halsband ipv halster....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

halsband ipv halster....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:49

mijn shetlanders hebben 24 uur per dag hun halster om, dit omdat het zo voor de staleigenaar makkelijk is om mijn ponys uit stal te halen en naar het land te brengen en van land weer terug naar stal.

De halsters zitten vrij los en zijn zacht onderlegt.
toch krijgen ze in hun wintervacht koppies afdrukken van het halster op de neus en bij de kaak.

1 van mijn shetlanders heeft echt een hekel aan een halster om, hij accepteerd hem prima maar is vrij jeukerig door dit ding.

nu vraag ik mij af of zo een soort halsband een optie zou zijn en zijn hier ervaringen mee?

Afbeelding

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:54

Ik heb er geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd! Ik zit een beetje met hetzelfde, al heeft die van mij geen last van haar halster (laat dat iig niet merken of zien).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:09

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me prettiger dan en een halster en een mooie oplossing. :j

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:33

Ik heb in Frankrijk op een endurance/pensionstal gewerkt waar de paarden die in groepshokken gehouden werden een dergelijke halsband om hadden. Daarmee werden ze vastgezet wanneer we ze 's ochtends elk hun eigen portie krachtvoer voerden. Werkte prima :j
Het is ook handig met opzadelen zodat je niet met halster af, hoofdstel om zit te klooien. Vastzetten aan de halsband en je kan gewoon het hoofdstel in doen.

Zelf vind ik het prettiger om wildere paarden aan een halster te leiden omdat je gewoon net iets meer in te brengen hebt als met een halsband.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 20-11-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempotje

Re: halsband ipv halster....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:06

Ik ben benieuwd waar je deze halsband gevonden hebt :) ?

Ik zie dat het van 'exellentruitersport' is, maar ik kan hem op de site niet vinden..

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:09

Op mijn stage hadden we een paard staan dat geen halster om kon, dan prak ie de boel af! Had ook zo'n band om, je hebt wat minder stuur maar het kan wel :). Dit was overigens een paard van 1.70m gok ik.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:13

Ik vind het er eng uit zien stel hij blijft haken en het paard raakt in paniek... dan word zijn keel dicht geknepen bij een halster is die niet

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:15

Nee met een halster kunnen ze ook hun nek breken als ze gaan spartelen, ook niet erg prettig.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:16

ik zou voor een halster kiezen. straks blijft hij idd vast hangen en kan hij stikken, je hebt ook meer controle over je paard/pony met een halster.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:16

Charaz schreef:
Nee met een halster kunnen ze ook hun nek breken als ze gaan spartelen, ook niet erg prettig.

Ja oke, maar hier word de keel dicht geknepen vind ik toch een groter risico

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:17

Ik lees even mee,
klinkt goed.. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:19

@xEline
Bij mijn oude verzorgpaard gebruikte ik ook wel eens een halsband, als ik het hoofdstel in wou doen.
halsband om, halster af. kon ze niet weg lopen (ook al probeerde ze dat wel eens :P) en hoofdstel in.
en naja, ze leeft nog steeds hoor :) ze worden daardoor dus niet gekeeld..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:19

heb bovenstaande gebruikt toen mijn paard nog hengst was en ik hem net had (als 3 jarige) en hij moest wennen aan het omdoen van een eczeemdeken en masker. Daarvoor moest het halster namelijk af en ik had er geen zin in dat hij door de wei zou sjezen met de deken half over zn hoofd :P
Heb hem er niet aan vastgezet, doe ik ook nooit met halsters om de hals zoals ze op maneges vaak doen/leren, dat vind ik echt eng. Heb hem puur gebruikt om er een touw aan vast te kunnen doen zodat ik houvast had aan het paard. Na een paar keer gebruiken had ik hem niet meer nodig, dus verder weinig mee gedaan. Hengst bij ons op stal wordt er mee vastgezet met optuigen, maar dat zijn paarden die het gewend zijn, gaat prima.
Halsters om op de wei/in stal vind ik gevaarlijk dus doe i sowieso nooit, maar mocht je paard hiermee vast komen te zitten vraag ik me af in hoeverre het gevaarlijker is; ze zijn namelijk wel steviger dan een halster en zitten om de hals?
Ken wel een ijslander die altijd zo'n halsband omhad in de wei.

Bovenstaande is van Pfiff trouwens.

Een afdruk in de wintervacht is niet gek/vervelend; is gewoon platdrukken van de vaak hele dikke/dichte vacht van shetten. Zolang hij niet knelt/schuurt is er niets aan de hand.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:21

Maar zij wil hem 24 uur om hebben en dan kan je het niet in de gaten houden, zo op de poets plek vind ik het een ander verhaal.. je kan het in de gaten houden en anders los maken

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:23

vroeger werden 'zeugenbanden' heel vaak gebruikt voor paarden.

het schijnt best veilig te zijn. ze hangen zichzelf er niet zomaar mee op.

(geen idee of zeugenband een officieel nederlands woord is of dialect :+ ik zal eens een plaatje proberen te zoeken)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:27

zoiets bedoel ik:

Afbeelding

en deze hebben ze ook bij agradi

hij heet halsband koe of halsband jongvee
Afbeelding

ze hebben ze ook voor geiten
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:42

die eerste lijkt me veiliger omdat er geen ring aanzit, minder kans op vastzitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:46

Ik had hier in Portugal twee paarden met halsband.
Werkt prima, moet wel strak genoeg zitten dat ze niet over de oren gaan. Ik had lederen.

Afbeelding

Catita heeft als veulen een tijdje een halsbandje omgehad omdat ik geen halster om kreeg. Toen ze eenmaal wist bandje=naar buiten ging dat makkelijk om en later ook halstertje.

Afbeelding

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:51

ik heb een tijdje gebruikt gemaakt van zo'n band omdat mijn merrie de nukken had haar halster af te doen en dan lekker naar de wei te crossen.
Deze kreeg ze niet af en bleef ze us waar ik haar had vastgezet.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:52

Onze hengsten (in Tunesie) hebben we inmiddels ook halsbanden gegeven, zelf geknoopt van touw met een ring in de knoop geknoopt met een musketonhaak eraan.

Afbeelding

Afbeelding

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:08

Lijkt me op zich wel fijn, omdat ze dan geen heel halster om hoeven. Ben daar sowieso niet zo'n voorstander van, altijd een halster om, maar ook bij ons op stal moet dit wel. Blijven haken of een hoef die vast komt te zitten kan zowel bij halster als halsband.... Vind het alleen een beetje eng dat alle druk als er wat gebeurt zo op de nek/keel komt te staan.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:51

Op exellent heb ik hem idd gezien bij de shetlandhoek en dan bij de halsters.

Mn ene shet heeft gewoon liever niets om zn hoofd, vind hij duidelijk vervelend.
vandaar dat ik eens ben gaan kijken naar andere opties ipv halster en kwam op dit uit.

Ze worden door de staleigenaar binnen en buiten gezet, alles loopt daar met halster om omdat het veel makkelijker pakken is in het land en stal.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:48

Zo'n beest zal zichzelf echt niet zomaar ophangen met zo'n ding.
Denk dat ie t niet eens zou kunnen.

Om te stikken moet de band hard en langere tijd omhoog/ naar achteren getrokken worden.
De luchtpijp zit aan de onderkant van de hals/keel.
Áls hij ergens aan blijft hangen, zal hij zijn hoofd omhoog doen en gaan trekken, waardoor de druk op de acherkant van de hals komt, en niet op de luchtpijp.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 07:24

ik zal hem ook niet mega strak zetten, als hij om blijft zitten tijdens het grazen en mee lopen is het al goed.
denk in het ergste geval dat de band wel over de oren kan schuiven?

zowel halster als de band heeft risico's helaas kan ik ze waarschijnlijk niet zonder een van de twee laten staan. Meer mensen met ervaring dan ik had verwacht, wel prettig want voor mij is het een vrij onbekend ding betreft gebruik.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 07:32

Je hebt ze ook met klitteband toch?
Dan gaan ze vanzelf een x open als een van je ponys blijft hangen.