neusriem bitloos, advies gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

neusriem bitloos, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:38

Ik vroeg me af of iemand me soms wat advies kan geven over neusriemen voor bitloze hoofdstellen, ben bezig zelf een hoofdstelletje aan het maken voor mijn paard (soort van combi halster, bitloos ...).
Zijn die vertakkingen aan de neusriem:http://iceryder.net/sidepull.html echt nodig als je bitloos rijdt volgens systeem van sidepull?
of kan je evengoed met zo'n neusriem rijden (zonder de cross link dan, gewoon de teugels aan de ringen):
http://www.divoza.com/collectie/paard/hoofdstellen---bitten/freedom-riding-articles/6580_f-r-a--hoofdstel-bitloos.html
Of gaat de boel dan sneller verschuiven?
Ik heb nu een soort van Engelse dressuurneusriem gemaakt, maar dan met een ring aan, zonder die vertakkingen omdat dit niet mooi zou zijn, maar vraag me af of dit dan niet meer gaat schuiven/irriteren op de neus.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:45

Nee, die zijn niet nodig. :)
Het hoofdstel van FRA zitten de ringen erg laag(tever naar beneden richting kaak) en dat kan ruis veroorzaken. Beter is als de ringen bij de ''kruising'' zitten, zoals bij een halster, of nog iets verder op de neus.
Ik zag deze toevallig van de week:
http://www.boomloosrijden.nl/hoofdstel.htm
En als je goedkoper uit wil zijn: IcePrincess maakt (lederen) sidepull neusriemen(staat wel een foto in mijn profiel). :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:48

Ik zou niet weten waarom het niet zonder die vertakkingen kan. Ik ben ook aan het kijken voor een sidepull of een sidepull neusriem (zoals die van IcePrincess idd) om aan je oude hoofdstel te bevestigen. Rijd nu met de neusriem die ik heb losgehaald van m'n oude hoofdstel met de teugels (ik heb teugels met clips) aan de zijkant vastgemaakt. Dit was alleen om te testen of mijn paard het sidepull systeem zou snappen en het gaat helemaal super, ook zonder die vertakkingen!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:56

Fantastisch! Heel erg bedankt voor het advies! Ik was van plan om met een ring te werken, met daaraan nog een tweede ring en dus de neus en kinriem apart, niet doorlopend zoals bij sommige dressuurneusriemen en ook het hoofdstel van barefoot. Ik zelf heb niet zo'n goede ervaringen met een doorlopende neus-kinriem ivm verschuiven. Vroeg me gewoon af of jullie ook die ervaring hebben.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:55

Henkje

Re: neusriem bitloos, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:19

Ik heb de neusriem en kinriem apart, dus met een ring ertussen. Ik heb geen last van schuiven :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 10:08

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:28

Misschien werkt het wel hoor :) Het ziet inderdaad wat eleganter uit.
Ben benieuwd naar je eindresultaat.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:11

Bij mijn sidepull zit er nog een extra riempje onder de kaken door (hopelijk een beetje te zien op de foto). Dat geeft net wat meer stabiliteit dan zonder dat riempje. Heb ook weleens zo'n gevlochten sidepullneusriem gehad voor aan een gewoon hoofdstel maar dat schoof echt alle kanten op.
Afbeelding

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:16

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:39

Natascha schreef:
Bij mijn sidepull zit er nog een extra riempje onder de kaken door (hopelijk een beetje te zien op de foto). Dat geeft net wat meer stabiliteit dan zonder dat riempje. Heb ook weleens zo'n gevlochten sidepullneusriem gehad voor aan een gewoon hoofdstel maar dat schoof echt alle kanten op.
Afbeelding

Wauw wauw wauw wat een prachtige foto zeg! Dat is echt een zeer mooie combinatie ;-)! Je rijdt met m'n lievelingszadel, helaas kost die heel wat centjes...
Die kaakriem zit er al op, is beetje zoals bij m'n eerst gemaakte sidepull.