Nut uitrijdeken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Nut uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 09:51

Hoi,

Ik vroeg me af, wat is nu eigenlijk precies het nut van een uitrij / nierdeken?
Eigenlijk ligt deze deken alleen maar over de achterkant van het paard. Terwijl mijn paard ook altijd behoorlijk bezweet is bij de borst en hals.
Kan dat dan geen kwaad, als je daarmee in de kou stapt?

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:06

Hi Pivanti,

Nee, zweten is het probleem niet zozeer. Ik weet niet of je je paard geschoren hebt, maar een uitrijdeken is met name belangrijk om de organen te beschermen tegen kou. Bij een geschoren paard is het echt belangrijk met een uitrijdeken te beginnen tot het paard warm en los is. Als je lange stukken stapt is een uitrijdeken ook aan te raden en natuurlijk ook weer bij het uitstappen.
Een ongeschoren paard daarentegen kan prima zonder uitrijdeken, tenzij je 'm al heel vroeg dekens hebt opgedaan om een dunne vacht te houden, dan is een uitrijdeken ook raadzaam.
Kortom: de eigen vacht beschermt genoeg, maar zodra wij als mens in hun natuurlijk patroon hebben ingegrepen (scheren of (vroeg) dekenen), moet je een alternatief bieden, om je paard te beschermen en blessures te voorkomen.
Succes!

Pivanti

Re: Nut uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:34

Ah oké bedankt Mijne is niet geschoren en ook niet heel vroeg in de dekens gezet Ze heeft wel wat wintervacht aangemaakt. Maar vroeg t me af omdat ik laatst in de binnenbak had gereden, en ze erg nat was. En ze daarna nog 10min terug moet stappen door de kou.

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:53

da's dus vaak het probleem met paarden in hun dikke vacht. we rijden ze drijfnat en het duurt heel lang voor ze weer droog zijn; een zweetdeken is dan wel aan te raden ... of ze lekker laten rollen in het zand ... heb je wel een vies paard, maar van nature is het wel heel goed geregeld

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 11:57

Ja had toch half oktober al een deken op, daarvoor was t nog zo warm met die zon Maar toch nog een aardige vacht gekregen Ze staat ook wel dag en nacht buiten dat zal ook wel schelen. Volgende maand verhuist ze naar stal snachts dus hopelijk volgend jaar niet zo 'n dikke vacht.
En ik rijd haar niet zo intensief maar mevrouw is nogal druk dus loopt zich daardoor helemaal nat helaas.
Zweetdeken doe ik ook wel op.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:59

in de paard en sport van afgelopen keer staat een heel verhaal over dekens en het nut en niet nut ervan.
ook over uitrijdekens, misschien heb je die liggen? of kan je er aan komen, best interesant om even te lezen.

Groetjes

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:03

Zo'n uitrijdeken wordt ook wel nierdeken genoemd. Deze beschermd oa de nieren tegen de koud. Wat wel erg belangrijk is om zo problemen te voorkomen. Het helpt natuurlijk ook wel iets tegen de kou. In jou geval kun je ook gewoon een zweetdeken gebruiken, eventueel eentje met hals. Dan zijn de bezwete delen wel bedekt.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:00

Ik kan me eerlijk gezegd totaal niet voorstellen dat de nieren van een paard kou vatten. Zitten toch flinke spieren overheen en ze liggen bovendien in de warme buik (wel bovenin de buik maar toch).

Nut van een uitrijdeken lijkt me eerder voor de spieren van belang. Als ik in de winter buiten zou gaan sporten (puur fictief ;) )duurt mijn warming up een stuk langer als ik geen warm trainingspak aan heb.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:08

Citaat:
in de paard en sport van afgelopen keer staat een heel verhaal over dekens en het nut en niet nut ervan.
ook over uitrijdekens, misschien heb je die liggen? of kan je er aan komen, best interesant om even te lezen.

Hierin staat heel duidelijk dat de organen geen last hebben van de kou. De kou dringt amper een paar centimeter onder de huid en raakt de organen dus niet.

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:33

sorry, onvolledig ... toevoeging: met name de spieren van de motor moeten tegen de kou beschermd

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:38

ik heb even meegelezen en wou er graag een vraag aan toe voegen. Vanaf wanneer (welke temperatuur) gebruik je deze uitrijdeken? Mijn paard is ongeschoren maar heeft geen dikke vacht onder de deken. Ik rij in een buitenbak. Is hij nu al van nut of pas als het echt begint te vriezen?

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:16

Ik volg dit even. Vroeger had ik altijd gewoon een zweetdeken op bij het naar huis rijden (had les in de binnenbak).

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:37

CinTwiZo schreef:
Citaat:

Hierin staat heel duidelijk dat de organen geen last hebben van de kou. De kou dringt amper een paar centimeter onder de huid en raakt de organen dus niet.

Dus dan is zo een deken alleen maar om de spieren sneller doen op te warmen voor het rijden en langzamer te doen afkoelen na het rijden.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:55

De mijne is ook niet geschoren. Als hij na het longeren (rijden doen we eigenlijk nog niet, hij is bijna 3,5 jaar) op adem gestapt is krijgt hij een dekentje om zodat z'n spieren niet te hard afkoelen (als de temperatuur ongeveer onder de 10 graden komt). Als hij volgend jaar onder het zadel is gaat de scheermachine er overheen en dan wordt warm stappen en het uitstappen onder een dekentje gedaan om kou op de spieren te voorkomen. Als het erg koud wordt (onder het vriespunt) leg ik een nierdekentje tijdens de gehele training om de spieren wat warmer te houden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:40

ik vraag me af hoe jullie dat doen met een zweetdeken?

Als ik gereden heb (in buitenbak, paard ongeschoren en pas sinds het weekend een deken op) en ze is bezweet, wil ik haar eigenlijk de zweetdeken opdoen bij het uitstappen.
Wat is dan handig? Zweetdeken op bakrand leggen? Deken alleen over haar billen leggen, of hoe doen jullie dit?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:43

Ik gebruik zelf een uitrijdeken als ik een buitenrit maak waarbij ik voornamelijk stap,en het zo'n beetje onder de 5 graden komt,ik bekijk het per keer. als ik serieus ga trainen heb ik heb erop van stal naar de bak en de eerste paar rondjes aan de losse teugel stappen.

mijn pony is overigens geschoren