Ik wil binnenkort een nieuw bit kopen voor mijn pony . Nou had ik de vraag ; Moet ik nu een enkel gebroken D-trens doen , of een enkel gebroken bustrens ?? Wat is vriendelijk of duidelijker ? Ook jullie ervaringen zijn welkom ..
D-trens en bustrens is nagenoeg hetzelfde, enige verschil is dat de D-trens je paard helpt met de teugelhulpen. Zet jij jouw rechterhand naar rechts, voelt het paard links aan de zijkant van de mond een duwende druk.
Vooral voor jonge/groene paarden is een d-trens of kneveltrens erg fijn, duidelijk en vriendelijk!
Watertrens kan veel onrust brengen/geven. Ik zou een dubbel gebroken D-trens of kneveltrens doen.
PanamaD
Geplaatst: 24-11-11 21:34
Als ik jou was zou ik gewoon op je water trens blijven rijden en anders gaat mijn voorkeur uit naar een bustrens dubbel gebroken.
xxmariska97
Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-11 13:03
Quir schreef:
Watertrens kan veel onrust brengen/geven. Ik zou een dubbel gebroken D-trens of kneveltrens doen.
Okee , maar dan nog een vraaag .. Waarom een dubbelgebroken & geen enkelgebroken ?
fargo
Geplaatst: 25-11-11 13:06
Omdat een dubbelgebroken bit beter en fijner in de paardenmond ligt dan een enkelgebroken. Het middenstuk van een enkelgebroken bit kan namelijk als een soort van punt in het verhemelte van een paard/pony steken. Dat kan niet bij een dubbelgebroken bit. Hierdoor is een dubbelgebroken bit een fijner en vriendelijker bit in de mond. Verder ligt een bustrens of een D-trens rustiger in de mond dan een watertrens, een watertrens kan meer heen-en-weer worden getrokken terwijl een bustrens of D-trens op zijn plek blijft en daardoor de hulpen duidelijker en rustiger doorgeeft aan de mond van je paard. Een D-trens heeft zwaardere zijstukken en werkt daardoor zwaarder in dan een bustrens, er is dan meer hefboomwerking! Ik gebruik zelf het liefst een dubbelgebroken bustrens zeker bij jonge paarden.
Laatst bijgewerkt door fargo op 25-11-11 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Bustrens, maar voornamelijk D trens werkt dacht ik ook anders in via het mondstuk. Het bit kantelt dacht ik sneller als je grotere hulpen geeft, terwijl bij een watertrens dit wordt opgevangen door de ringen die bewegen. Vraag me even niet meer hoe het precies zit. Enkel- of dubbelgebroken hangt van je paard af. Veel paarden lopen beter op een dubbelgebroken, doordat deze overal de druk beter verdeelt.
Enkel gebroken is niet per definitie minder vriendelijk dan dubbel, maar kan gaan werken als een notenkraker. Het bit moet on de mond passen, dan pas kan een bit vriendelijk worden. Mijn voorkeur gaat uit naar dubbel gebroken of ongebroken. Ik gebruik nooit tot zelden enkel gebroken.
Een d trens wat netjes ligt heeft geen echte hefboom werking, of de teugels zitten te strak om de ring heen. Je hebt ook knevels met water trens, die zijn ook erg fijn.
Als je echt wilt weten wat bij je paard fijn ligt, moet je eerst kijken hoeveel ruimte hij in de mond heeft en dan wat bitten gaan uit proberen, maar wel een week if 2 anders kan je geen conclusie maken
Mijn ervaring is dat veel paarden fijn lopen op een dubbel gebroken bus of knevel trens.