dressuurzadel voor lange benen (en steviger model)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

dressuurzadel voor lange benen (en steviger model)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:34

Naar aanleiding van dit topic: [HAR] welke inchmaat (zadel) nou bij welke "kontmaat"??

ben ik dus weer op zoek naar een dressuurzadel voor mezelf. Nu vraag ik mij af.. welke merken en types dressuurzadels zijn geschikt voor mensen met lange benen en stevigere billen :o. Ik heb nu een aantal zadels gehad die wel goed op mijn paard lagen, maar waar ik dus niet goed in pas en nu zoek ik iets waar we samen blij van gaan worden :D. Het passen en meten is stap 2, maar eerst wil ik graag indicaties van welke merken en types dressuurzadels (zonder maatwerk) geschikt zouden zijn voor mij als amazone (even paard buiten beschouwing gelaten).

Ik heb dus erg lange benen, waardoor ik vaak problemen heb met kniewrongen (knie komt er overheen), in principe zouden halve wrongen het meest geschikt zijn, maar welke merken hebben dit in hun "standaard pakket"?

daarnaast pas ik met mn maatje 44 moeilijk in een zadel met een megadiepe zit, wat je tegenwoordig eigenlijk heel veel tegenkomt. Toch vind ik persoonlijk een diepere zit wel fijn (had ik ook graag voordat ik in deze confectiemaat terechtkwam en toen dat nog wel gewoon paste :( ).

PLUS dat het zadel niet een hele brede zit moet hebben, omdat ik door een heupafwijking dan pijn krijg in mn heupen.

zadels met een ver teruggesneden kamer, zoals ainsley of kieffer passen niet op mijn paard.

Heel lijstje "eisen" dus jammer genoeg, maar goed, wie weet bestaat er echt iets voor mij, dus ik hoor graag tips!

Het liefst zou ik een zadel op maat willen laten maken, maar dat zit er financieel helemaal niet in, dus ik zit ook nog met een redelijk beperkt budget te kampen.

Merken die voor mij afvallen:

Passier GG (niet geschikt voor lange benen)
Rossner amerika plus (18 inch is zelfs te klein door diepe zit en 18,5 inch wordt te lang voor mijn paard)
Wintec (zit te breed)
Merano (wil ik niet op mn paard hebben)
Interhippique (wil ik niet op mn paard hebben)
Kieffer (past niet op vlakkere schoft)
Kentaur (vind ik beroerd zitten)
Ainsley (past niet op vlakkere schoft)
KN symphonie oud model (past niet op mijn paard)

Wat blijft er dan nog over? Dan kan ik daarna eens rustig gaan rondkijken daarna en wat zadels gaan passen.

Albert

Re: dressuurzadel voor lange benen (en steviger model)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:43

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:44

even een quote van mezelf: Het liefst zou ik een zadel op maat willen laten maken, maar dat zit er financieel helemaal niet in, dus ik zit ook nog met een redelijk beperkt budget te kampen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:45

Hij heeft ook 2ehands zadels die hij kan aanpassen...

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:46

Ik heb een Stübben Maestoso, heb ook hele lange benen en dat past perfect. Zit is niet extreem diep. Ik heb een op maat gemaakte, maar ze zijn ongetwijfeld ook wel voor een kleiner budget tweedehands.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 18:57

Okey LETS, dat is inderdaad een merk die ik ook in mijn hoofd heb, ik ben ondertussen de maestoso, de rosanne en de avalon tegengekomen als zijnde interessant. Heb je misschien een duidelijke foto van jou op dat zadel? En hoe valt de inchmaat ervan (valt het kleiner of precies als de maat).

Albert, ik ga even kijken, was misschien iets te voorbarig van mij.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:16

Ik zou als ik jou was ook zeker even naar Euroriding (Diamant) kijken :)

boka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:22

Anatomica!!!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:32

Passier Hubertus Schmidt LV

http://www.passier.com/index.php?id=24

Dat is een zadel speciaal voor mensen met lange benen gemaakt.
De wrongen liggen verder naar voren voor het langere bovenbeen en de zweetbladen zijn langer.

Mocht je interesse hebben, wij hebben een havanna bruine 18 inch liggen die na verkoop paard niet/nauwelijks meer gebruikt wordt.
wel een brede boom (vanuit fabriek zo geleverd en niet aangepast).
Boommaat is 33/34 en dat is dus vrij uitzonderlijk voor een passier die meestal in standaard medium geleverd wordt.

NZuidII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:42

Zelf heb ik een Fryso zadel (niet alleen voor friese paarden)
De zadels kan je zelf 'uit zoeken' (diepe zit of geen diepe zit, welke wrongen) en ze worden goed aangepast aan het paard.
Kwa prijs kwaliteit vind ik het een goede verhouding!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:17

Ik ben zelf 1.78 en aan de stevige kant en ik rij in een Bates 17,5 inch. Voordeel is dat je de kniewrong kunt verplaatsen of zelf weg kan laten om meer ruimte voor je bovenbeen te creëren, erg handig! Ook zijn deze los in verschillende maten te krijgen.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:25

Ik heb een zadel met verlengde zweetbladen van Euroriding, perfect voor mijn lange stelten.
En ik weet uit betrouwbare bron dat mensen met een wat breder zitvlak er ook goed in passen ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:00

Ilse en Arizona, hoe vallen de euroriding zadels qua maat? Van rossner bijvoorbeeld valt 18 inch kleiner dan het 17,5 inch zadel dat ik nu gebruik, dus dat is geen vooruitgang zeg maar...

boka, ja prachtige zadels maar daar kan ik op dit moment alleen maar van dromen (ver boven budget)

lolclub, ik ben bang dat hetzelfde geld voor jouw zadel, maar je mag me wel pben

Prinsesj Mocht het even mogelijk zijn dan wil ik graag een leren zadel. Zou je me kunnen vertellen hoe bates zit in vergelijking met wintec pro? De laatste zit namelijk erg breed, heb er 1 gehad, maar ik kon het er nog geen half uur op uithouden. Had het gevoel dat mijn heupen uit elkaar scheurden brrr.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:04

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar de vorige eigenaresse van mijn paard (en tevens de vorige eigenaar van het zadel) is aan de behoorlijk stevige kant en zij vond het zadel erg fijn. Als ik het naast mijn Kieffer houd, een 18", dan komt het redelijk overeen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:09

Zo raar... ik vind de Passier GG juist wel geschikt voor mensen met langere benen....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:10

nee echt, voor geen meter geschikt, niet voor mij iig. het zadel dat jij te koop hebt zou waarschijnlijk wel geschikt zijn... maar helaas boven budget.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 23-11-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:11

Prestige Doge biedt smalle zit, maar wel fijn diep met niet teveel wrong. 18" moet zeker groot genoeg zijn voor confectiemaat 44.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:19

Informeer eens bij http://www.zadelmakerijwillems.nl/
Misschien dat Albion,Macrider of Massimo past, je kunt dan altijd overwegen daar een tweedehands van te zoeken.
Ik heb zelf ook enorm lange benen en heb ook geen super slanke benen/billen. Ik kon zelf prettig op de Albion en Massimo zadels zitten maar mijn paard vond het niets.
Fryso zadels kon ik zelf mijn benen niet op kwijt maar wellicht dat er nu alweer andere types zijn. Stubben heb ik ook vaker gehoord dat deze geschikt zijn voor langere benen, heb zelf ook 2 maal erg fijn met een stubben gereden. Ik heb nu een Kieffer Lech profi één van de weinige zadels die na 3 maanden zoeken voor ons beide geschikt bleek te zijn. Je bent niet de enige die met een dergelijk probleem zit ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:23

dank je voor de link!

Even een andere vraag, hoe denken jullie over de knightrider kolonel? op zich qua bouw ook een zadel die geschikt voor mijn paard zou zijn zo te zien, maar hoe zitten die en hoe vallen ze qua maat?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:24

Ik heb er zelf niet in gezeten maar via de zoekfunctie kun je er erg veel over vinden. Je kunt ook de zadelmaker van de link ernaar vragen die heeft ze meen ik ook te koop. Het is een fijne zadelmaker zeg ik er nog even bij ;)

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:32

Ik heb net als vallyloverr een fryso zadel. Hij zit heerlijk en ik heb ook maatje 44! Je hebt verschillende types en prijzen. Ook kun je goede tweedehands modellen krijgen. Bij tweespan waar ze vandaan komen wordt je goed geholpen, zodat je het juiste zadel voor jou en je paard krijgt. En ze zijn niet alleen voor Friezen. Hoewel ik wel een fries heb :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:17

Sommer zadels kan je voor weinig geld aan laten passen aan je paard.
Het hangt af wat voor wrongen er aan zitten, maar je hebt ze zeker die geschikt zijn voor lange benen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:27

Ik ben ook 1.78, en heb erg lange en ronde dijen. Een recht naar beneden gesneden dressuurzadel lukt dus simpelweg niet.
Ik heb een poosje geleden van MP een mooie Stubben siegfried veelzijdigheid neigend naar dressuur gekocht, met extra lange zweetbladen. Daar zit ik als gegoten in. Ook de oude Stubben Parcival dressuur heeft iets naar voren gesneden zweetbladen waardoor ik in een normale 18 inch gemakkelijk mijn dij inklusief knie kwijt kan. Hij is van 1971(!) maar nog altijd een superfijn zadel.
Ik weet niet waarje woont maar anders zou je kunnen komen rijden om te zien hoe dat zit/past? Mag wel op mijn paarden maar je kunt je eigen ook meenemen. De boomwijdte is 33.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:27

Wellicht handig om erbij te vermelden wat je budget is, dat is voor bokkers makkelijker meedenken...

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:31

Toch sluit de KN Symphonie helemaal aan bij je wensenlijstje, tot welk jaartal is het een "oud" model?
Ik heb zelf nl ook 44 en in dit zadel past goed bij mij.
Ik heb er 1 van 2004 te koop staan maar weet dus niet of dit een nieuw of oud model is.