objectief zadeladvies: bestaat dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

objectief zadeladvies: bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:44

Oftewel, bestaan er zadelpassers (ik noem ze bewust even geen zadelmakers) die zelf geen zadels verkopen? Mensen die verstand hebben van zadels en zadels passen en objectief kunnen zeggen of een zadel goed ligt, zonder daar zelf commercieel belang in te hebben? Ik vrees het ergste, van alleen goed advies zul je wel niet kunnen leven, maar ik vind het toch een beetje dubbel om advies te vragen aan iemand die zelf zadels verkoopt, laat maken, of er in bemiddelt.
IMijn pony's zijn een half jaar en een jaar niet gereden en ik wil voordat ze weer echt aan het werk moeten eigenlijk eens laten kijken of de zadels (nog) wel goed zijn. Zeker omdat ik van tevoren al mijn twijfels had. De ene had een zadel wat er volgens de zadelmaker nog wel mee door kon, zeker omdat ze jong was en toch nog zou veranderen, maar niet perfect was. Voor de ander heb ik toen bij hem een gloedjenieuw Barnsby zadel gekocht waar ik wel heel blij mee was, maar wat nooit zo goed bleef liggen. Het schoof (en schuift...) opzij en naar voren en dat zit me toch niet helemaal lekker. Hij heeft er toen nog wel naar gekeken, maar volgens hem kun je het met zo'n ronde pony met zo weinig schoft eigenlijk nooit beter krijgen. De oplossing: de singel een paar gaatjes strakker. Juist door dat advies heb ik er niet zo'n goed gevoel bij om diezelfde man weer om advies te vragen, maar wie dan wel? Of is de enige tactiek om verschillende mensen te laten komen en dan maar op het meest gehoorde advies af te gaan?

fjordnina

Re: objectief zadeladvies: bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:51

Hier zat ik ook mee in mijn maag, maar ik moet zeggen dat ik een goede gevonden heb. Dit is Herman de Bunt van de Country Mill in Nijkerk. Doordat hij ook digitale drukmetingen kan doen kun jij als ruiter ook zien of een zadel al dan niet goed ligt. Daarnaast is hij ook zadelmaker, wat dus in dit geval absoluut een voordeel is boven een zadelpasser.
Hij verkoopt een aantal merken, maar is daar niet heel erg aan gebonden aangezien hij ook circa 150 2ehands zadels op voorraad heeft liggen van heel veel wisselende merken.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 22:33

Bedankt! Het gaat me er trouwens niet zozeer om of iemand gebonden is aan een bepaald merk, als hij zadels verkoopt, heeft hij er in theorie sowieso belang bij om te zeggen dat mijn zadel niet goed is. Dan moet ik een nieuw zadel en dus verkoopt hij weer wat. Dat is meer waar ik mee zit; als het niet nodig is wil ik geen nieuw zadel en wil ik ook niet aan mijn (bijna nieuwe) zadel laten prutsen. Maar zegt een zadelmaker ooit dat er helemaal niks hoeft te gebeuren, dat het gewoon goed ligt?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:44

Als jij er al geen goed gevoel bij hebt zal het wel niet helemaal goed liggen.

Maar als je twijfelt, kan digitale drukmeting wel een oplossing zijn. Dan kan je zelf meekijken hoe de druk verdeeld is en zie je zelf of het goed is of niet

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:12

Staar je niet blind op digitale drukmeting. Het staat of valt met hoe je het apparaat instelt en hoe deskundig je bent in het uitlezen en 'vertalen' van wat je ziet.
Zit de ruiter scheef, dan belast je het paard scheef, maar als de vulling ongelijk is, belast je het paard ook scheef. Ga je dan zuiver en alleen af op wat je ziet op het computerscherm, dan kan dat resulteren in een verkeerd advies.

Zadelpassen heeft alles te maken met kennis van zaken én het juist interpreteren van wat je ziet:
* kennis van anatomie en fysiologie (bespiering) om de conformatie (de specifieke bouw van het paard) goed te kunnen beoordelen;
* kennis van biomechanica (hoe beweegt het paard);
* kennis van zadels: welk zadel bij welke conformatie (én bij welke ruiter).
etc. etc.

Wat mij betreft bestaat er objectief zadeladvies, want ik adviseer ALLEEN wat goed is voor het paard en NIET wat goed is voor mijn portemonnee. Hoeveel collega's mij dit kunnen nazeggen, weet ik niet.

Voor meer info, zie de website: http://www.flevohorsesupport.nl

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:12

Bij onze pony blijft geen zadel zitten omdat alle bomen te smal zijn, en daardoor naar voren schuift.

Ik heb nu een vzh zadeltje van pro rider gekocht, het is een kunststof zadel met hierin de breedste boom, en die boom is nog een stukje breder gemaakt, te samen met een rubberen antislip matje en een anatomische singel blijft het nu eindelijk goed liggen.

Wij hebben dit laten doen bij Boer en Peerd in Diever, zeer betrouwbaar persoon met verstand van zaken, en die er niet op uit is om je een duur zadel te verkopen.

We hebben haar de situatie uit gelegd, hebben helemaal niet over geld gesproken, en ze kwam uit haarzelf met dit zadel aan zetten, de kosten € 225,- voor het zadel, het matje was 40,- en de singel die niet leverbaar is in maat 100cm heeft ze kleiner gemaakt, want deze was 115cm, kosten totaal 79,-
En het zit nu nog steeds super, na 3 week, ze is ook 2 x bij ons geweest, kosteloos!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:30

Eric Cooper uit België is ook erg goed en zeker objectief. Hij is 3e generatie meester-zadelmaker uit Engeland.
Je moet wel Engels kunnen spreken en begrijpen.

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:13

Een zadelpasser heb je niet nodig vind ik. Een echte deskundige zadelmaker kent heus genoeg om je een passend zadel te kunnen aanraden. De meeste zogezegde zadelpassers zullen ook proberen een zadel te verkopen en zijn toch niet zo deskundig als een echte zadelmaker.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 12:24

kirach schreef:
Een zadelpasser heb je niet nodig vind ik. Een echte deskundige zadelmaker kent heus genoeg om je een passend zadel te kunnen aanraden.

Dat snap ik, maar ik noem het juist even zadelpasser omdat een zadelmaker per definitie iets verkoopt. En dat is ook wat jij zegt: een echte zadelmaker kan je een passend zadel aanraden, maar ik ben niet op zoek naar een nieuw zadel. Als mijn zadel goed ligt heb ik helemaal geen ander zadel nodig. Ik ben dus ook niet op zoek naar iemand die mij een goed zadel kan aanraden, maar die mij goed advies kan geven over het zadel wat ik heb. Natuurlijk mag dat een zadelmaker zijn, alleen niet iemand die langs komt met het uitgangspunt een zadel te verkopen. Ik wist niet dat er ook een officieel onderscheid was tussen zadelmakers en -passers trouwens ;) .

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:05

Ik zweer bij karl langeraap.
De afgelopen jaren heb ik hem twee keer gebeld voor een nieuw zadel (en ja ik had een leuk budget), maar hij zei dat mijn 'oude' zadel ook gewoon passend kon maken.

Hij kan je zadel ter plekke passend maken, voor grotere aanpassingen neemt hij je zadel mee.

Nadeel van karl is dat hij vaak erg lastig bereikbaar is en ook wel eens een chaoot, maar dat neem ik voor lief.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:45

Tja ... en je kunt ook zadelmakers hebben, die zadels verkopen en goed zijn in het herstellen ervan, maar geen verstand hebben van de anatomie, fysiologie en biomechanica etc. van een paard en wanneer een zadel nu goed ligt op een paard. Zeker als we te maken hebben met een paard met een afwijkende conformatie.
Ik was recent bij een klant, die met haar paard een uitglijder in het bos had gemaakt. Gevolg: een scheef paard. De zadelmaker laten komen om het zadel te controleren. Die adviseerde het zadel zo op te vullen dat het weer op het scheve paard pastte. Niet slim dus!

Een goede zadelpasser verstaat zijn/haar vak, heeft uitgebreide kennis van zaken en werkt in het belang van het paard.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:37

doel je nu op karl, of is dit gewoon een algemene opmerking?

tja en wij hebben dat allemaal niet, dus kunnen ook nooit 100% weten wanneer het echt goed is of wanneer je belaserd wordt. daarom ga je af op je ervaring en vertrouw je op iemand of niet.

ik ben het met je eens hoor, daar niet van. maar ik kan niet zoveel met je opmerking omdat ik, en de meeste andere ruiters, deze kennis zelf niet hebben en dus ook niet kunnen testen in hoeverre een zadelmaker weet waar hij over praat.
Laatst bijgewerkt door loulou op 27-11-11 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:42

Margje schreef:
Bedankt! Het gaat me er trouwens niet zozeer om of iemand gebonden is aan een bepaald merk, als hij zadels verkoopt, heeft hij er in theorie sowieso belang bij om te zeggen dat mijn zadel niet goed is. Dan moet ik een nieuw zadel en dus verkoopt hij weer wat. Dat is meer waar ik mee zit; als het niet nodig is wil ik geen nieuw zadel en wil ik ook niet aan mijn (bijna nieuwe) zadel laten prutsen. Maar zegt een zadelmaker ooit dat er helemaal niks hoeft te gebeuren, dat het gewoon goed ligt?

Mijn zadelmaker wel en dan betaal je voorrijdkosten en kosten voor nakijken (laatste is geloof ik 30 euro). Ik heb Godfried Broekman ( www.deverlichtezit.nl ) al jaren en hij heeft me altijd goed geholpen en van zeer goed advies voorzien.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:30

Margje schreef:

Dit vroeg ik mij dus ook af.
Een kennis van mij heeft een Black Country zadel en zij heeft er ook de zadelmaker/passer bij gehad voor een check en alles was nog perfect na ruim een jaar tijd! Dus in dit geval wel positief.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:13

godfried heb ik ook al wel vaker positiever verhalen over gehoord ja, maar zelf geen ervaring mee.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:16

Toevallig was parre pas bij ons en die heeft dus totaal geen belang om te verkopen. Mijn zadel kan nog wel maar is niet super maar hij zei omdat ik mijn pony toch ga verkopen dat ik beter geen nieuw zadel kan kopen. Dus hij wil niet alleen maar verkopen. Bij een andere stal genoot smeerde hij ook niks aan.

Uiteindelijk ga ik wel kijken voor een ander zadel. Ik doe niet met het kan nog net zadel moet bij mij wel 100 % passen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:17

Ik zit al jaren bij Godfried van de verlichte zit.
Hij verkoopt zadels, maakt en past ze.
Of ik nu zadels bij hem koop of niet, hij meet alles perfect aan en heeft er ontzettend goede kijk op!
Als ik besluit via hem een nieuw zadel te kopen dan neemt hij verschillende merken/kwaliteiten/prijsklassen mee. Hij hoeft er niet persé veel geld aan te verdienen en heeft ook geen andelen lopen bij een bepaald merk. :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:18

Mijn zadel is al een paar jaar niet aangepast, ligt op verschillende paarden en ligt gewoon super. Word niet ongelijk, geen hobbels dus daar hoef ik elke keer niks voor neer te tellen. Controle is 'gratis'.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:23

Margje schreef:
kirach schreef:
Een zadelpasser heb je niet nodig vind ik. Een echte deskundige zadelmaker kent heus genoeg om je een passend zadel te kunnen aanraden.

Dat snap ik, maar ik noem het juist even zadelpasser omdat een zadelmaker per definitie iets verkoopt.

dit ben ik niet met je eens, de zadelmaker waar ik kom verkocht mij geen nieuw zadel omdat de kamer te smal was maar maakte de kamer op de juiste breete

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:35

Het blijft altijd lastig om als klant (en dus als leek wat betreft zadels aanmeten ed) goed in te kunnen schatten in hoeverre de zadelmaker/passer etc te vertrouwen is.
Een manier om daar achter te komen is door veel advies in te winnen bij mensen, en dan komen er vanzelf wel een paar namen als positief naar voren, die door meerdere mensen genoemd worden.
Ik heb er hierboven al twee gezien: Godfried (deverlichtezit.nl) en Herman (Country Mill). Met beide heb ik goede ervaringen. Vakmensen met verstand van paarden. En met name dat laatste vind ik erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:43

Ik heb goede ervaringen met www.dezadelmaker.nl
Wij hadden nog een zadeltje liggen dat redelijk paste op het paard van mijn zusje. Hij heeft het toen aangepast zodat het goed lag, met de opmerking erbij dat als het paard erg zou groeien in bespiering hij er niet meer aan zou kunnen doen.
In training groeide het paard erg in bespiering, dus zadelmaker erbij gehaald. Diverse verschillende zadels er op gehad (die hij dus verkocht) maar hij wilde ook nog even naar het zadel kijken dat we al hadden. Toen die er op lag bleek dat hij toch door wat veranderen aan de vulling het zadel nog passend kon krijgen. Dit omdat het paard op een wat andere manier veranderd was dan hij in eerste instantie dacht.
Hij heeft al zijn zadels weer mee naar terug genomen, en ons oude zadel dus aangepast. Dat terwijl wij er al geheel van uit gegaan waren dat er een nieuw zadel moest komen.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 16:50

marimba schreef:
Margje schreef:
Dat snap ik, maar ik noem het juist even zadelpasser omdat een zadelmaker per definitie iets verkoopt.

dit ben ik niet met je eens, de zadelmaker waar ik kom verkocht mij geen nieuw zadel omdat de kamer te smal was maar maakte de kamer op de juiste breete

Volgens mij is het kwestie van eens zijn, maar is het een feit of iemand iets verkoopt of niet ;). Of ze per definitie iets willen verkopen is een ander verhaal, maar dat is dan ook precies mijn vraag.. Het onderscheid tussen zadelmaker en zadelpasser bedoelde ik meer als woordspeling; iemand die iets maakt heeft iets te verkopen, iemand die er voor zorgt dat het past niet. Dat dat onderscheid in de praktijk anders ligt snap ik wel.
Tot nu toe zie ik inderdaad meerdere positieve berichten over de Verlichte Zit en zelf had ik de ste van dezadelmaker.nl ook al gevonden, die sprak me ook wel aan. Misschien een van beide heren maar eens langs laten komen dan!