.

groetjes

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 09:45

Stefleder, ik ben echt wel op zoek naar een bit en niet nog een bitloze optoming