Welk boomloze zadel voor shetlanders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Welk boomloze zadel voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:09

Hoihoi,

Ik zit te twijfelen wat nou echt geschikt is voor mijn mormels.
Het moet gaat passen op 2 ranke shetlanders, beide met schoft. een van 1 meter, een van 1,10 meter
Nu zit ik met het punt dat ik lesjes geef, en er dus beginnertjes op rijden. soms met zelfs een spierziekte-of erg wankele zit.
Het zadel moet dus echt goed steun geven aan de ruitertjes.
Verder niet duurder als 250,- mag ook tweedehands als het dan maar te verkrijgen is.
Ik twijfel tussen 3 zadels

Barefoot kids (240,-)
http://www.boomloosrijden.nl/kidsdrytexgroot.htm
Voordelen
Erg leuk, makkelijk verkrijgbaar, kan getest worden, binnen budget gewoon nieuw.
Nadelen
Kinderen zijn er kwa zit maat snel te groot voor, en dan schijnt het erg vervelend te zitten.

Interhippique (160,- inc. singel, beugels, beugelriemen)
http://www.interhippique.nl/webyep-syst ... g&ALTETXT=
Voordelen
Kan ik (van een kennis) testen, goede prijs, zit hier in de buurt.
Nadelen
ik heb gehoord dat er niet veel steun voor de ruitertjes is, kan iemand dit bevestigen?

Randoll's zadel Cana
Voordelen
Kan ik tweedehands voor goede prijs overnemen, ziet er mooi uit, kinderen zijn er niet snel te groot voor.
Nadelen
dat ik er niks tot weinig over weet kwa ervaringen

Kan iemand me hier in adviseren, of weet je zelfs nog een ander zadel? ik hoor het graag!

Anoniem

Re: Welk boomloze zadel voor shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:19

Barefoot!
Hier worden er ook lessen meegegeven,die dingen zijn geweldig!
Denk er wel aan dat je er ook een pad à 60 euro onder moet doen. :j

Interhippihue schijnt bagger te zijn qua kwaliteit,daar heb ik geen ervaring mee,maar wel veel slechte ervaringen gelezen.

Randoll ken ik ook niet.

Een wintec?
Wintec educatief : http://www.horseshopinternational.nl/im ... zadelV.jpg
Norton heeft ook kwalitatief goede zadeltjes :)
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=169
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=152

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:36

FlorisSam schreef:
Barefoot!
Hier worden er ook lessen meegegeven,die dingen zijn geweldig!
Denk er wel aan dat je er ook een pad à 60 euro onder moet doen. :j

Interhippihue schijnt bagger te zijn qua kwaliteit,daar heb ik geen ervaring mee,maar wel veel slechte ervaringen gelezen.

Randoll ken ik ook niet.

Een wintec?
Wintec educatief : http://www.horseshopinternational.nl/im ... zadelV.jpg
Norton heeft ook kwalitatief goede zadeltjes :)
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=169
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=152

Hee,

Ja dat van Interhippique heb ik ook gehoord, maar heb hem er toch even bij gezet, misschien zijn er nog andere ervaringen.

Maar even over die Barefoot, hoe zit dat als er een meisje met maat 170 op gaat zitten? er staat namelijk dat het voor kids is tot broekmaat 140. maar ik heb ook wel grotere kinderen. Het is niet erg als dat dan niet perfect zit (mennen dan toch meer als rijden) Maar ze moeten er wel wat mee kunnen rond hobbelen.

Haha, das leuk. Ik heb nu voor 1 pony een wintec (niet de kids, maar een 15 inch aangemeten zadeltje)
en voor de andere 2 heb ik precies die 2 die je nu aanraad!
Het probleem is dat ik 1 drachtige merrie heb, en een die snel aan komf of juist afvalt, en daardoor liggen de zadels snel minder goed. en met boomzadels kan ik dan wel iedere maand een zadelpasser laten komen. vandaar dat ik boomloos wil!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:43

Het Barefoot zadeltje is echt voor kinderen , met een jaar of 12 is het toch wel afgelopen hoor , of al eerder als kinderen wat dikker / groter zijn.

Ik zou hem meestal aanraden voor kinderen van 6 tot 10 jaar , vanaf een jaar of 10 is een maat 0 ook wel goed te doen en is het zonde om nog voor 2 jaartjes een kleiner zadeltje te kopen (als ze niet zo veel rijden) :)

Als je op de BoomloosRijden-website doorklikt op de Kids zadeltjes zie je een paar foto's met wat oudere meiden die er mee aan het rijden zijn , als ze groter worden dan dat zit het niet lekker meer , de bovenbenen worden dan simpelweg te lang waardoor de beugels in verhouding te ver naar achteren gaan zitten , de verhoudingen kloppen niet meer. Of ze krijgen wat rondere billen :P

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:47

Het punt is dat groter echt niet past op mijn pony´s.
Nu is het wel met dat wintec zadel, die van 15 inch, dat zelfs ik (met broekmaat 40) er nog een rondje normaal mee kan rijden. tuurlijk zit dat niet top, maar het kan wel. is dat bij barefoot ook zo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:31

Nou ik raad het af , maar dat zou ik met een maat 40 op een 15 inch zadeltje ook doen hoor , je gaat dan gewoonweg te veel op de achterkant van het zadel zitten en dat is vrij funest voor een fatsoenlijke drukverdeling....... het komt best wel eens voor dat mensen toch een te klein zadeltje willen gebruiken en dan steeds maar blijven zeggen dat het best wel kan , dat ze er goed in zitten en er fatsoenlijk mee kunnen rijden...en het dan nog oprecht geloven dat het zo is ook.

Maar eigenlijk kan het gewoon NIET. Een zadel is er op gemaakt om een ruiter te hebben die in het midden zit , niet met de billen op de achterkant :P

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:37

je hebt ook een barefoot maat 0 deze is meer geschikt voor alle kinderen ook dus met broek maat 170

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 17:00

keona schreef:
je hebt ook een barefoot maat 0 deze is meer geschikt voor alle kinderen ook dus met broek maat 170

Helaas past dat niet op mn shetjes.

pmarena schreef:
Nou ik raad het af , maar dat zou ik met een maat 40 op een 15 inch zadeltje ook doen hoor , je gaat dan gewoonweg te veel op de achterkant van het zadel zitten en dat is vrij funest voor een fatsoenlijke drukverdeling....... het komt best wel eens voor dat mensen toch een te klein zadeltje willen gebruiken en dan steeds maar blijven zeggen dat het best wel kan , dat ze er goed in zitten en er fatsoenlijk mee kunnen rijden...en het dan nog oprecht geloven dat het zo is ook.

Maar eigenlijk kan het gewoon NIET. Een zadel is er op gemaakt om een ruiter te hebben die in het midden zit , niet met de billen op de achterkant :P

Klopt, helemaal mee eens. Maar toch gebeurt het wel is. Zeker niet vaak.
Het gaat mij er dus om dat het wel kan als het even niet anders is...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:31

waarom zou dat niet passen,een boomloos zadel is anders als een boomzadel.en het paard krijgt alleen druk waar de ruiter zit.dus ook al is het wat langer,dat geeft niet bij een boom zadel wel.en als een maat 0 niet past op jou shetties dan zijn het wel kleintjes en dan ga je er toch niemand op zetten met een broekmaat 170.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:53

Het kan in principe net zo goed/slecht als op een 15 inch Wintec , iets anders kan ik er niet van maken :P

Er zijn er meer die er eigenlijk niet op passen en er toch mee rijden , maar daarom "kan" het nog niet , als je begrijpt wat ik bedoel :)

Een maat 0 is voor een Shet nog vrij groot hoor :)

De Kids Barefootjes zijn eigenlijk al snel wat te groot voor Shetten onder de meter :=

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:13

maar heb net even in haar profiel gespiekt en ze heeft shetties van boven de mter zelfs een van 111cm(dacht dat het deze stokmaat was)
pmarena schreef:
Het kan in principe net zo goed/slecht als op een 15 inch Wintec , iets anders kan ik er niet van maken :P

Er zijn er meer die er eigenlijk niet op passen en er toch mee rijden , maar daarom "kan" het nog niet , als je begrijpt wat ik bedoel :)

Een maat 0 is voor een Shet nog vrij groot hoor :)

De Kids Barefootjes zijn eigenlijk al snel wat te groot voor Shetten onder de meter :=

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:25

De een is 1 meter, de ander 1.11 m
dus ik moet echt X0 kids hebben

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:22

Zelf ben ik heel tevreden over het barefootzadeltje :j Zodra mijn bijrijdstertje er niet meer inpast dan is ze ook te groot voor mijn shet vrees ik.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 13:34

Even een update:

Ik heb het randoll's zadel niet gedaan, en zowel de IH als de Barefoot komen op proef!!