Barefoot aan laten meten, is dat mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Barefoot aan laten meten, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:13

Ik was aan het kijken voor een nieuw zadel voor mijn paard met smalle hoge schoft.
Het enigste wat in de richting kwam is een Kn zadel.
Nu vroeg ik mij af in hoeverre barefoot rekening houd met zo'n giga moeilijke schoft.

Ik zou dus graag willen weten of er verkooppunten/zadelmakers zijn die ze verkopen en kunnen kijken of het uberhaubt wel mogelijk is op mijn paard.
Ik weet dat je een testzadel kan lenen van die firma, maarja, ik wil toch liever dat er iemand naar kijkt met verstand van boomloze zadels.

Hebben jullie een idee?

Caira

Re: Barefoot aan laten meten, is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:16

Ik zou geen BF nemen voor een paard met een smalle hoge schoft. De drukverdeling zal dan nooit optimaal zijn. Omdat het zadel toch meer druk op de schoft zal geven en dat lijkt me niet wenselijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:19

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:26

Je kunt natuurlijk altijd een testzadel aanvragen en er dan een onafhankelijke zadelpasser (die niet per definitie al alleen boomzadels aanbeveelt :P ) naar laten kijken :)

Ook kun je een wederverkoper bij je in de buurt mailen of bellen om te vragen of die eens bij je paard en jezelf wil kijken en advies wil geven :)

Maar op zich kun je zelf prima de pasvorm beoordelen hoor , als je een klein beetje kritisch inzicht hebt :)

Gewoon eerst eens kijken met het maatsjabloon , wat foto's van het beestje doorsturen waar duidelijk de schoft en rug op te zien zijn , en dan is het al heel goed te beoordelen of de Barefoot een kans gaat maken.

De zadels kunnen behoorlijk lastige schoften hebben daar ze flink goed anatomisch voorgevormd zijn. Ze worden ook vrij vaak gebruikt bij paarden waarvan de rug / schoft-bespiering moet herstellen , die staan dan vaak onder medische behandeling en speciale training voor rug- en buikspieren en groeien vaak al in een paar weken uit de smalle pommel doordat de Barefoots zo veel ruimte geven voor de spieren om zich weer te ontwikkelen.

Je kunt ook nog wat extra ruimte creeëren door wat met de inlages in het dekje te spelen , er is aardig wat mogelijk en het is allemaal niet bepaald rocket-science daar de zadels zo simpel in elkaar zitten , iedereen met wat inzicht en een kritische blik kan prima beoordelen of het zadel past of niet.

Op de schoft hoort het zeker niet te liggen , en dat kun je ook gewoon zelf zien of het op de schoft ligt of niet :P

Je kunt ook opzadelen met een halstertouw onder het zadel , die er bij de schoft uit komt en over de hele ruggengraat ligt. Als je na het opzadelen en staand in je beugels dan een helper rustig het touw onder het zadel vandaan laat trekken , in de richting van de staart , moet het zadel er moeiteloos onder vandaan glijden. Dan weet je zeker dat er genoeg vrije ruimte is voor schoft en ruggengraat. Blijft hij ergens wat steken dan is er onvoldoende ruimte.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 15:07

Met name wil ik ook juist een boomloos zadel omdat ze haar hele bespiering rond de schoft kwijt is, ik wil dat dit (de ruimte) krijgt om weer normaal te worden, ik ben bang dat als ik een zadel laat aanpassen op haar dat haar spieren dan niet meer kunnen groeien, tenzij je de zadelmaker elke week laat komen kijken.....
Ook iets te overdreven.

Alleen vind ik het lastig omdat het boomloze zadel wel moet passen op de hoge smalle schoft...

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 15:09

moet ik de maatsjabloon op 75% uitprinten? Daar staat hij standaard op namelijk? of 100%?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:01

Bij mij zie ik niet staan of hij 75% of 100% is, maar hij moet liggend een heel a-4tje vullen

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:58

het is gelukt ik ga et van het weekend maar is passen...hoe werkt het precies met die pads?
Momenteel heb ik zo'n "soort" pad onder m'n zadel, ben alleen ff de naam kwijt..

Vind het zelf moeilijk inschatten wanneer er wat bij of uit kan qua inlages..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:52

Het hangt nogal van het zadel af wat er in of uit kan, vooral dan de leeftijd.
Denk dat het makkelijker is om dat te zeggen als je het zadel hebt dan om het nu zo op te schrijven

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 23:39

heb inmiddels de modellen uitgeknipt en gepast, de medium is ligt echt dik op de schoft, de smalle pommel lijkt mij te smal, hij ligt onderin aangesloten, maar het laatste deel neer boven komt hij omhoog en is er denk ik wel 2 centimer wat lucht is. daarnaast ligt de "pommel" 1 centimer boven haar schoft...

Dit lijkt me ook niet de oplossing denk ik?