verschil tussen flexchair en anky freerider

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skippy94

verschil tussen flexchair en anky freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:47

Hoi,

Ik zit vaak nogal scheef op mijn paard en wil hier graag wat aan doen en heb gehoord dat een flexchair hier heel goed voor is, alleen blijkt er nu ook een ander soortgelijks apparaat te zijn nl.: de anky free rider.

Welke is nu beter of zijn ze allebei net zo goed?
Zijn er goede ervaringen mee of juist niet?
Ik hoor het graag!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:02

Als je je houding wilt verbeteren met training naast je paard is het van belang dat daar iemand bij staat die goed weet hoe hij je kan leren om je lichaam op een andere manier te gaan gebruiken.

Cruciaal bij het vinden van een goede houding is de controle die je over je bekken en je "core" verkrijgt. Er zijn verschillende manieren om dat te trainen. Het gaat er niet om dat de flexchair per definitie beter is, maar dat daar doorgaans iemand naast staat met verstand van zaken, dat maakt het verschil.

De Anky freerider geeft niet echt een "levensgetrouwe" weergave van de bewegingen van een paard, maar daar gaat het eigenlijk ook niet om. Het gaat erom dat je leert hoe je de beweging kunt opvangen met de rest van je lichaam. Ga je er scheef opzitten dan blijf je scheef, het gaat erom dat er iemand naast staat die je kan leren hoe je je lichaam moet gebruiken.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:33

Oké, bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik heb komende week al een eerste afspraak staan met de flexchair bij fysio Douma in Hilversum, was alleen even in twijfel gebracht doordat ik vandaag ook ineens hoorde van de anky freerider.

Is het eigenlijk noodzakelijk dat de fysio zelf ook paardrijd?
Ik heb begrepen dat ze bij fysio Douma al vele ruiters hebben geholpen maar dat de persoon zelf niet rijd.
(heeft wel ruiters geopserveerd bij wedstrijden?
Is dit dan een groot nadeel?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:49

In je eentje stoeien met een free rider versus flexchair trainen onder begeleiding van een therapeut.... ik denk dat je die vraag zelf wel kunt beantwoorden ;)

Niet dat ik de free rider een slecht apparaat vind overigens, het is juist goed om met een bewegend oefenmiddel te trainen. Je kunt ook goede resultaten behalen met zo'n hele simpele grote fitnessbal. Het zijn verschillende middelen om je doel te bereiken en het hangt van jouw specifieke situatie af welke je het beste kunt kiezen. Ik denk zelf dat degene die je traint misschien nog wel meer verschil maakt dan het specifieke middel dat je gebruikt.

Je tweede vraag ligt lastiger en hangt van je specifieke situatie af. Het doel van trainen naast je paard is werken aan afzonderlijke verbeterpunten, zodat je later op het paard je houding beter kunt vinden. Ik vind (let op, dit is mijn persoonlijke ervaring) trainen naast het paard van essentieel belang, omdat je nu eenmaal niet én je paard én jezelf tegelijkertijd kunt verbeteren. Je zult echter altijd weer die vertaalslag naar het rijden moeten maken. Als je de beheersing over je lichaam hebt verbeterd is het immers niet zo dat je dan in 1x ook perfect kunt rijden.
Een minder bekwame ruiter met weinig bewustzijn van zijn eigen lichaam en een sterk ingesleten verkeerd bewegingspatroon zal meer moeite hebben met die stap van oefenmiddel naar paard dan een zeer bekwame ruiter met een hoog lichaamsbewustzijn die heeft getraind om te kunnen "finetunen"
Het hangt ook af van de bekwaamheid van je eigen instructeur. De meeste instructeurs weten te weinig van het menselijk lichaam en de manieren om je te trainen naast het paard om je daar echt goed in te begeleiden. Maar van een beetje een goede instructeur verwacht ik dat die je wel kan helpen bij het maken van de vertaalslag van trainen op de grond naar de beweging op het paard.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 22:08

Hier ben ik dus inderdaad ook bang voor, dat ik het daarna op mijn paard het gewoon weer verkeerd doe.
Maar een fysio met rijervaring ziet mij daarna ook niet op mijn paard, dus moet ik het zowiezo zelf doen.
Ik heb natuurlijk wel les, alleen mijn instructeur let meer op mijn paard als op mijn houding.

Ik ben nu 39 jaar en train op M2 niveau, zodra het moeilijk wordt, zoals keertwendingen, travers ga ik helemaal scheefhangen, compenseer met mijn bovenlichaam.
Dit doe ik volgens mij al 20 jaar.

Ik vind het dus een knappe stoel als die mij recht krijgt hi.hi., maar vind het zeker het proberen waard, ik heb namelijk al heeeel lang zeurende pijn in mijn rechterheup, bovenbeen wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het scheve zitten.

(tuurlijk is met begeleiding beter dan alleen, wist alleen echt niet wat die anky freerider was)

Equimotion

Re: verschil tussen flexchair en anky freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:10

Ik vind het best kwalijk dat je eigen instructeur dat niet opmerkt :o Het heeft namelijk ook flinke invloed op de manier waarop je die oefeningen uitvoert.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 22:14

Klopt, dat is zeker zo!
Alleen heb ik inmiddels al verschillende instructeurs gehad en heb de ervaring dat de meeste veel meer bezig zijn met het paard als met de houding van de ruiter.

Ik moet de eerste nog tegenkomen!

Loenatik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:27

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:01

Bedankt voor de tip!

Ik heb inmiddels mijn eerste ruitertraining gehad op de flexchair en geloof dat ik hier ook echt heel erg veel aan heb.
Ik heb voorlopig huiswerk om dit te oefenen op mijn paard en weet zeker dat ik er een betere zit mee ga krijgen!
Geen enkele instructeur kan je in woorden uitleggen wat je op zo'n stoel ervaart, door het gewoon te doen snap ik het veeeel beter.

Apple

Re: verschil tussen flexchair en anky freerider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:13

-> HAR