Wat is nu echt de perfecte zweetdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Wat is nu echt de perfecte zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 09:15

Ik ben dus opzoek naar een zweetdeken voor mijn ONgeschoren fries met dikke wintervacht, welke verder geen dekens draagt.

Wat is volgens jullie nu echt een fijne (merk) zweetdeken?
Mag zowel met als zonder hals zijn, maar er MOETEN wel kruissingels aanzitten.

Angela

Re: Wat is nu echt de perfecte zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:54

Ik heb er eentje van fleece van BR met kruissingels, een fijne deken, dikke kwaliteit, en is nu al jaren "mooi".

Daarnaast heb ik een zware wollen deken met hals voor op de trailer, echt ideaal.

Ik gebruik altijd meerdere fleecedekens na elkaar. Eerst eentje van fleece voor het meeste zweet tijdens het uitstappen (nog altijd even zonder zadel aan de hand), en daarna een droge erop voor op de trailer (als het heel koud is 2 over elkaar).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:24

Een wollen of de teddy (meen van HH). Beiden bevallen heel goed. Bij erg koud weer, gaan deze na het rijden beiden op.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:24

Ik heb een lamicell deken, met hals en kruissingels.
En ik heb nog nooit zo'n fijn zweetdeken gehad.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:27

Ik denk dat als je paardje ongeschoren is je vooral niet een te dikke moet hebben, want dan gaan ze alleen maar meer zweten denk ik. Die van mij is ook ongeschoren en heb een hele lichte zweetdeken en die doet het prima. Ik heb hem bij hyporama vandaan en was nog geen 20 euro. Fijn, licht en vooral luchtige deken. Merkloos overigens, ik denk van hun zelf.

Ik heb ook wollen dekens, maar daar gaat ze onder zweten en is dus veel te warm voor een ongeschoren paard. Ik heb ook een Amigo cooler en die doet zijn werk ook prima. Maar toch pak ik vaker de luchtige deken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:31

Ik zou dan, als je er echt persé een deken op wil leggen, voor een cooler-deken gaan. Paarden die normaal niet onder deken staan hebben ook als ze bezweet zijn eigenlijk geen deken nodig, vaak is het namelijk te warm en gaan ze vreselijk nazweten waardoor ze dus natter worden en langer nat blijven onder het deken.

Cooler dekens zijn dunner dan fleece en voeren sneller vocht af waardoor de temperatuur onder de deken lager blijft. Ik heb er zelf een van Dominick maar die heeft geen singels, merk met singels weet ik zo even niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:36

Ik ben erg tevreden over wollen dekens. Ze zijn idd wel warm, maar het paard droogt er veel beter onder. Wol is een natuurproduct en voert het vocht heel goed af naar buiten en houdt het paard droog onder de deken, waar fleece vaak verzadigd raakt waardoor je een natte deken hebt die afsluit en je een nat en koud paard er onder hebt.

En wol is er ook in dunne versies natuurlijk. Ik ben erg tevreden over mijn wollen QHP deken. Maar ik heb ook een dunne versie van de EJ, maar die heeft geen kruissingels.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:39

Horseware heeft, als ik mij niet vergis, wél coolerdekens mét singels, niet àl te dure prijzen ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:47

Britt schreef:
Ik ben erg tevreden over wollen dekens. Ze zijn idd wel warm, maar het paard droogt er veel beter onder. Wol is een natuurproduct en voert het vocht heel goed af naar buiten en houdt het paard droog onder de deken, waar fleece vaak verzadigd raakt waardoor je een natte deken hebt die afsluit en je een nat en koud paard er onder hebt.

En wol is er ook in dunne versies natuurlijk. Ik ben erg tevreden over mijn wollen QHP deken. Maar ik heb ook een dunne versie van de EJ, maar die heeft geen kruissingels.

Staat jouw paard ook zonder deken? Want dat is wel een belangrijk verschil denk ik.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:53

Ben het met Britt eens, houdt het paard warm en voert het (koude) vocht naar buiten af,
ouderwetse wollen dekens die men vroegaaah ;) als dekbed gebrukte doen ook prima hun
werk. Heb zelf ook nog fleecedekens maar die komen niet meer op mijn merrie gezien
de vonken eraf spatten toen ik de deken eraf wilde halen, niet leuk voor paard en mij :(

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:54

Nee, nu staat ze met, maar de vacht die ze aanmaakt met deken is alsnog dikker dan dat van menig ander paard :Y) Maakt, vwb het gebruik van wollen dekens, weinig verschil iig met de tijd toen ze nog zonder deken stond :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:57

Ik heb verschillende zweetdekens, maar vind mn rambo newmarket toch wel de fijnste, eskadron heeft ook goede (dralon), maar die hebben geen singels. Deken is wel vrij dik.

Als je paard altijd zonder dekens staat zou ik hem gewoon na het rijden goed tochtvrij zetten zonder deken en als ie droog is of bijna droog gewoon weer naar buiten. De vacht voert t zweet ook goed af en met een dekens duurt het vaak alleen maar langer.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:58

Wol. Wol en niks anders dan wol. Wol <3.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:04

Ik heb een cooler van Wheaterbeeta, die heeft aan de bovenkant een dunne fleece inzet en de rest is vliegendeken. De belangrijke spieren blijven warm en de rest van het lijf kan gewoon de warmte kwijt.

Afbeelding

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:37

Bedankt voor jullie reacties. Veel verschillende ervaringen dus.

Dat een te dikke deken juiste te warm zou zijn voor mijn ongeschoren paardje is waar ik dus ook bang voor ben. Helaas is het voor mij niet mogelijk hem na het werk tochtvrij weg te zetten om te laten drogen. Mijn paard staat namelijk 24/7 buiten en heeft enkel een schuilhok, en dus geen box met een deur die even dicht kan. Dus na het rijden moet ik hem wel even een dekentje op doen om rustig op te drogen en zodoende geen kou te vatten. En aangezien hij soms nog wel eens even lekker wil gaan rollen is het dus belangrijk dat er kruissingels aan de deken zitten.

@ gr_roos jij hebt wel een hele mooie deken. Waar heb je die vandaan?

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:40

Ik heb deze:
http://www.google.nl/imgres?q=harry%27s ... detail(555).aspx&docid=2znkCOP8WH6FsM&imgurl=http://www.medhorses.nl/Images/ProductImages/Harrys_Horse%2525C2%2525AE_Deken_Teddyfleece_navy_c5b79099-51d4-4a78-8a3b-a6ced0a9d59c_detail.jpg&w=260&h=227&ei=BKnKTv2FNM6cOqrsrNEP&zoom=1&iact=hc&vpx=200&vpy=161&dur=48&hovh=181&hovw=208&tx=137&ty=124&sig=114647189879332347358&page=1&tbnh=149&tbnw=171&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0
Is superfijn want daar zijn de kruissingels aan beide kanten los te halen zodat je hem ook makkelijk kan gebruiken als uitstapdeken :)
Ook zitten en bilkoorden aan, ook makkelijk.
O,ja en dat 'witte' deel zit met klittenband vast en kan je losmaken, dan heb je een halve hals :Y)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:50

Ben het met bovenstaande eens: Zweer bij HH Teddy Fleece, Rambo New Market en een 'gewone wollen'. Maar ik heb wel paarden die altijd onder de dekens staan. In de zomer gebruik ik vaak die dekentjes van de Lidl, die liggen best goed en zijn helemaal niet dik, ze vallen wel raar, ik heb 195 op mijn D's en ooit ook op mn Ctje liggen. Ik zou voor een paard met wintervacht gaan voor een hele dunne deken, die kun je vaak goedkoper krijgen en al moet je ze dan een keertje vaker vervangen, als ze maar goed liggen natuurlijk.
Ik heb ook een hele fijne fleecedeken van het eigen merk Emmers, gebruik hem nu al zeker 3 jaar en hij ziet er nogsteeds goed uit.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:53

Ik had een zweetdeken van EJ met hals en buiksingels.
Deken kostte 30 euro ofzo, dus echt een koopje, maar als je m op je natte paard legt dan trekt deze het zweet direct naar buiten en komt dan op de deken te liggen. Perfect dus. Ik was er erg blij mee.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:03

Die ziet er ook wel handig uit die teddy fleece deken. Is dit een hele dikke, of valt dat wel mee?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:07

Ik vind de teddy fleece dik :j

Is een cooler dan niet iets voor jou? Kijk eens bij de paardendrogist bij de Amigo cooler (weet zo even niet of er kruissingels aanzitten)

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:10

Ik vind de teddy fleece juist niet dik voor een zweetdeken, hij bevalt goed :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:36

Kaspar het is een wheater beeta wicked dry. Als het goed is kan iedere ruitersportzaak die bestellen uit de Ekkia catalogus. Ik antwoord nu vanaf telefoo,maar zal anders morgen even kijken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:38

Kaspar schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Veel verschillende ervaringen dus.

Dat een te dikke deken juiste te warm zou zijn voor mijn ongeschoren paardje is waar ik dus ook bang voor ben. Helaas is het voor mij niet mogelijk hem na het werk tochtvrij weg te zetten om te laten drogen. Mijn paard staat namelijk 24/7 buiten en heeft enkel een schuilhok, en dus geen box met een deur die even dicht kan. Dus na het rijden moet ik hem wel even een dekentje op doen om rustig op te drogen en zodoende geen kou te vatten. En aangezien hij soms nog wel eens even lekker wil gaan rollen is het dus belangrijk dat er kruissingels aan de deken zitten.

@ gr_roos jij hebt wel een hele mooie deken. Waar heb je die vandaan?

Maar buiten tocht het niet ;) Wind en tocht is echt niet hetzelfde! Wind kunnen ze prima tegen. Tocht krijg je pas in een deels afgesloten ruimte.
Rollen is trouwens juist goed, het zand neemt het zweet op waardoor je paard nog sneller droogt! Lekker zonder deken laten rollen hoor.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 07:51

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 08:51

Bedankt Roos, ik ga hier eens naar kijken.