Stang en trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:37

Een vriendin van me wil met stang en trens gaan rijden(dressuur) maar ze weet niet welke maat bitten ze daarvoor moet hebben.
Wij zijn hier beiden onervaren in, we gaan uiteraard lessen maar we moeten wel alles van te voren hebben.

Normaal heeft dr paard een 12,5 of 13 cm bit en een Full hoofdstel.

Alle informatie over rijden met stang en trens zijn welkom.

Groetjes Miranda

gabyfedde

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:39

Waarom wil ze met stang & trens gaan rijden?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:42

Om te proberen of haar paard hier lekker op loopt, en uiteraard betere soepelere hulpen te kunnen geven.
(Misschien ook straks goed voor de wedstrijden als ze dit leert)

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:44

gaat ze gelijk in het z starten dan? en je spreekt over 'we' in je openingspost?
Laatst bijgewerkt door jsofie op 21-11-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:45

Totdat je niet minstens M2 met winst bent, niet beginnen aan een stang en trens. Waarschijnlijk vindt je vriendin het stoer staan, maar uit je post begrijp ik dat ze nog niet eens B is?!
Soepele hulpen heeft niets te maken met wel of geen stang en trens, je geeft met die bitten juist vaak te scherpe hulpen wat érg vervelende gevolgen kan hebben.
Het is niet voor niets dat je pas vanaf het Z1 hiermee mag rijden, je moet eerst geleerd hebben je paard op een normaal bitje oefeningen laten doen voordat je aan een stang begint.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:45

In principe neem je gewoon dezelfde maat als je normaal hebt. Sommige mensen vinden het prettig om de trens een halve of hele cm breder te nemen. Ik heb dat zelf niet, vind het niet nodig aangezien het zo prima past.

Verder zou ik toch echt éérst met de instructeur overleggen wat je erin gaat hangen hoor. Toen ik voor het eerst op stang en trens ging rijden had ik ook geen idee waarmee ik moest beginnen en was ik erg blij dat ik dit eerst heb overlegd. Denk aan de dikte van de bitten, hoge of lage tongboog, enkel of dubbelgebroken onderlegtrens, materiaalsoort...Je moet kiezen wat bij je paard past.

Overigens loopt een paard (ieder paard) enkel 'lekker' op stang en trens als je de aanleuning echt goed voor elkaar hebt hoor. Paarden die rommelig, onrustig, zwaar in de hand of op de voorhand zijn, zijn dit doorgaans nog 3x zo erg op stang en trens. Echt al je problemen kom je alleen maar harder tegen. Bedenk dus wel goed of het echt een goed plan is.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:49

jsofie schreef:
gaat ze gelijk in het z starten dan? en je spreekt over 'we' in je openingspost?

Zij en ik gaan naar de zelfde les.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:50

branka16 schreef:
jsofie schreef:

Zij en ik gaan naar de zelfde les.

Maar gaat ze gelijk Z starten was de vraag, en daar ben ik ook wel benieuwd naar :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:50

Nee, we trainen er wel naar toe.

Ik heb haar de reacties laten lezen en ze heeft besloten eerst op trens door te trainen.

Bedankt voor de reacties allemaal!!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:54

Wat voor niveau rijden jullie dan?

Edit: Even in je profiel gekeken, maar je paarden zien er niet uit alsof ze Z lopen..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:56

branka16 schreef:

Ik heb haar de reacties laten lezen en ze heeft besloten eerst op trens door te trainen.

Dat je er sowieso aan denkt voor je ook maar een wedstrijd gestart hebt en sowieso allebei onervaren bent...

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:54

Het klinkt een beetje alsof jullie het alleen maar leuk, mooi of misschien wel stoer vinden om hier mee te trainen. Een paard kan je in het Z ook best op alleen een trens rijden die zijn er genoeg. Ik geloof dat ambre hier op bokt haar paard ZZL rijdt op een trens. Maar goed ik zou dit zelf altijd eerst bespreken met mijn instructrice. En je paard kan alleen maar fijn op stang en trens lopen als het op een trens ook helemaal voor elkaar is ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:27

branka16 schreef:

Verstandig :)