Verschil tussen vaste ringen aan bit of 'draaiende'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Verschil tussen vaste ringen aan bit of 'draaiende'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 09:04

Hallo bokkers,

Ik ben aan het twijfelen of ik een appelbitje ga kopen. Nu vraag ik mij daarbij af of ik een bitje moet nemen met vaste ringen (D-trensje) of een trensje met ringen eraan welke kunnen draaien. Ik heb alleen ervaringen met een D-trens namelijk. Maakt het nog veel uit?

Quir

Re: Verschil tussen vaste ringen aan bit of 'draaiende'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:11

Je hebt een bustrens (vaste ringen), D-trens (vaste ringen met recht stuk) en een water trens (losse ringen). Je hebt nog wel meer bitten overigens.

Een bus en D-trens liggen het rustigste/stilste in de mond, de D-trens heeft nog een extra (positief) punt en dat is dat het helpt bij teugeldruk. Stel je doet je rechter hand naar rechts, duwt het bit links tegen het hoofd (zijkant mond). Vooral heel fijn bij jonge/groene paarden, het geeft ze net wat extra steun en begeleiding. Daarom wordt er ook vaak een kneveltrens gebruikt (zo'n bit met knevels er aan, kleine "stangetjes" langs de mond)

Een watertrens ligt wat losser en minder stabiel, wel een heel fijn bit bij paarden die een stille aanleuning hebben en bij een hele stille ruiterhand.

Als jouw beestje dus gewend is om met d-trens te lopen en hij/zij doet het daar goed en fijn op. Zou ik niks veranderen en gewoon weer verder gaan met een d-trens.

Waarom wil je eigenlijk een appelbitje?

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:14

Nou dat is het probleem, ik heb nu een D-trens dubbelgebroken koper., maar ze loopt er niet fijn op. Ze geeft veel protest de laatste tijd,.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:17

Wat voor protest geeft ze er op en wanneer, wat doe je dan?

Schuimt ze heel erg met het bit of juist niet?

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 05:08

Ze wordt heel sterk in de hand, wil het hoofd omhoog doen. Bit vastpakken.
Ze schuimt niet altijd, iets soms.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:04

Quir schreef:
Je hebt een bustrens (vaste ringen), D-trens (vaste ringen met recht stuk) en een water trens (losse ringen). Je hebt nog wel meer bitten overigens.

Een bus en D-trens liggen het rustigste/stilste in de mond, de D-trens heeft nog een extra (positief) punt en dat is dat het helpt bij teugeldruk. Stel je doet je rechter hand naar rechts, duwt het bit links tegen het hoofd (zijkant mond). Vooral heel fijn bij jonge/groene paarden, het geeft ze net wat extra steun en begeleiding. Daarom wordt er ook vaak een kneveltrens gebruikt (zo'n bit met knevels er aan, kleine "stangetjes" langs de mond)

Een watertrens ligt wat losser en minder stabiel, wel een heel fijn bit bij paarden die een stille aanleuning hebben en bij een hele stille ruiterhand.

Als jouw beestje dus gewend is om met d-trens te lopen en hij/zij doet het daar goed en fijn op. Zou ik niks veranderen en gewoon weer verder gaan met een d-trens.

Klopt, voor extra beeldvorming kun je terecht op mijn website (http://www.paardenbitten.nl/Bitringen.html).

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:20

Ik had bij mijn vorige vezorgpony in het begin een bitje met losse ringen en daar ging heel vaak het vel van de lip tussen de ring zitten en dat veroorzaakte irritatie. Hoeft niet altijd zo te zijn maar bij de pony die ik nu rijdt heb ik van die rubberen ringen er naast geplaatst en die heeft er verder geen last meer van (:

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:22

R00s schreef:
Ik had bij mijn vorige vezorgpony in het begin een bitje met losse ringen en daar ging heel vaak het vel van de lip tussen de ring zitten en dat veroorzaakte irritatie. Hoeft niet altijd zo te zijn maar bij de pony die ik nu rijdt heb ik van die rubberen ringen er naast geplaatst en die heeft er verder geen last meer van (:

Vaak is het bitje dan net een maat te klein, rubber ringen werken inderdaad ook goed als oplossing. :)
Maar het scheelt ook veel of het paard een dunne en gevoelige huid/mond hoek heeft.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:25

sharontjee1 schreef:
Ze wordt heel sterk in de hand, wil het hoofd omhoog doen. Bit vastpakken.
Ze schuimt niet altijd, iets soms.

Dan geen appelbitje :) Dat is toch meestal van rubber?
Rubber+ weinig schuim = schuur en brandplekken in de mond van je paard :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:26

@quir
Het bit paste wel goed ik denk dat ze inderdaad gewoon gevoelige mondhoeken had ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:16

Een appelbitje is niet van rubber maar van kunststof.

Het bit beet willen pakken kan ook aan het mondstuk zitten. Mijn paard wordt erg zwaar op een dubbelgebroken mondstuk: te veel gebeweeg in z'n smoeltje.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:20

Verzet in de mond moet je eerste gaan aanpakken met het behandelen van de tanden. Gebitsverzorger erbij, en die kan je eventueel ook adviseren bij het kiezen van een bitje.

Hierbij wat tips voor een bit.

-Bustrens is beter als een watertrens. Een watertrens is veel onrustiger, en er kunnen eventuele velletjes tussen komen.
-Een rondgebogen, ongebroken trensje is het fijnste voor het paard, maar hier moet je een hele rustige hand voor hebben. (Ongebroken is geen stang!!!!)
Een dubbelgebroken, met plat tussenstukje is ook fijn, maar moet wel goed passen.
Een enkelgebroken bitje kan gaan prikken in het verhemelte, en dus moet deze ook heel goed passen.
-Een dik bit is niet fijn, ookal word dit altijd beweerd. Met een dik bit kan het paard zn mond nauwelijks sluiten, met als oplossing dat mensen heb dichtsnoeren met een sperriem. Niet doen dus!
Te dun is uiteraard ook niet fijn.
-Een plastic, rubber, leren of latex bitje is ook niet fijn. Wil je perse een bekleed bitje, ga dan voor leem.

Een paard hoort tijdens het rijden niet druk bezig te zijn met zn bit/mond, maar hoort alles rustig te houden. Schuimen is dus over het algemeen helemaal niet goed, maar duidt op verzet.

Ik zou je dus uiteindelijk, zodra je zeker weet dat zn gebit goed is een bustrensje van normale dikte aanbevelen. Enkel, dubbel of ongebroken is puut aan jou om uit te kiezen. Met dubbelgebroken zit je het veiligst.

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:26

Leem? Ik hoop dat je zeem bedoelt. Leem sabbelt hij er binnen een paar minuten af en lijkt me niet smakelijk voor een paard.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:30

ik volg dit even hoor, ik heb altijd gehoord dat een dubbelgebroken watertrens het fijnst is, en daar heb ik mijn paard 3 jaar geleden mee ingereden. Wegens blessures van zowel het paard als ik, zijn we nu pas echt actief bezig met dressuurmatig rijden. De aanleuning is meestal goed, maar soms nog wat onrustig, mijn handen houd ik wel netjes stil. Kan ik beter overstappen op een ongebroken bus/D trens?

En als rubber schuurt in de mond... waarom maken ze die bitten dan nog? ik neem aan dat al deze spullen van de voren goed op dit soort effecten worden getest

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:42

als je rubber,leem of leer gebruikt altijd even weken voor je hem in doet!!!! kan in water ook in olie (zonnebloem olie) zo voorkom je dus schuurplekken in de mond. maar goed zou hem wel even in de mond laten kijken door de tandarts en hij kan je indd ook adviseren wat voor bit het beste is, maak wel de mondhoeken goed schoon voor en na het rijden als je paard last heeft van gevoelige mondhoeken, een beetje vaseline erop na het rijden+schoonmaken in de winter kan ook goed helpen.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 13:08

Ik heb voor een maand terug de tandarts erbij laten komen, die heeft haar gebit helemaal gedaan. Ik rijdt nu op een bustrens dubbelgebroken maar dat gaat dus niet goed

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:59

Misschien een enkel gebroken bit proberen? Bij ons lopen ze ook niet fijn op dubbel gebroken. Het ligt erg los in de mond. Ze gaan snel hangen en door het bit heen of kauwen erop alsof ze hem doormidden willen. Ik ben (of eigenlijk de paarden) erg weg van robart. Het midden stukje kan draaien en prikt minder in de mond dan een gewone enkel gebroken. Myler bitten zijn ook erg fijn. Als je de mogelijkheid hebt om een bit van iemand uit te proberen zou ik dat eerst doen. Dan weet je meteen of het iets is voor je paard. Verder zou ik voor een d of bustrens gaan. Die zijn het fijnst.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:32

Ilse_123 schreef:
ik volg dit even hoor, ik heb altijd gehoord dat een dubbelgebroken watertrens het fijnst is, en daar heb ik mijn paard 3 jaar geleden mee ingereden. Wegens blessures van zowel het paard als ik, zijn we nu pas echt actief bezig met dressuurmatig rijden. De aanleuning is meestal goed, maar soms nog wat onrustig, mijn handen houd ik wel netjes stil. Kan ik beter overstappen op een ongebroken bus/D trens?

En als rubber schuurt in de mond... waarom maken ze die bitten dan nog? ik neem aan dat al deze spullen van de voren goed op dit soort effecten worden getest

Als ze verder goed reageert op het sturen, kan je eens een dubbel gebroken bus trens proberen. Brengt net wat meer rust in de aanleuning. Als dat niets werkt kan je een ongebroken trensje proberen (of enkel, maar dat vind ik echt niets :) ).

Rubber werkt prima bij paarden die goed schuimen (en dus veel speeksel in de mond hebben), paarden die een droge mond hebben gaat t schuren en kan t soort brand plekken geven.