Welke singel om singelwondjes op elleboog te voorkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Welke singel om singelwondjes op elleboog te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 10:26

Mijn oude pony heeft heel snel singelwondjes op zijn elleboog. Zijn singelplek ligt zeer ver naar voren en nu hij zo dik is (weinig gedaan ivm peesblessure) haalt hij zijn elleboog iedere keer open. Ik heb al een lamsbontje geprobert en zijn benen worden meerdere keren helemaal naar voren gestrekt.

Ik twijfel nu tussen 2 singels. Een anatomische singel die zorgt dat mijn zadel verder naar achter blijft liggen, maar wel meer tussen de voorbenen zit of een elastische FRA singel of Wesip singel.

Graag hoor ik ervaringen van andere gebruikers over deze 2 singels. Andere singels heb ik allemaal al in de collectie, net als bontjes.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Welke singel om singelwondjes op elleboog te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:30

Heb je als eens een Eric le Tixerant singel geprobeerd? Helpt bij mij geweldig voor hetzelfde probleem!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:52

Ik heb deze singel: (maar dan in t bruin)

Afbeelding

voor mn haf met vooraanliggende singelplek. Bevalt supergoed!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:20

Ik heb een banaansingel geprobeerd (net iets anders gevormd dan een anatomische singel), maar deze werkte voor mijn merrie alsnog niet fijn. Ik heb uiteindelijk een langere singel gekocht (Kieffer, neopreen; zonder elastiek o.i.d.), zodat de gespen in elk geval de elleboog niet zouden raken.

Het strekken van de benen kan overigens ook zorgen dat je juist 'meer' vel voor de singel krijgt, waardoor de boel juist makkelijker open gaat. Eventueel zorgen dat de plek makkelijker glijdt door insmeren met wat koud water of babyolie had meer effect.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:38

Bedankt voor de tips, gespen raken de huid niet. Ik heb singels van verschillende lengstes, varierend van 40cm tot 70 cm.

Ik schrok wel van de prijs van de Eric le Tixerant singel en daar vond ik ook een aantal negatieve recensies over. Niet l*llig bedoeld, maar het is mijn oude pony waar ik weinig tot niet op rijd. Dan is 175€ wel een hoop geld.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:42

Is er van die Eric le Tixerant singel een goedkopere/'namaak' versie verkrijgbaar? €175,- zou mij ook een beetje ver gaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:47

ik zou dan de FRA eens proberen, die is echt vrij "dun" dus misschien ook minder kans op schuren...

ben je trouwens zeker dat de schuurplekken op de elleboog alleen van de singel komen? sommige paarden/pony's krijgen daar doorligwondes van te liggen en/of door zichzelf te raken tijdens het liggen met de hoeven...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 12:02

Het komt echt van de singel. Hij heeft echt kloven aan de binnenkant (de holte/ aanzet naar onderkant boeg) van zijn elleboog.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:23

Ik heb een anatomische singel, die zijn uitgesneden zodat er meer plek is voor de voorbenen, bij die van mij komt die daardoor niet tegen de ellebogen als hij op de singelplek ligt.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:26

De FRA werkte hier voor geen meter :( Nu met die anatomische zit ik gebeiteld.
Die van Kieffer, lederen versie, kost rond de 90 € overigens ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:34

Je kunt ook de huid behandelen, smeer de plekjes als ze geheeld zijn een aantal keer in met kamferspiritus. Dit zorgt er voor dat de huid wat dikker en sterker wordt. Niet te vaak gebruiken, zo af en toe is voldoende.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 07:32

Ik kreeg van buitenzinnig al een bericht dat de Westip voor mijn probleem niet gaat werken. Zij hebben mij een bepaalde singel aangeraden die zij zelf niet verkopen. Echt heel netjes van dit bedrijf. Anatomische singel wordt vanavond besteld. Ik moet nog even goed kijken voor de maat.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 07:47

Zelf heb ik een tijdje diverse singels uitgeprobeerd vanwege hetzelfde probleem met mijn merrie;
de oplossing voor haar:
Harry's horse katoenen smalle (7,5 cm) dressuursingel
De wondjes heb ik behandeld met Sudocrem: prima spul. Ik heb geen last meer van wondjes bij haar singel

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 07:49

Heb je wel eens naar echte bontsingels gekeken? Dat wil ook nog wel eens goed helpen.
Maar dan moet je wel opletten dat het echt bont is, kunstbont kan wel plekken veroorzaken...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:44

Mijn paard heeft ook de singelplek te ver naar voren en loopt met een reguliere singel ook zijn ellebogen open tot bloedens toe. Met een FRA singel is het hele probleem hier opgelost.

MaaikeShadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:15

Dit zijn vaak paarden die veel ruimte hebben in hun beweging.
Onze paarden doen het dan het beste (soms tijdelijk) met een veelzijdigheid zadel met een normaal wintec singeltje
en wij wonen aan de kust met heel veel zand en zout water dus oppassen geblazen.
Voor tijdelijk kan je ook op de plek waar het wondje of korstje zit een stuk zacht schuimplastic
of spons materiaaltussen je singel persen en dat moet er aan de voorkant 5cm ondervandaan komen zodat de elleboog tegen het kussentje aandrukt
Veel sucses

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:18

gr_roos schreef:
Ik kreeg van buitenzinnig al een bericht dat de Westip voor mijn probleem niet gaat werken. Zij hebben mij een bepaalde singel aangeraden die zij zelf niet verkopen. Echt heel netjes van dit bedrijf. Anatomische singel wordt vanavond besteld. Ik moet nog even goed kijken voor de maat.

Uhu, fijne mensen, hé, daar :j Ik heb net hetzelfde voor gehad met mijn paard en ook daarbij zeiden ze dat de FRA een supersingel was.
Alleen niet voor mijn probleem ;)

Hopelijk ben je geholpen met die anatomische singel. Ik ben het iig wel *D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 07:33

Als het goed is komt mijn singel vandaag binnen. Moet ik eens iets anders hebben dan zal ik eerst bij buitenzinnig kijken.