Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Quir schreef:Je hebt een bustrens (vaste ringen), D-trens (vaste ringen met recht stuk) en een water trens (losse ringen). Je hebt nog wel meer bitten overigens.
Een bus en D-trens liggen het rustigste/stilste in de mond, de D-trens heeft nog een extra (positief) punt en dat is dat het helpt bij teugeldruk. Stel je doet je rechter hand naar rechts, duwt het bit links tegen het hoofd (zijkant mond). Vooral heel fijn bij jonge/groene paarden, het geeft ze net wat extra steun en begeleiding. Daarom wordt er ook vaak een kneveltrens gebruikt (zo'n bit met knevels er aan, kleine "stangetjes" langs de mond)
Een watertrens ligt wat losser en minder stabiel, wel een heel fijn bit bij paarden die een stille aanleuning hebben en bij een hele stille ruiterhand.
Als jouw beestje dus gewend is om met d-trens te lopen en hij/zij doet het daar goed en fijn op. Zou ik niks veranderen en gewoon weer verder gaan met een d-trens.
R00s schreef:Ik had bij mijn vorige vezorgpony in het begin een bitje met losse ringen en daar ging heel vaak het vel van de lip tussen de ring zitten en dat veroorzaakte irritatie. Hoeft niet altijd zo te zijn maar bij de pony die ik nu rijdt heb ik van die rubberen ringen er naast geplaatst en die heeft er verder geen last meer van (:
Ilse_123 schreef:ik volg dit even hoor, ik heb altijd gehoord dat een dubbelgebroken watertrens het fijnst is, en daar heb ik mijn paard 3 jaar geleden mee ingereden. Wegens blessures van zowel het paard als ik, zijn we nu pas echt actief bezig met dressuurmatig rijden. De aanleuning is meestal goed, maar soms nog wat onrustig, mijn handen houd ik wel netjes stil. Kan ik beter overstappen op een ongebroken bus/D trens?
En als rubber schuurt in de mond... waarom maken ze die bitten dan nog? ik neem aan dat al deze spullen van de voren goed op dit soort effecten worden getest
).