Ongebroken bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ongebroken watertrens of bustrens

Watertrens
4 (17%)
Bustrens
17 (73%)
Anders...
2 (8%)

Totaal aantal stemmen: 23

StableDoor

Ongebroken bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 15:52

Hallo bokkers,

Ik wil graag een ongebroken trensje aanschaffen. Wat zijn de voor-/nadelen van ongebroken watertrensen en bustrensen? Wat is volgens jullie beter? En waar zijn de ribbeltjes op sommige ongebroken bitten voor?

Groetjes,

StableDoor

JamieShanin

Re: Ongebroken bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:23

bustrens heeft geen notenkrakers effect een watertrens wel,

door dat de ringen bewegen, ik zou voor een bustrens gaan dan ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:32

Een ongebroken bit heeft nooit een notenkrakerseffect.
Een bustrens ligt stiller in de mond, maar nodigt minder uit tot kauwen en dus spekselproduceren. Is je paard snel onrustig in de aanleuning, dan zou een bustrens een goeie optie zijn, wordt je paak snel wat sterk of hangerig, dan is wellicht de watertrens een passendere keuze. Succes.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:43

En bij een paard met gevoelige mondhoeken zou ik ook nooit voor een watertrens gaan, aangezien doordat het vrij kan draaien er ook gemakkelijk velletjes tussen kunnen komen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:18

Ik denk dat ik een ongebroken kneveltrens ga zoeken. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik kan alleen op google niks vinden binnen mijn budget en in maat 13,5. Weet iemand een zaak waar ze deze hebben? Mag ook tweedehands.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:28

StableDoor schreef:
Ik denk dat ik een ongebroken kneveltrens ga zoeken. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik kan alleen op google niks vinden binnen mijn budget en in maat 13,5. Weet iemand een zaak waar ze deze hebben? Mag ook tweedehands.

Ongebroken kneveltrenzen zijn er vrijwel alleen in kunststof, die vindt ik zelf te dik en er kunnen door kauwen scherpe plekjes ontstaan. Enige ongebroken kneveltrensje dat ik zo weet in metaal is een halfcheek? (precieze spelling ben ik even kwijt) die zie je in de drafsport nog wel eens langs komen. Halfcheek heeft echter alleen kneveltje aan de onderkant, dus in hoeverre die het stil in de mond liggen en sturen nog helpen?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 20:55

Hmmm... Daar had ik nog niet over na gedacht. Kneveltrens valt dan denk ik af, tenzij er gewoon een RVS is natuurlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:19

Dichtstbijzijnde is bv western bustrens (off set D noemen ze die ook wel) zijn er met verschillende mondstukken en dun genoeg voor kleine mondjes.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 10:33

Het is voor een andalusiër, dus die heeft wel een laag verhemelte, vandaar dat ik een ongebroken trens zoek. Ongebroken D-trensen zijn ook weer boven mijn budget. Ik denk dat ik voor een ongebroken bustrensje ga. Met een watertrens heeft dit paard maat 13,5, met een bustrens denk ik maat 13?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 12:52

Is de bitmaat anders als je een bustrens neemt? Watertrens heeft 'ie 13,5, bustrens dan ook? Of dan kleiner?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:30

Hier nog een vraagje: Veel mensen zeggen dat een ongebroken bit zachter is bij de inwerking maar nu lees ik weer ergens anders dat de inwerking scherper is? Ik weet t nu niet meer..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:37

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 17:44

Ik heb op de site gekeken, maar er zit geen bus-/D-/of kneveltrens bij die ik zoek binnen mijn budget :+ ik ben een arme scholiere, en het is ook niet mijn eigen paardje...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:14

plaats een advertentie van gezocht en kijk je voor een 2dehandse
StableDoor schreef:
Ik heb op de site gekeken, maar er zit geen bus-/D-/of kneveltrens bij die ik zoek binnen mijn budget :+ ik ben een arme scholiere, en het is ook niet mijn eigen paardje...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:19

Gisteren al gedaan. Ik heb hier op bokt nu een bustrens maat 13,5 gevonden, maar ik weet niet of dat iets te groot is. Nu heeft hij een watertrens maag 13,5, maar het schijnt dat je watertrensen groter moet kopen dan andere bitten ivm velletjes die tussen de ringen komen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:18

Dubbelgebroken bitten zijn zachter en ook heel geschikt voor paarden met een laag verhemelte oftewel hangend rooster. Voor een bit zou ik eea wat langer willen sparen trouwens. Maat is gelijk bij bus of bij watertrens.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:41

Voor een goed bit zou ik ook wel langer willen sparen, maar ik heb geen baantje en het is niet mijn eigen paard.. Hij is in Spanje ingereden, waarschijnlijk met een stangbit (daar rijd ik niet goed genoeg voor). Ik rijd hem nu bitloos, maar daar reageert hij niet echt goed op (Side-pull en kaakgekruisd). Omdat hij altijd op stang is gereden, denk ik dat hij het beste loopt op een ongebroken bitje, van enkelgebroken raakt hij in paniek.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:28

bus of watertrens moet je gewoon zelfde maat van kopen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:57

keona schreef:

Dat is niet correct, een watertrens moet enkele mm groter zijn dan een bustrens omdat de ringen van een watertrens vrij moeten kunnen bewegen.

Verder:
- Een watertrens zou voordelig kunnen zijn bij paarden die meer zouden mogen ontspannen in de kaak. Heeft als nadeel dat het mondstuk los hangt in de bitringen wat als vervelend ervaren kan worden.
- Een bustrens zorgt ervoor dat het mondstuk en de bitringen stil ligt. Dit zou voordeling kunnen zijn voor paarden die teveel met het bit bezig zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:41

enkele mm geeft het vaak niet dan kom je al op een maat groter uit dus 1cm,dan moet je al met bitringen gaan werken.of opzoek naar een bit die hhele maten verkoopt dan heb je een halve cm
magda_90 schreef:
keona schreef:

Dat is niet correct, een watertrens moet enkele mm groter zijn dan een bustrens omdat de ringen van een watertrens vrij moeten kunnen bewegen.

Verder:
- Een watertrens zou voordelig kunnen zijn bij paarden die meer zouden mogen ontspannen in de kaak. Heeft als nadeel dat het mondstuk los hangt in de bitringen wat als vervelend ervaren kan worden.
- Een bustrens zorgt ervoor dat het mondstuk en de bitringen stil ligt. Dit zou voordeling kunnen zijn voor paarden die teveel met het bit bezig zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:06

Enkele mm aan beide kanten groter is vaak al rond de 0.5-1.0 cm in totaal inderdaad, dat is wel nodig want anders kunnen de bitringen van een watertrens niet los bewegen. Neem je de zelfde maat bij een bustrens dan blijkt dat de bustrens ineens te groot is, want de bitringen daarvan moeten juist mooi aangesloten liggen.

Er zijn genoeg bitten die met halve cm-maten werken, je moet ze alleen weten te vinden. Zo niet, dan zijn rubberen bitschijven prima oplossingen.