Hoe doen jullie dat, als je paard behoorlijk bezweet is en je moet de winterdeken er weer opleggen? Ze blijven natuurlijk altijd nog wel lang wat na zweten (nadat je ze onder een zweetdeken heb gehad). Nu heb ik een bucas deken met fleecevoering, en deze ademend zo goed en neemt t vocht op, dat je deze wel op kunt leggen dan. Maar hoe doen jullie dat met een nylon gevoerde of een katoenen oid? Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik moet namelijk nog een nieuwe 200 grams deken en de 400 grams die ik heb die is nylon gevoerd. Maar toen ik deze deken vorig jaar gebruikte, heb ik haar weinig gereden dus nooit een erg bezweet paard gehad. Nylon lijkt me zo plakkerig/vochtig worden...
Na het rijden zette ik haar onder de solarium en wanneer ze erna nog bezweet was liet ik de fleecedeken erop liggen totdat ze droog was. Nu heb ik haar geschoren zodat ze met het uitstappen goed droog gestapt wordt en daarna krijgt ze de staldeken op.
ik leg nooit mijn winterdeken op vooraleer mijn paard zo goed als droog is. Ik heb ook geen outdoordekens die fleece gevoerd zijn, allemaal gladde binnenvoering. Ik heb wel de luxe om mijn paard nog extra in een stapmolen te kunnen zetten. Maar ik scheer ook van zodra het opdrogen na voldoende uitstappen langer duurt dan een half uur...
anders een droge fleece bij onder je dikkere deken, dan neemt de fleece de zouten en het "plakkerige" wat jij noemt op en het vocht migreert langzaam verder.
nylon voering is juist super. haren gaan er niet in zitten en maakt de haren mooi glad. en als je en goed merk hebt dan neemt dat nylon juist helemaal geen vocht op. katoen neemt vocht op
Leonieke
Geplaatst: 02-12-11 13:02
Op de Bucas dekens na kan je inderdaad je bezwete paard onder geen enkele winterdeken zetten.
Dus eerst goed uitstappen/ zweetdeken op/ onder het solarium zetten tot je paard droog is en dan de winterdeken pas weer op doen.
Ik wacht tot ze helemaal droog zijn. Bij Willow moet ik soms zweetdeken nog eens wisselen omdat het gewoon doorweekt is. Volgend jaar toch maar scheren?