Do's en Don'ts zadel passer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Do's en Don'ts zadel passer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:04

Beste allen,
Omdat mijn huidige (boomloze) zadel niet goed ligt laat ik morgen een zadelpasser komen om een nieuw vzh (boom) zadel aan te schaffen.
Wat zijn specifieke dingen waar ik zelf nog op kan letten morgen? (wat is zo ongeveer een normale gang van zaken?)
Je hoort zo veel verhalen van mensen die blind hun passer vertrouwen en een miskoop doen. Ik ben in ieder geval van plan om bij enige twijfel verder te zoeken. Gaat me er bovenal om dat het goed op mijn paard ligt en ik er fatsoenlijk op kan zitten. Uiterlijk en evt. iets mindere kwaliteit (waardoor het minder lang meegaat) zijn me niet zo belangrijk.

Anoniem

Re: Do's en Don'ts zadel passer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:49

ervaringen lezen van andere met de zadelpasser. Dat is wel het voornaamst.

Verder laat je geen onnodige dure dingen aansmeren zoals bontjes. Een goed zadel heeft geen bontje nodig

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:52

Persoonlijk heb ik altijd goede ervaringen gehad met John Kool en minder goede met Countrymill en Fugers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:53

Wesco schreef:
Persoonlijk heb ik altijd goede ervaringen gehad met John Kool en minder goede met Countrymill en Fugers.

Minder goed met Countrymill? Daar heb ik juist erg goede ervaringen mee..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:54

Ik had ook een zadelmaker die ik wel vertrouwde, maar toen ik iemand anders liet komen bleken mijn zadels echt niet goed te liggen. Zij liet mij heel leuk zelf meekijken en voelen. Ik zou dus ook vragen, als je zadelpasser dat niet uit zichzelf doet, of hij/zij je wat uit wil leggen en mee wil laten kijken/voelen. Gewoon vragen hoe/wat/waarom :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:56

Wesco schreef:

Ik heb ook goede ervaringen met Fugers, aardige man ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:57

Ook hier goede ervaringen met John Kool, wij zijn naar hem doorverwezen door de DA toen ons paard rugproblemen had. Mede door het goed aangemeten zadel gaat het nu al jaren weer prima. We hebben via hem een goed passend 2e hands zadel kunnen kopen dus waren uiteindelijk nog een stuk goedkoper uit dan gedacht.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 17:36

Dankjulliewel. Ik ga zeker kritische vragen stellen morgen. Er komt iemand van Hypo. Heb daar een paar wisselende verhalen over gelezen (eigenlijk vooral over de winkels, minder over de zadelpasservice), maar ken zelf 2 mensen die daar een zadel gekocht hebben en prima tevreden zijn.
Ga me ook maar een beetje inlezen over wat wel en niet passend kan zijn aan zadels. Zodat ik er zelf ook een klein beetje kijk op heb.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:58

ga vooral op je eigen gevoel en het gevoel van je paard af. Als jij je vraagtekens hebt of als je t idee hebt dat je paard niet helemaal goed loopt: gewoon niet doen. ook al zegt de zadelmaker dat t zo geweldig is

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:03

Ja idd, zit liever nog 2 weken zonder zadel dan met een slechte (ik vermaak me ook prima naast mijn paard gelukkig). En de mensen maar vragen, ga je niet rijden?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:15

Net als mijn voorgangers al zeggen: op je gevoel af gaan, veel vragen en (bijna :') ) overal aanzitten ;) Voelen hoe het zadel ligt en aansluit op de rug, vragen waarom iets wel of niet goed is, waarom hij of zij het zo doet.. Vragen, vragen en nog eens vragen..

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:22

Ga dit volgen!
Laat morgen ook een zadelpasser komen, na een keer opgelicht te zijn (zelf nog weinig ervaring) ben ik er flink klaar mee :P.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:24

Het is heel lastig om een goede zadelmaker te vinden. Ik heb zelf bijvoorbeels weer hele slechte ervaringen met een aantal van de zadelmakers die hierboven zijn genoemd. Je kunt het beste goed je ogen en oren gebruiken. Zoek zoveel mogelijk op over hoe een zadel op je paard hoort te liggen. En als het voor jou niet goed voelt, is het waarschijnlijk ook niet goed.
Blijf vooral altijd kritisch!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:35

Petra_O schreef:
Het is heel lastig om een goede zadelmaker te vinden. Ik heb zelf bijvoorbeels weer hele slechte ervaringen met een aantal van de zadelmakers die hierboven zijn genoemd. Je kunt het beste goed je ogen en oren gebruiken. Zoek zoveel mogelijk op over hoe een zadel op je paard hoort te liggen. En als het voor jou niet goed voelt, is het waarschijnlijk ook niet goed.
Blijf vooral altijd kritisch!

Absoluut :)
Ik ga ook vragen of ze het me idd wil uitleggen wat ze aan het doen is. En een slecht gevoel = niet kopen :j

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:36

Wesco schreef:

Pff nee fugers word ik ook niet vrolijk van

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:00

Nou ik hoop dat we morgen allebei goed slagen judith370

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:01

Ik hoop het ook :j
Had je al een zadel in gedachte?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:23

Misschien een wintec of iets anders van kunststof, of een kiefer (daar reed ik op mijn verzorgpaardje op, was wel een knoerthard zadel maar kon er toch prima de hele dag op zitten). Vind het wel fijn als het zadel lekker licht is (zowel met sjouwen als voor mijn paard). Heb aangegeven dat mijn budget tot ongeveer 1000 euro is. Stel dat dat niet lukt kan ik altijd nog naar duurdere zadels gaan kijken, of misschien 2e hands. Verwisselbare boom lijkt me ook wel fijn voor als ze wat minder vet en wat meer gespierd wordt.

Wat voor zadel zoek jij?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:30

Een veelzijdigheidszadel met verwisselbare boom, waarschijnlijk een Wintec of Kent & Master.
Een beetje het zelfde idee als jij :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:03

Wat ik belangrijk vind is dat een zadelpasser ter plekke je zadel kan aanpassen, vullen etc. Sommige nemen je zadel mee om hem op een werkplaats te vullen. Een goede zadelmaker kan dat dus direct en blijft tussendoor passen en kijken. Verder belangrijk dat je de laatste rib in de gaten houd en het zadel niet te lang is. Veel zadelpassers zeggen dat dat niet zo erg is maar een goede zadelpasser blijft net zolang zoeken en passen tot het zowel ruiter als paard past.
Tenslotte kijk naar filmpjes op internet over zadelpassen zodat je zelf al een beetje de belangrijke punten om op te letten weet.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 14:39

En hoe is het bij jou gegaan gisteren Judith?
Ik ben geslaagd, heb een wintec 500 met wollen kussens en verwisselbare boom (nu zit de op een na grootste er in ) gekocht!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:40

Heel goed!
Het is wel ietsjes ander verlopen, geen vhz maar een Kent & Master dressuur :D !
Ik ben er heel blij mee, nog even twee weken wachten en dan heb ik hem!

fijn dat je geslaagd bent :j

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:48

Ik kon als ik meteen betaalde m ook meteen houden, dus dat heb ik gedaan. Vanmorgen mee gereden. Had wel een beetje ruzie met mijn paardje (ze deed nogal onmogelijk bij het terrein af gaan - ik wilde een buitenrit gaan maken), maar voelde me door het zadel wel heel zeker en heb de ruzie gewonnen ;)
Maar ik geloof dat meer paarden bij stal het nogal in hun kop hadden door de wind.