Paard loopt veel beter met kaptoom dan hoofdstel!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Paard loopt veel beter met kaptoom dan hoofdstel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:29

Bij mijn paard is hoefkatrol geconstateerd. Hierdoor heb ik veel aan de hand gewerkt, waardoor een kaptoom makkelijk in gebruik is.
Toen ik er weer op mocht ben ik met de kaptoom gaan rijden. Hier liep ze vanaf het begin heel fijn mee. Los in de rug/hals!
Nu heb ik na 2 weken weer een hoofdstel op gehad, maar ze geeft veel meer protest!
Ze is pas geleden nog naar de tandarts geweest.
Het enige wat mij tegenhoudt is dat de kou er nu weer aan komt waardoor ze nog wel eens op de loop wil gaan..
Naar mijn idee heb je toch minder te zeggen over je paard met een kaptoom, maar ze loopt er veel lichter onder!
Zal dan toch de druk op de neus best wel een heftige werking hebben?
Vind het 2 kanten hebben.. twijfel wat ik ga doen.
Hebben jullie hier een mening over?

Pluttersput

Re: Paard loopt veel beter met kaptoom dan hoofdstel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:32

Mijnes loopt zonder bit ook absoluut fijner :j We rijden nu een dik jaar bitloos, en als ik het bit erin hang is ze veel tegendraadser.
Ik had hetzelfde als jij: wat áls ze gaat.. Maar met mijn touwhalster is ze veel sneller terug met haar gedachtes bij mij dan wanneer het bit erin hangt. Dus als jij vertrouwen genoeg hebt, zou ik het met kaptoom proberen :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:35

Als je het nou eens een tijdje lekker in de bak probeert... dan kan er toch niet zoveel gebeuren?? Daarna kun je altijd nog zien!! Succes :-)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:38

Altijd lastig zo iets, zeker voor ons via de pc.
Een ding wil ik je wel zeggen het is onzin dat je met bit meer te vertellen hebt dan zonder. Helaas denken veel mensen er zo over en willen dus ook niet zonder bit rijden.
Er kunnen een aantal dingen spelen die je allemaal moet uitzoeken tenzij je het zo laat natuurlijk. Ik weet niet of je wedstrijden wilt rijden met bit bijv?
1. Is het bit wel echt passend bij je paard of is je bit wellicht wat te groot waardoor ze toch last heeft. Kan ze haar tong wel kwijt bijv.
2. Wellicht heeft ze een negatieve associatie met het bit. Voordat je met kaptoom ging werken had ze pijn door de hoefkatrol nu is ze losser en heeft ze dus ook een erg possitieve ervaring met de kaptoom. Toen dat veranderde ging de pijn weg/nam af. Nu komt het bit weer in beeld en dat was er ook toen ze (meer) pijn had. Je ziet dit ook bij paarden die te hard in de mond gereden zijn en alleen nog maar bitloos willen hierdoor. Je kunt je paard met geduld wel overtuigen.
3. wanneer word je paard gespannen van het bit opzich of als er teugeldruk op komt?

Ik zou als ik jou was nagaan of je bit echt goed past in de mond (m.b.v. de tandarts) en gaan rijden met zowel kaptoom als bit. Veranderd haar gedrag en spanning als het bit uberhaupt in is of veranderd dit als je op zowel kaptoom als bit teugeldruk aanneemt? Misschien dat je haar via deze weg weer aan het bit kan laten wennen als je bijv. wedstrijden wilt rijden. Of wie weet is de dubbele teugel wel fantastisch voor jullie. Het gebruik van kaptoom en bit is je wellicht niet onbekend als je al met handwerk bezig bent geweest?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk verhaal is en veel succes!

Edit: nou moet ik zeggen dat mijn paard gek is op haar touwhalster. Als ik die voor haar neus hou steekt ze zelf haar neus erin en als ik hem niet vast maak duwt ze haar neus er nog verder in :+ Ze vind het werk gewoon erg leuk wat we samen doen. De positive associatie is dus groter dan het rechtricht werk.
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 23-11-11 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:39

Pluttersput schreef:
Mijnes loopt zonder bit ook absoluut fijner :j We rijden nu een dik jaar bitloos, en als ik het bit erin hang is ze veel tegendraadser.
Ik had hetzelfde als jij: wat áls ze gaat.. Maar met mijn touwhalster is ze veel sneller terug met haar gedachtes bij mij dan wanneer het bit erin hangt. Dus als jij vertrouwen genoeg hebt, zou ik het met kaptoom proberen :)

Da's ook wel logisch, je touwhalster is ook vele malen scherper :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:44

Dat hangt ervanaf hoe je het gebruikt ;) Ik raak het hele ding praktisch niet aan, hoef alleen de teugels op te pakken (die hangen altijd los), en ze reageert al ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:15

Oh, dat is idd superlicht :) dan is hij idd niet scherp.

Wel apart zeg. Ik ben benieuwd naar een verklaring :).

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:18

Yamcha; ik denk dat het paard van pluttersput het oppakken en dus het gevoel dat veranderd bij de hals en schoft al met de hulp associeerd. Mijn paard is ook erg prettig te rijden en met grondoefeningen als ik een touwhalster gebruikt. Ze gaat ook makkelijker achteruit op bilhulpen dan als ik de teugels aanneem. Paarden zijn slimmer dan wij denken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 07:58

Mijne gaat ook op een bilhulp achteruit :)

Maar daar is nooit dreiging van het bit aan vooraf gegaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:56

Mijn Fjordje rij ik ook wel eens zonder bit maar met bit is ze toch echt wel gehoorzamer buiten.
Enkel op neusriempje rijden daar loopt ze gewoon doorheen helaas en dat moet ik niet hebben in het verkeer.
Persoonlijk leg ik mijn voorkeur op bitloos maar dan moet het wel lukken tussen ruiter en paard.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 09:00

Bedankt voor jullie ervaringen/meningen tot dusver.., zijn er nog meer mensen die hier een bepaalde ervaring/mening over hebben?

Veel mensen op de manege zeggen, wat ben jij gevaarlijk.. kan me er wel iets bij indenken. ( bij ons rijdt ook niemand bitloos).
Maar het rijdt zo veel prettiger.., dus zou het zo jammer vinden om alleen daarom weer over te moeten op het hoofdstel.
Ik zou er niet mee naar buiten gaan..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:10

Yamcha schreef:
Mijne gaat ook op een bilhulp achteruit :)

Maar daar is nooit dreiging van het bit aan vooraf gegaan.

Ik heb het ook niet over dreigen gehad,die manier van hulpen geven ben ik sowieso zwaar tegen.Ik merk alleen aan mijn paard dat ze sneller en dus op een nog lichtere hulp kan reageren en daar zelf ook een voorkeur aan geeft. Alle basis hulpen vervang ik dus voor nieuwe lichtere hulpen;). Dit geld voor meer paarden en zo kun je ze dus ook sturen op simpel weg het alleen aanraken van de hals.
Voor de ts: een paard dat een kaptoom beter accepteerd dan een bit is veiliger te rijden met de kaptoom dan met een bit.Het zit tussen onze oren dat we met een bit wel 600 kilo kunnen tegenhouden als het moet in zonder niet.Dat is geheel niet waar een paard is het best te sturen met een optoming die bij paard en ruiter past. Mijn advies is nog steeds om met kaptoom en bit te rijden zodat je na kunt gaan wat de reden van haar verandering is.Dan kun je als het om een negatieve associatie gaat haar leren dat dat niet meer hoeft en daarna ook zo naar buiten gaan zodat jij voor je eigen gevoel en voor de mensen die je tegen komt toch een bit in je handen kunt hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:13

Mijn paard loopt ook een stuk fijner zonder bit. In het begin reed ik dan in de wei bitloos en dan op buitenritten met bit, maar op een gegeven moment werd ze zo opstandig als ik dan het bit weer in deed, dat ik het maar zonder ben gaan proberen, en dat ging super. Dus sinds dien rijden we helemaal bitloos. Mijn paard reageert er super op. :j

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:18

Dat heb ik ook gehad hoor, met bit bokken geen stuur enzovoort. In de wei (als ik haar dr uithield) stapte ik altijd even op met halster en o wat was ze toen fijn. Bitloos hoofdstelletje gekocht en alles is over! We kunnen nu serieus dressuren,springen,naar het bos en nog veel meer! Ze is op 13 augustus bij me gekomen als hoogstwaarshijnlijk een niet heel goed behandelde pony die nog doorgereden moest worden! Ik zou zo weer bitloos gaan als ik een nieuwe erbij neem/krijg!

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:30

Ik heb ook wat bitproblemen gehad na een blessure. Ik heb toen een combinatiehoofdstel gemaakt, ook omdat ik nog wedstrijden wilde starten. Ik heb het bit aan een kaptoomhoofdtel gemaakt, en eerst alleen het bit in de mond gehad zonder de teugels eraan. Die dus aan de kaptoom gehouden. Langzaam met dubbele teugel gaan rijden, tot het vertrouwen helemaal terug was. Ondertusen ook wat verschillende bitten getest.
Hij loopt nu weer op een simpel stangetje, maar kan hem voor de afwisseling ook bitloos rijden.
Dit kun je in het begin ook buiten proberen, durf je niet verder bitloos, heb je altijd ook nog een bit in.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:33

wat je gebruikt is gewoon een kwestie van uitvinden waar je paard het beste op reageert. Ik rij mijn paard met een combinatie van een losse kaptoomneusriem en bit, en dus een dubbele teugel. Buiten rij ik vooral met de kaptoomteugel, in de bak met allebei maar (steeds) meer met de bit-teugel. Het voordeel van deze combinatie vind ik dat je kan gebruiken wat op dat moment het beste werkt, en niet van te voren hoeft te beslissen of je een kaptoom of een hoofdstel met bit gaat gebruiken.

Een losse kaptoomneusriem kan je onder andere bestellen bij Marijeke de Jong van paardenbegrijpen.nl. Ik heb een Spaans hoofdstel waar ik 'm makkelijk in kon integreren. Bij een 'gewoon' hoofdstel moet je msischien een beetje knutselen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:32

Waarom probeer je niet eens om met 2 teugels te gaan rijden? De contactteugel op de kaptoom, en de andere aan het bit alleen heel los erbij (in boog), voor je eigen idee?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:41

Angela schreef:
Waarom probeer je niet eens om met 2 teugels te gaan rijden? De contactteugel op de kaptoom, en de andere aan het bit alleen heel los erbij (in boog), voor je eigen idee?

Wou ik ook net voorstellen ;)

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:13

Ik weet niet, lijkt me nog wel ingewikkeld. Waar kun je die hoofdstellen halen dan?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:22

Mijn paarden lopen zonder bit ook veel fijner,ze vinden het bit gewoon niet fijn..Ik rij nu alleen nog maar bitloos zowel buiten als in de bak..Het is al eerder gezegd maar bit betekent niet automatisch meer controle,als het bit zeer doet door bv een onverwachte reactie kan je juist de controle verliezen..Zou niet weten waarom een bit veiliger is :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:55

sharontjee1 schreef:
Ik weet niet, lijkt me nog wel ingewikkeld. Waar kun je die hoofdstellen halen dan?

Je kunt een kaptoom samen met je eigen hoofdstel gebruiken als je je neusriem verwijderd. Als het je bevalt kun je dan overwegen om een kaptoomneusriem te kopen bij Marijke de Jong.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:57

Pluttersput schreef:

dit heb ik dus ook tegenwoordig rijd ik zelfs hoofdstelloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:02

Fairytail: ik geloof dat ik het best wel met jou eens ben :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:12

Ik weet niet of je een oud of nieuw kaptoom om hebt, maar in de neusriem zit een flink stuk staal. Dus denk niet dat het vriendelijker is. Tenzij je zeker bent dat je kaptoom het ijzer niet heeft.. De lage van de mond zijn nog vrij zacht, maar dat ijzer rechttoe rechtaan op het neusbeen zal indd wel sterk inwerken denk ik.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 04:57

Nou ik heb nieuwe kaptoom, brede neusriem, maar er zit geen ijzer in. Misschien toch een idee om wel aan te schaffen..?
Als je een er ook nog een bit bij hebt, laat je dan niet snel deze teugels wat vieren of kom je niet in de war zodat je aan de 4 teugels gaan trekken?, Want kan me voorstellen als je meer op je kaptoom rijdt, dat je minder of geen druk op het bit hebt,..