Welke dekens moet ik zeker hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eastpak

Welke dekens moet ik zeker hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:27

Omdat ik in het voorjaar op zoek ga naar een eigen paardje, vraag ik me af welke dekens je allemaal echt nodig hebt of toch heel handig zijn als je ze hebt... Een staldeken en een zomerdeken, wat voor nut hebben die eigelijk?

Groeten Dieter :)

ingaa

Re: Welke dekens moet ik zeker hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:31

ik vind een regendeken wel echt heel handig je paard blijft er droog onder en is handig voor het opbouwen en afbouwen van deken. en een onderdeken voor onder die regendeken voor als het echt kouder wordt. ik denk dat dat wel echt een vereisde is natuurlijk is meer dekens hebben handiger zodat je langzamer kan opbouwen/afbouwen. als je je paard scheert heb je er natuurlijk meer nodig.

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:41

Heb nu ook sinds een jaar een eigen paardje en het idee dat ik bijna meer dekens heb dan ik zelf jassen heb :D !
Hier mijn rijtje van dekens:

1. vliegendeken -> die krijgt ze zomers op in de wei en op stal tegen die irritante vliegen
2. regendeken -> deze heeft ze aan het einde van de zomer op als het weer weer minder wordt en het vaker regent
3. winterdeken -> deze heeft ze nu op tegen het koude weer
4. zweetdeken -> na het rijden als ze erg gezweet heeft
5. staldeken (100 gr) -> deze krijgt ze op in de trailer als het kouder is (zoals nu..)
6. zomerdeken -> deze heb ik wel maar gebruik ik eigenlijk nooit, heb deze ooit een keer gekocht om hem zomers op te doen (omdat mijn paardje schimmel is en zich op stal gedraagt als een varkentje). Alleen is de deken een beetje te warm op stal dus blijft ie in de kast liggen en heb ik nog steeds een paard dat alle kleuren heeft behalve wit.. ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:42

Ik vind een zweetdeken toch wel belangrijk :j
(voor de rest ligt het eraan of je je paard met dekens wilt hebben in de winter)

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:25

ik heb mijn eerste eigen pony nu alweer 3maandjes, hier mijn verzameling:

- een best dikke rambo fleece deken
-een dunne fleece deken (gekregen ;) )
- een zomerdeken
- een 150g waterdichte tussendoor deken
- een 300g waterdichte winterdeken
-een zweetdekentje
-een flecce uitrijdeken
-een waterdichte met fleece gevoerde uitrijdeken
- een vliegendken voor het rijden

ik wil misschien nu een 0g regendeken en een ''normale'' vliegendeken aanschaffen... Tt nu toe heb ik alle dekens gebruikt, behalve de 300g winterdeken, ga ik pas gebruiken als het echt vriest. Mijn pony heeft nu de rambo fleece deken met de tussendoor deken eroverheen om, vindt ze erg prettig :)
(Ze is trouwens niet geschoren...)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:27

Goede vliegendeken vond ik erg handig :j

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:36

Ligt eraan of je scheert of niet scheert, en of je wilt dat ie geen wintervacht krijgt (met wintervacht kun je hem dan zonder deken zetten indien ie dat gewend is)
Een zomerdeken heb ik zelf niet, maar wel een ongevoerde regendeken. Een staldeken heb ik ook niet, want mijn paard staat alleen 's nachts binnen en ik ga de dekens niet elke ochtend en avond wisselen. (staldeken is niet waterdicht)

Standaard vind ik dat je een zweetdeken moet hebben en een vliegendeken.
Ik heb voor mijn geschoren paard:
- ongevoerd regendeken
- winterdeken 200 gram
- winterdeken 400 gram
- deken met hals
- onderdeken 200 gram
- vliegendeken
- zweetdekens (wol&fleece)
Welke dekens je nodig hebt, kan dus heel verschillend zijn ;)

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:59

Tja hoe wil je je paard houden? Daar hangt een hoop vanaf. Als hij/zij 24/7 buitenstaat dan zou je bijna aan een zweetdekentje genoeg hebben. Wanneer ze ook op stal staan heb je meer nodig en inderdaad of je wilt scheren en/of in de sport wilt uitbrengen.

Ik heb voor beide heren:
- zweetdeken (meerdere modelen zou voor een hals gaan)
- ongevoerde regendeken
- waterdichte 200 gr deken
- staldeken 400 gram
- zomerdeken

Eeventueel kun je kijken voor vliegendekens, onderdekens enz maar net wat nodig is. Ik heb geen vliegendekens op bijvoorbeeld of onderdekens omdat ik een warme staldeken heb

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:39

Geen enkele deken MOET je hebben , als je je paardje bvb. gewoon lekker op een wei met paddock en fijne inloopstal met hooinet houdt , kan het beestje zelf bepalen of het binnen of buiten gaat staan , en hoeft het dus nooit koud te hebben :)

Als je het dier dan ook gewoon goed uitstapt na het rijden hoeft er na het rijden ook geen deken op.

Maar je hebt ook mensen waarbij de paarden bijna altijd op stal staan en in het najaar als het nog niet eens vriest , al onder 3 dekens staan :=

Het is maar net wat je wilt voor je paard (en jezelf).

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:55

Eigenlijk heb je geen dekens nodig. Tenzij je veel buiten gaat rijden of wedstrijden gaat rijden en je paard wordt gescheerd. Zelf vind ik een winterdeken en vliegendeken het belangrijkste. Dit jaar geen vliegendeken opgedaan, valt ook wel weer mee met de muggen. En ik zie eigenlijk ook niet het nut/verschil tussen een staldeken en winterdeken. Staldeken doe ik alleen op 's winters als mijn pony binnen staat en winterdeken voor buiten. Soms denk ik als ze op stal staat kan ik net zo goed haar winterdeken omlaten. Zweetdeken en uitrijdeken liggen al jaren ongebruikt hier.

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:30

Vooral een zweetdeken, zodat de spieren niet te snel afkoelen na het rijden. De rest ligt er aan of je paard buiten/binnen staat. en of ie geschoren is of niet.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 20:29

Het paard komt in een schuilstal met veel hooi (aan huis) te staan...
En geschoren worden denk ik niet, tenzij het echt een haarhaarhaarbol wordt :D
Denk dat ik een zweetdeken wel ga kopen, ziet er mij practisch uit om zo'n deken te hebben.
Mijn ex-verzorgpony had deze ook als enige deken.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:26

als ie veel buiten is en niet geschoren wordt heeft hij/zij idd niet zo heel veel dekens nodig ;) om een pluizenbolpony te verkomen ben ik zelf op tijd begonnen met de dekens en bovendien staat ze binnen :P