hebben jullie (praktijk)tips voor een zadel voor een paard met een erg hoge schoft? Het zadel moet ook voldoende ruimte laten naast de schoft, zodat daar spieren ontwikkeld kunnen worden, wat het natuurlijk nog wat moeilijker maakt (door naar voren kiepen van ruim zadel).
Bestaan er evt boomloze zadels die hiervoor geschikt zijn?
Schangah
Geplaatst: 20-11-11 12:22
Een boomlooszadel is niet geschikt voor een paard met een hoge schoft.
Silence
Je kunt eens kijken voor een trekker pro endurance. Dit is een semi boomloos zadel en zeker ook geschikt voor hoge schoften.
Anoniem
Geplaatst: 20-11-11 12:24
Schangah schreef:
Een boomlooszadel is niet geschikt voor een paard met een hoge schoft.
Dat is onzin, bij bijvoorbeeld Barefoot zit er een pommel in en zijn de dekjes op de schoft aangepast zodat ze niet gaan trekken. Bij de Heather Moffett krijg je shims om het zadel aan te passen en ook bij de duurdere merken is wel wat te vinden (maar dat weet ik niet uit eigen ervaring). Over Barefoot kan je pmarena PBen, dat is de expert.
Ik ken de trekker enkel van plaatjes Dus Silence kan je vragen beter beantwoorden denk ik
anna333
Geplaatst: 20-11-11 13:21
Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard, dat ook een erg hoge schoft heeft. Ik gebruik sinds meer dan twee jaar daarom een Startrekk Delphin zadel met daaronder een Equitex dekje, speciaal voor een paard met hoge schoft. Dit ligt perfect! Want dit zadel kun je zeer nauwkeurig in de breedte verstellen m.b.v. de verstelbare pommel en ook de kussens zijn zeer nauwkeurig passend te maken. Er hangt echter wel een prijskaartje aan: het zadel kost rond de 1500 euro en zo'n dekje kostte me 120 euro, maar ja, met zo'n zadel kun je zó lang doen en het zit echt zalig. Bovendien is dit zadel passend te maken voor ieder paard, dus als je een ander paard zou kopen, hoef je geen nieuw zadel te kopen.
In Nederlands limburg zit een zadelmaakster die helemaal op maat een zadel voor jouw paard kan maken dat toch altijd weer aan te passen is voor een nieuw paard. Kijk maar eens op www.pamzadelentuigenmakerij.nl. Iets duurder dan een fabriekszadel maar op de lange termijn ben je volgens mij goedkoper uit.
Inky_devil
Geplaatst: 20-11-11 13:32
Onze appaloosax volbloed heeft ook een vrij hoge schoft en daar hebben we een barefoot met smalle pommel op liggen en daar is ruim voldoende ruimte over boven de schoft. Het zadel ligt ook goed.
Shorks
Geplaatst: 20-11-11 13:34
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, en ik ben afgelopen week toevallig ook wezen kijken voor een boomloos zadel. Ik wil zelf graag de Barefoot Cherokee, en mij werd verteld dat dit prima kan, maar dat er dan extra inlages in de pad moeten, waar van voren een stuk afgesneden is zodat ze de ruimte rond de schoft vrijlaten. (o ja, de normale pommel zou bij de mijne als het goed is wel gewoon moeten passen zei ze, geen extra smalle pommel ofzoiets nodig) Misschien kun je contact opnemen met haar. Ik zou niet weten hoe ze heet op bokt, maar haar website is http://www.barefoot-saddles.com Succes ermee! Ik blijf even meelezen, misschien heb ik er ook nog wat aan
Bedankt al voor de tips, ik ga alles eerst eens goed doorlezen!
Schangah
Geplaatst: 21-11-11 12:34
feiten: boomloos passen in de regel niet op paarden met een hoge schoft of een zeer holle rug. ( google eens op hoge schoft en boomloos) te veeldruk op de schoft. Boomloos passen niet op paarden met uitstekende pro. Spinosi. Vaak is boomloos de enige oplossing voor hele dikke paarden.
De goedkope habbi-babbi boomloosjes passen niet snel op een paard met wat meer schoft , omdat die zo recht zijn in de ruglijn.
Maar Barefoots worden al veel gebruikt voor paarden met weggevallen bespiering / hoge schoft , je kunt extra inlages in de pads stoppen om de ronding van de rug op te vullen zodat het zadel minder ver hoeft door te buigen , maar in de meeste gevallen is dat niet eens echt nodig als je maar dubbele inlages gebruikt
Het komt regelmatig voor dat paarden die onder behandeling staan voor rugproblemen , aangeraden krijgen om een Barefoot aan te schaffen om te helpen bij het revalidatie-proces
In combinatie met goede training van rug- en buispieren groeien (gezonde) paarden dan vaak al binnen enkele weken een pommelmaat , het kan dan echt hard gaan en de baasjes staan er zwaar verbaast van vaak hoe snel de spieren weer terug komen , heel mooi is dat
De duurdere merken waar dikkere kussens onder kunnen zullen in veel gevallen ook vast wel genoeg ruimte kunnen maken voor de hoge schoft , de vraag is alleen hoe goed ze met de ronding van rug mee kunnen buigen gezien ze al snel een stuk stugger zijn dan de Barefoots.
Het is dan vaak toch echt wel beter om de rug d.m.v. een pad met inlages of shims extra op te vullen.